سه شنبه 29 آبان 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:
دوره‌های کارورزی فرصتی مغتنم برای مهارت‌آموزیِ کارآفرینی است

فرسی با اشاره به اهمیت دوره‌های کارورزی و کارآموزی، گفت: در طول این مدت فرد نیازها و چالش‌های واقعی صنعت و جامعه را درک می‌کند.

حسین فرسی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در ایران سنگ‌بنای ارتباط دانشگاه با جامعه اشتباه گذاشته شده است، گفت: در جامعۀ دانشگاهی کشور، افراد در حالی به سمت مقاله حرکت می‌کنند و در تلاش برای افزایش کمّی فعالیت‌های خود هستند که در کشورهای توسعه‌یافته پژوهش براساس نیازهای بازار و مشتری انجام می‌شود.

وی افزود: دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه از سویی و از سوی دیگر آئین‌نامه‌ها و مقررات باید تغییر کنند تا جامعۀ دانشگاهی به سمت صحیح هدایت شود و نتیجۀ فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در جامعۀ بومی ملموس باشد.

فرسی ادامه داد: در شرایط فعلی، افرادی که در مرحلۀ استاد تمامی رسیده‌اند بهترین گزینه‌ها برای انجام تحقیقات کاربردی هستند چراکه هم از تجربه و دانش خوبی به عنوان پشتوانۀ علمی و تحقیقاتی برخوردارند و هم نیازی به ارتقاء و در نتیجه افزایش تعداد مقالات علمی ندارند.

محقق برجستۀ شیمی‌فیزیک با بیان اینکه لازم است فرهنگ عمومی حاکم بر جامعۀ دانشگاهی با کار تیمی عجین شود‌، هم‌دلی، هم‌صدایی و هم‌گرایی را لازمۀ تشکیل گروه برشمرد و اظهار داشت: در ایران، در غالب موارد گروه با حضور تخصص‌ها و مهارت‌های متنوع تشکیل نمی‌شود. از سوی دیگر، تقریباً همۀ گروه‌ها نیز در تهران متمرکز هستند و استان‌های دیگر عملاً از حضور این گروه‌ها محروم‌ هستند.

وی افزود: آموزه‌های دانشگاه در بیشتر موارد غیرکاربردی هستند و سرفصل‌هایی که بُعد عملیاتی افراد را تقویت کند، عملاً وجود ندارد. این موضوع در کنار سیاست‌گذاری‌های نادرست و تئوری‌محور، سبب می‌شود فرد به تدریج به سمت مقاله‌محوری و در نهایت مونتاژ مقاله حرکت کند که این موضوع خود یک آسیب بزرگ است.

فرسی یادآور شد: دوره‌های کارورزی و کارآموزی در حالی در کشور به صورت فرمالیته گذرانده می‌شود که در کشوره‌های پیشرفته یک سال به طول می‌انجامد و در طول این مدت فرد دانشجو با حضور در صنعت، از دید صنعتی مناسبی برخوردار خواهد شد؛ نیازها و چالش‌های واقعی آن را می‌شناسد و سپس آنها را به دانشگاه ارجاع داده و رفع می‌کند. در واقع این مهم یکی از شروط پاس شدن واحد کارورزی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به لزوم شناخت صحیح و منطقی از نیازها، مقتضیات و مزیت‌های استانی، تعریف آنها در قالب پروژه‌های کاربردی را یک ضرورت توصیف کرد و گفت: نگاه دانش‌بنیان و تیمی می‌تواند مزیت‌های بومی را به زیرساخت توسعۀ منطقی تبدیل کند. به عنوان نمونه خراسان‌جنوبی از پتانسیل بی‌نظیری در جذب انرژی خورشیدی برخوردار است و یا زابل مزیت منحصربفرد باد را دارد. اگر این داشته‌ها به دانشگاه ارجاع داده شوند و در قالب تیم مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند، هم ارزش‌افزوده بالا حاصل می‌شود، هم اشتغال‌زایی و هم توسعۀ منطقه‌ای و اقتصاد پویا و پایدار میسّر خواهد شد.

وی در پایان گفت: تحقیق گروهی و کاربردی نیازمند امکانات و تجهیزات پیشرفته است؛ بنابراین حمایت از این قبیل پروژه‌ها و اعطای تسهیلات منطقی باید جدی گرفته شود. از سوی دیگر، دانشگاه نیز باید با انجام پژوهش‌های کاربردی و نیازمحور، به تدریج به سمت استقلال مالی حرکت کرده و وابستگی خود را به بودجه‌های دولتی کم کند و حتی پذیرش دانشجوی دکتری را به ارجاع نیازهای بیرونی منوط کند.

تاریخ انتشار : 1397/01/22
کد : 75843
تعداد بازدید: 308

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601