سه شنبه 24 مهر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

در کارگاه تبارشناسی هنر خوش‌نویسی مطرح شد:
پیشرفت علم مرهون خط و نگارش است

دومین جلسه از کارگاه تخصصی «تبار شناسی هنر خوش‌نویسی؛ از آغاز تاکنون» در تهران برگزار شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ دومین جلسه از کارگاه تخصصی «تبار شناسی هنر خوش‌نویسی؛ از آغاز تاکنون» با حضور جمعی از سرآمدان و مستعدان‌برتر به همت بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

در این کارگاه، هادی نگارش؛ مدرس خط ثلث و نسخ به بررسی اسطوره‌شناسانه از پیدایش خط در اقوام باستان مصری، یونانی، عبرانی و ایرانی پرداخت.

وی با بیان اعتقادات کهن در مصر و نیز یونان باستان در شناخت خط به‌عنوان ارمغان خدایان، گفت: یهودیان اعتقاد داشتند که «یهو» (خداوند به زبان عبری) خط را به حضور موسی (علیه‌السلام) اهدا کرد.

نگارش با اشاره به اشعاری از شاهنامه حکیم فردوسی، اظهار داشت: چنین تعبیری در شاهنامه فردوسی نیز وجود دارد. بطوریکه در نبرد طهمورث با دیوان، بهای آزادی دیوان از بند طهمورث ارزانی داشتن خط به وی بوده است. چو آزاد گشتند از بند او/ بجستند ناچار پیوند او/ نبشتن به خسرو بیاموختند/ دلش را به دانش برافروختند/ نبشتن یکی نه که نزدیک سی/ چه رومی چه تازی و چه پارسی/ چه سغدی چه چینی و چه پهلوی/ ز هر گونه‌ای کان همی بشنوی.

وی تصریح کرد: با مطالعه متون کهن، مشخص شد که علمای ادیان گذشته با آوردن خط مخالف بوده‌اند. چرا که دانش آنها با ورود خط از حالت رمزگونگی خارج شده و مبانی دین در اختیار عموم قرار می‌گرفته است. حال آنکه بعدها در متون اسلامی مشاهده می‌شود که «قَیِّدُوا العِلْمَ بِالکِتابَةِ»! چراکه اسلام معتقد است ثبت و ضبط علم باعث می‌شود آیندگان از علم استفاده کنند.

این حافظ قرآن‌کریم در ادامه به ظهور خط در سرزمین حجاز اشاره و دو نظریه که اعراب خط را از «نَبَطی‌ها» و یا همسایگان جنوبی یعنی «یمنی‌ها» فرا گرفته‌اند را با نمایش نمونه‌هایی از خط نبطی، خط سُریانی بررسی کرد.

وی همچنین به توضیح چگونگی پیدایی خط کوفی و ریشه‌شناسی آن در منطقه عراق و شام همراه با معرفی انواع خطوط کوفی و تقسیم بندی‌های شرقی-غربی، تقسیم بندی انواع تذهیب کوفی و شیوه کوفی ایرانی و نمایش آثاری از هر کدام پرداخت.

ریشه‌شناسی و انواع خطوط عبری و تحولات تاریخی زبان فارسی (تقسیم‌بندی خانلری: دوره باستان، میانه، جدید) همراه با نگاهی به زبان‌های دوره باستان یعنی: مادی، سَکایی، فارسی باستان یا آرامی و زبان اوستایی بخش دیگری از مباحث طرح شده در این کارگاه بود.

نگارش با نگاهی به خطوط میخی، آرامی، و اوستایی یا دبیری در فلات ایران و مقایسه تصویری الفبای آرامی و فارسی امروزی، زبان‌های دوره میانه در زمان اشکانیان و ساسانیان (شرقی: سُغدی، سَکایی، بلخی، خوارزمی- غربی: پارتی، پارسیک) را واکاوی کرد و با اشاره به ظهور خط عربی در ایران، یادآور شد: خطوط بعد از خط کوفی توسط «ابن مقله شیرازی» به شش دسته1- محقق 2- ریحان 3- ثلث 4- توقیع 5- رقاع 6- نسخ تقسیم می‌شوند که بصورت اقلام سته یا خطوط ششگانه معروف هستند.

وی در پایان اصول دوازده‌گانه خوشنویسی را بصورت ترکیب، کرسی، نسبت، ضعف، قوت، سطح، دور، صعود، نزول، اصول، صفا و شأن معرفی و با توضیح اصطلاحات خوشنویسی به معرفی خوشنویسی معاصر ایرانی: خط تعلیق، خط نستعلیق و خط شکسته نستعلیق پرداخت.

 

تاریخ انتشار : 1396/07/16
کد : 74844
تعداد بازدید: 258

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601