بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/09/13 - 09:48
  • - تعداد بازدید: 357
  • - تعداد بازدیدکننده: 352
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در نشست تخصصی واکاوی خلاقیت در آموزش مطرح شد:

لزوم توجه آموزش و پرورش به برنامه‌های القایی و مهارتی خلاقیت‌بنیان در مقاطع مختلف تحصیلی

در یک نشست تخصصی نخبگانی عنوان شد: شایسته است نظام آموزش و پرورش بسترهای لازم برای پرداختن به خلاقیت را مانند دروس دیگر به‌عنوان یک اصل آموزشی فراهم سازد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ اولین نشست واکاوی خلاقیت در آموزش توسط هسته‌ نخبگانی آموزش ذیل بنیاد نخبگان استان قزوین، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

بررسی تعاریف مختلف خلاقیت در صد سال گذشته، بحث و گفت‌وگو در مورد کلیدواژه‌های خلاقیت در هر دوره، تقویت مهارت‌های فکری، تقویت مهارت‌های مشاهده، تقویت ایده‌پردازی و انعطاف‌پذیری فکری، از مهمترین محورهای این برنامه بود.

در این نشست، ضمن تأکید بر لزوم توجه آموزش و پرورش به برنامه‌های القایی و مهارتی خلاقیت‌بنیان در مقاطع مختلف تحصیلی، بیان شد: شایسته است نظام آموزش و پرورش بسترهای لازم برای پرداختن به خلاقیت را مانند دروس دیگر به‌عنوان یک اصل آموزشی فراهم سازد. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود تا در مدارس زنگ خلاقیت وجود داشته باشد که در آن موضوعات مختلف مرتبط با خلاقیت ارائه شود. علاوه بر آن، معلمانی که دروس تخصصی را تدریس می‌کنند باید آگاهی لازم برای تدریس خلاقانه این دروس را داشته باشند زیرا این نوع برنامه‌ها که با عنوان خلاقیت‌القایی شناخته می‌شوند، بر خلاقیت دانش‌آموزان به‌صورت ضمنی تأثیرگذار است.

در ادامه افزوده شد: ضروری است بخش نظارت و تولید محتوای آموزش و پرورش سازوکار لازم برای تولید محتوای خلاقانه مرتبط با فعالیت‌های درسی و غیردرسی فراهم آورد تا خلاقیت دانش‌آموزان به‌صورت چند بعدی رشد پیدا کند. در همین راستا پیشنهاد می‌شود آموزش و پرورش انجمن‌های علمی تولید محتوای خلاقیت ایجاد کند تا با توجه به سازوکارهای علمی، محتوای بومی خلاقانه‌ای تهیه شود. از طرف دیگر، سنجش خلاقیت به‌ صورت متناوب و با روش‌های فرآیندمحور می‌تواند متولیان و تصمیم‌گیران آموزشی کشور را برای طراحی برنامه‌های لازم در حوزه خلاقیت، طی ۱۲ سال تحصیلی یاری دهد.

در این برنامه همچنین گفته شد: خلاقیت اجتماعی به‌عنوان پیش‌نیاز بسیاری از توانمندی‌های اجتماعی است که با پرداختن به آن می‌توان از وقوع مشکلات اجتماعی متعدد پیشگیری کرد. همچنین پیشنهاد می‌شود انجمن‌های متنوع در سطوح ۱۲گانه آموزشی مدارس تشکیل شود تا در قالب آنها این کلیدواژه خلاقیت عملیاتی شود. علاوه بر آن، معلمان و دانشجو-معلمانی که عوامل اصلی بها دادن به عامل خلاقیت در پایه‌های ۱۲گانه تحصیلی هستند، باید از کلیدواژه‌های خلاقیت آگاه باشند، به همین منظور پیشنهاد برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی پروژه-محور جهت آشنا کردن آنان با خلاقیت و نوآوری از سطوح نظری تا عملی مطرح می‌شود. هدف از برگزاری این دوره‌ها توانمندی معلمان برای برنامه‌سازی در جهت ارتقاء خلاقیت در برنامه‌های درون و برون مدرسه‌ای دانش‌آموزان است.

لزوم ترکیب‌سازی ایده‌ها، توانمندی تجزیه و تحلیل، ارزیابی، فرآیند تولید ایده‌های نو و مفید و نیز ایجاد تعاملات برای رشد خلاقیت از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این برنامه بود.

***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 162437
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید