یکشنبه 24 آذر 1398

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

دنیای کارآفرینان/
به اندازه توان خودم قدم برداشتم

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان می‌گوید: به اندازه توان خودم قدم برداشته‌ام، اگر بازار براي محصول‌مان مهيا باشد، مي‌توانيم پيشرفت‌هاي خوبي داشته باشيم. اين با کمک مسئولين شدني است.

شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا معمولا مهمترین مشکل خود را بازار می دانند؛ بازاری که نیاز به محصولات تولیدی این شرکتها دارد، ولی به دلایل مختلف ترجیح میدهد آن را وارد کند تا از تولیدکننده داخلی بخرد. معصومه خاتمیان که مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان آذرکیمیا خاتم است، دو سال پیش این شرکت را راه اندازی کرده است. او که خود عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز است، علت تاسیس شرکت را کارآفرینی برای جوانان مشتاق و تحصیلکرده عنوان می کند؛ اما این شرکت نوپا نیز با مشکلات پذیرفته نشدن از سوی بازار روبه رو است. محصول تولیدی این شرکت مورد نیاز بسیاری از بخشهای دولتی و خصوصی است و خاتمیان معتقد است چنانچه مشتریها حاضر به خرید از داخل باشند، این شرکت میتواند جوانان مستعد بیشتری را به کار مشغول کند؛ چیزی که میتواند مانع مهاجرت برخی مستعدین برتر استان آذربایجان شرقی از استان و کشور شود.

فعالیت شرکت تعاونی آذرکیمیا خاتم در چه زمینهای است؟

ما در حوزه زئولیت و کامپوزیتهای زئولیتی فعالیت میکنیم. بخش R&D شرکت ما خیلی فعال است و از نظر تولید آزمایشگاهی مشکل نداریم، ولی در ارتباط با تولید تجاری نتوانستهایم تا امروز کاری انجام دهیم و شرکت نوپا به حساب میآییم.

 چند سال است که کارتان را شروع کردهاید؟

دو سال است، اما به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم تحقیقات آزمایشگاهی مان را به مرحله تجاریسازی برسانیم. با هر کسی که تماس می گیریم و کمک می خواهیم، میگوید شما قرارداد ببندید و کارتان را راه بیندازید تا به شما کمک کنیم؛ ولی مشکل از آنجا آغاز میشود که تولید داخلی مشتری ندارد و همه به دلایل مختلف ترجیح میدهند محصول خود را از خارج وارد کنند. به همین دلیل هنوز تولید انبوه نداریم.

 محصول تولیدی شرکت شما در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

زئولیت بسیار متنوع است و چیزی در حدود 70، 80 نوع از آن وجود دارد. هر کدام از آنها هم کارهای مختلفی را در صنایع گوناگون انجام میدهند؛ مثل پالایشگاهها و صنایع پتروشیمی، سیستمهای تصفیه آب و پساب صنعتی، سازمان انرژی اتمی و... همانطور که در مثالهایم به آن اشاره داشتم، بخشی از کاربردهای زئولیت در بخش دولتی است و پیدا کردن راهی که بتوان نهادها و دستگاههای دولتی را قانع کرد که محصول داخلی را تهیه کنند، بسیار سخت است. بخشی از کاربردهای زئولیت هم در بخش شوینده ها و پودر رختشویی و صابون است که کارخانه های تولیدکننده آنها ترجیح میدهند زئولیت مورد نیاز خود را از چین وارد کنند. حتی ما طرحی پژوهشی با اداره آب و فاضلاب استان داریم که تایید هم شده است و قرار بود در تصفیهخانه ها از آن استفاده شود، ولی میگویند کمبود اعتبار داریم و نمیتوانند در این زمینه کمکی کنند. ما یک تن کود کامپوزیتی زئولیتی داریم که روی دستمان مانده و هنوز برایش مشتری پیدا نکردهایم و آنوقت این محصول را از چین و ترکیه وارد میکنند. به همین علت است که کارهایمان هنوز در سطح پژوهشی مانده و نمیتوانیم دست به تولید بزنیم، چون با وجود اینکه بازار به این محصولات احتیاج دارد، مشتری از ما خرید نمیکند. ما هم فقط کارهای کوچک پژوهشی انجام میدهیم و از این طریق مبالغ اندکی را به دست میآوریم.

 شرکتهای دیگری نیز در کشور به این کار میپردازند؟ میخواهم بدانم رقیب داخلی هم دارید که موفق به فروش محصولش شده باشد؟

ما به تولید زئولیت سنتزی پرداختهایم و میدانم در کشور تنها یکی، دو شرکت هستند که در این زمینه کار میکنند، ولی به علت واردات هیچکدام به آن صورت درآمدی ندارند. علتش هم این است که افرادی در این سیستم وجود دارند که واردات به نفعشان است و در مسیر تولیدکننده داخلی سنگ اندازی میکنند.

 کیفیت محصول شما در مقایسه با محصولات وارداتی در چه سطحی است؟

کیفیت کار ما با تمام دستگاههای آنالیز تایید میشود؛ ولی برای تولید انبوه باید دستگاههای پیشرفته بخریم که با این شرایط بازار کار خطرناکی است.

 پیش از اینکه اقدام به تاسیس شرکت کنید، در چه زمینه ای فعالیت میکردید؟

من دکترای شیمی معدنی دارم و استادتمام دانشگاه تبریز هستم.

 چطور شد که تصمیم به تاسیس شرکت دانشبنیان گرفتید؟

ایده این کار از آنجا در ذهنم شکل گرفت که میدیدم اکثر دانشجویان ارشد و دکترا بعد از اتمام تحصیلشان بیکار میمانند. این شرکت را هم با همکاری دو نفر از دانشجویان دکترایم تاسیس کردم. من از نظر مالی مشکلی ندارم، چون حقوق هیئت علمی میگیرم، اما این بیکاری دانشجویان تحصیلکرده دغدغه ام بود. ماه قبل یک دکترا را فارغ کردم و آخر شهریور هم یکی دیگر از دانشجویانم دفاع میکند. همین الان هم حقوقی را که از هیئت علمی میگیرم، خرج شرکت میکنم که کارش نخوابد. هدفم کارآفرینی برای این جوانان بود، اما فعلا بیمه و کرایه میدهیم و امیدواریم کار شرکت راه بیفتد.

 فکر میکنید چه چیزی میتواند به شما کمک کند که کار شرکتتان را توسعه دهید و وارد بازار شوید؟

توقعمان این است که دستمان را بگیرند و کمکمان کنند. مثلا شهرک صنعتی به ما گفته است که زمین میدهد و ما باید طی یک سال اقساط آن را پرداخت کنیم، اما وقتی مشتری نداریم و به تبع آن درآمدی هم به دست نمیآوریم، چطور اقساط را بپردازیم؟ بهره وامها زیاد و شرایط دریافتشان دشوار است. میترسیم وام بگیریم و دستگاه بخریم و باز هم مشتریها واردات را بر خرید از داخل ترجیح دهند و تولیدمان روی دستمان بماند و بیشتر متضرر شویم. اگر نهادهایی که به این محصول نیاز دارند، سرمایه گذاری کنند و خودشان هم مشتریمان شوند، میتوانیم کار شرکت را پیش ببریم و این به نفع هردو طرف است. فعلا یکی از همکاران ما که دکترا دارد، میخواهد غرفهای در نمایشگاه مشهد بگیرد که قرار است نمایشگاهی از محصولات دانشبنیان باشد. امیدواریم با تبلیغاتی که آنجا داریم، بتوانیم مشتری و سرمایهگذار جذب کنیم و مشکلاتمان حل شود.

چیزی که ما تولید میکنیم، کاربردهای فراوانی دارد و از زئولیت در کاتالیستهای صنایع نفت و پتروشیمی استفاده میشود. منظورم از بیان این مطلب این است که کار ما حوزه وسیعی را دربرمیگیرد و توان انجام آن را هم داریم. من ناراحت میشوم وقتی میبینم جوانان ما درسهای مشکل را میخوانند و در نهایت بیکار میمانند. به اندازه توان خودم هم قدم برداشتهام و اگر بازار برای محصولمان مهیا باشد، میتوانیم پیشرفتهای خوبی داشته باشیم. این با کمک مسئولین شدنی است.

تاریخ انتشار : 1396/07/25
کد : 74905
تعداد بازدید: 603

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601