دوشنبه 23 مهر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:
تأکید بر منفعت ملی، زیرساخت فلسفی کارِ گروهی است

صفوی‌نژاد با اشاره به لزوم پرهیز از منفعت‌گرایی در فعالیت‌های تیمی، گفت: نگاه ملی و تأکید بر منفعت ملی، بسیاری از آسیب‌های فعالیت‌‎های گروهی را از بین خواهد برد.

علی صفوی‌نژاد؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، فقدان آموزش لازم برای انجام کارِ گروهی را یکی از دلایل مقاله‌محور شدن جامعۀ علمی دانست و گفت: محققان به دلیل عدم‌مهارت کافی در انجام کار تیمی به سمت راحت‌ترین قسمت پژوهش، یعنی انتشار مقاله می‌روند خاصه اینکه با این اقدام می‌تواند به ارتقاء علمی هم دست بیابند.

وی افزود: در این روند، فرد مقالات قبلی را می‌خواند و براساس آن موضوع جدید را تعریف می‌کند. طبیعی است که این روند بسیار سهل‌تر از تعریف پروژه کاربردی است.

صفوی‌نژاد ادامه داد: بسیاری از مقالات امروز جامعۀ دانشگاهی، مرور مقالات گذشته و یا صرف محاسبات روی داده‌های قبلی است؛ بدون اینکه نکتۀ جدید به آن افزوده شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: با این روند کشور حتی در تولید علم نیز رشد نمی‌کند چراکه اصولاً کار آزمایشگاهی را بلد نیستیم. دانشکدۀ مهندسی در دانشگاه تبدیل به دانشکدۀ ریاضی‌کاربردی شده است و خروجی جز تحلیل محاسباتی ندارد. این آسیب‌ها به دلیل فقدان فرهنگ پژوهش به وجود آمده‌اند.

محقق برجستۀ مهندسی مکانیک یادآور شد: پروژه‌های کاربردی عموماً دیربازده هستند و به همین دلیل نیازمند حمایت‌های مالی و غیرمالی و اعطای تسهیلات هستند؛ البته به شرطی که این حمایت‌ها در سایۀ نظارت انجام شود.از سوی دیگر، جامعۀ علمی نیز نباید در ارائه داده‌های خود به دیگران خسیس باشد. در کشورهای پیشرفته دانشجوی فارغ‌التحصیل‌شده پیش از خارج شدن از دانشگاه تمام اطلاعات و دانش کسب‌شده خود را به دانشجوی جدیدالورود منتقل می‌کند؛ بنابراین فرد قبل از وارد شدن به محیط تحقیقاتی از دانش اولیه برخوردار است و به دلیل اعتمادی که وجود دارد، با خیالی آسوده به داده‌های دانشجوی قبلی رجوع می‌کند؛ اما متأسفانه در ایران دانشجویان یک استاد نیز اطلاعات خود را به اشتراک نمی‌گذارند.

صفوی‌نژاد تصریح کرد: نگاه ملی و تأکید بر منفعت ملی، بسیاری از آسیب‌ها را از بین خواهد برد. در کشورهای توسعه‌یافته؛ راهنمایی یک دانشجو توسط استادی در دانشگاه غیر، یک امر کاملاً طبیعی است چراکه استاد و دانشجو منفعت ملی را به منفعت فردی ترجیه می‌دهد و اعتماد کامل به داده‌های علمی وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته، استاد دانشگاه راستای تحقیقاتی مشخصی دارد و هر استاد در یک زمینۀ به خصوص متمرکز می‌شود در نتیجه به همۀ ابعاد آن نیز مسلط می‌شود اما متأسفانه در بسیاری موارد در ایران، اساتید دانشگاهی به سمت برخورداری تسهیلات می‌روند و به همین دلیل طیف متنوعی از فعالیت‌ها در کارنامۀ اساتید وجود دارد بدون آنکه حتی کوچکترین اثرگذاری‌ داشته باشند یا حتی اطلاعات بنیانی آن حوزه‌ها را بدانند. این موضوع نه تنها اخلاقی نیست بلکه مصداق بی‌اخلاقی است که متأسفانه آئین‌نامه‌های موجود نیز به آن دامن می‌زنند.

 

تاریخ انتشار : 1396/11/24
کد : 75598
تعداد بازدید: 174

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601