یکشنبه 5 اسفند 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

درس‌هايي که در مدرسه نيست ...

دوران کودکي بهترين و کليديترين دوران براي آموختن و تقويت مهارت خوذاگاهی است. بچه‌هايي که با مهارت خودآگاهي آشنا مي‌شوند، احساسات و هيجانات خود را درک مي‌کنند، نيازهاي واقعيشان را مي‌شناسند و ياد مي‌گيرند چه عامل يا عواملي مي‌تواند آنها را تحت فشار قرار دهد.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ کودکان شما وقتي به سن مدرسه رفتن مي‌رسند، مهارت‌هاي زيادي دارند، کم کم ياد مي‌گيرند چطور بايد از عرض خيابان عبور کنند، بند کفش‌هايشان را ببندند، وسايل مدرسه‌شان را آماده کنند و خيلي چيزهاي ديگر. درست است که همه اينها گوشه اي از مهارت هايي است که براي زندگي لازم دارند، اما مهارت هاي دهگانه زندگي در واقع آن توانايي هايي است که باعث مي شود بهداشت رواني افراد جامعه بهبود پيدا کند، روابط انساني عميق تر و معنادارتر شود و سلامت و رفتارهاي سلامت در جامعه بيشتر شود. در واقع مهارت هاي دهگانه زندگي همان مهارت هايي است که کودکان ما را براي يک عمر زندگي سالم آماده و آنها را در برابر آسيب هايي مثل اعتياد و خشونتهاي اجتماعي و آسيب هاي رواني و... بيمه کند و به آنها کمک کند مسير موفقيت را پيدا کنند

مهارت تصمیمگیری

درست مثل بزرگترها، کودکان هم بايد هر روز ده ها جور تصميم بگيرند. مثلا انت خاب ميک نند چه رفتاري از خودشان نشان دهند، با کدام اسباب بازيشان بازي ک نند، با چه کسي بازي کنند، کدام کتاب را بخوانند و چه کارتوني ببينند. و وقتي بزرگتر ميشوند، مجبورند تصميمهاي جديتري بگيرند که معمولا خانواده و دوستان و همکلاسيهايشان را تحت تاثير قرار مي دهد. اين تصميمها روي سلامت رواني کودک اثر دارد و او را به سمت روابط موفق پيش مي برد. بنابراين اينکه ما بتوانيم به فرزندمان ياد بدهيم که چطور تصميم درستي بگيرد، به اين معناست که او را به عنوان يک آدم مستقل براي مسئوليت پذيري در آينده آماده مي کنيم.

مهارت حل مسئله

بچه ها، به خصوص از وقتي به مدرسه مي روند، هر روز بايد با مسائل و  مشکلات زيادي مواجه شوند. بچه هايي که مهارت حل مسئله را مي آموزند، اعتمادبه نفس لازم را پيدا مي کنند تا در وقت عمل بهترين تصميم را بگيرند. از طرف ديگر، بچه هايي که در اين سن و سال مهارت حل مسئله را خوب ياد نمي گيرند، تبديل به کودکاني ميشوند که دوست ندارند با مسائل و مشکلاتشان مواجه شوند. مثلا وقتي همکلاسي هاي فرزند شما در مدرسه اذيتش ميکنند، اما او نميداند چطور بايد با اين مشکل مواجه شود و به آنها عکس العمل نشان دهد، به طور کلي اين مسئله را ناديده ميگيرد و دوست ندارد ديگران هم به آن اشاره کنند. در عوض هر روز ميگويد از رفتن به مدرسه متنفر است، يا دلدردها و سردردهاي عجيب و غريبي مي گيرد تا شايد از رفتن به مدرسه و مواجه شدن با آن بچه ها معاف شود!

مهارت مقابله با استرس و مهارت مقابله با هیجانات

براي ما بزرگترها، دنياي کودکي ممکن است دنياي بدون فشار و استرس به نظر برسد، اما بچه ها هم تجربه منحصربه فرد خود را از استرس دارند و هيجانات مختلفي را تجربه مي کنند. مسائلي که در مدرسه و زندگي اجتماعي برايشان پيش مي آيد، مي تواند باعث استرسشان شود، يا آنها را خشمگين، غمگين و... کند. به عنوان پدر يا مادر ما نمي توانيم آنها را در مقابل استرس ها حفظ کنيم تا هيچ فشاري را احساس نکنند، ولي ميتوانيم با آموزش اين مهارت به آنها کمک کنيم تا استرس را به شيوه سالم تحمل و با آن مقابله کنند.

مهارت تفکر خلاق

توانايي تفکر خلاق  يعني به کودک ياد بدهيم که چطور ايده هاي قديمي را کنار بگذارد، ارتباطات جديدي ميان اجزاي مختلف برقرار کند و حد و حدود دانش و درک و آگاهياش را گسترش دهد. بچههايي که از سن پايين با اين مهارت آشنا مي شوند، ياد مي گيرند چطور بايد متفاوت از ديگران فکر کنند، تجربه هاي معمول روزانه را پشت سر بگذارند و به روشهاي جديد و منحصربه فرد برسند.

مهارت همدلی

خيلي  از ما تصور مي کنيم همدلي يعني مهرباني و با خودمان فکر ميکنيم همين که به فرزندمان مهرباني کنيم، يعني در حال آموزش مهارت همدلي به او هستيم، درحاليکه آموزش همدلي به اين معناست که ما به فرزندمان بياموزيم که سعي کند ديگران را آنطور که هستند و با توجه به شرايط خاصي که دارند، بپذيرد و درک کند، بتواند با تفاوتهاي ديگران کنار بيايد و آنها را با وجود همه اين تفاوتها محترم بداند.

مهارت برقراری روابط بین فردی

مهارت برقراري روابط بين فردي به اين معنا نيست که به کودک ياد بدهيم تا در حضور ديگران مودب باشد يا از حضور در جمع خجالت نکشد، بلکه قضيه خيلي فراتر از اينهاست. بچه هايي که نمي توانند دوست پيدا کنند يا دوست هايشان را براي مدت طولاني نگه دارند، بچه هايي که مدام قرباني آزار و اذيت زباني يا فيزيکي ميشوند، بچه هايي که خيلي قلدر يا بيش از حد منفعل هستند، بچه هايي که در جمع رفتار مناسبي از خودشان نشان نمي دهند، بچه هايي که معنا و مفهوم گفتوگوها را خوب درک نميکنند، يا وقتي با آنها صحبت ميشود، پاسخهاي نامربوط يا نامناسب ميدهند، يا آنهايي که نميتوانند بهخوبي معناي زبان بدن و حالات صورت ديگران را درک کنند، درواقع در مهارت برقراري روابط بين فردي ضعف داشته و به کمک نياز دارند.

مهارت تفکر انتقادی

روانشناسان معتقدند تفکر انتقادي به معناي توانايي کودک براي به دست آوردن اطلاعات و تجربيات تازه است تا بتوانند در مقابل فشارهايي که ممکن است از طرف ديگران يا حتي گروه همسالان به آنها وارد ميشود، مقاومت کنند و به ارزشهايشان پايبند بمانند.

مهارت خودآگاهی

شايد تصور کنيد که بچه ها به مهارت خودآگاهي نيازي ندارند، يا اصلا نمي توانند معنا و مفهوم يا کاربرد آن را درک کنند، اما در واقع دوران کودکي بهترين و کليديترين دوران براي آموختن و تقويت اين مهارت است. بچه هايي که با مهارت خودآگاهي آشنا ميشوند، احساسات و هيجانات خود را درک مي کنند، نيازهاي واقعيشان را ميشناسند و ياد ميگيرند چه عامل يا عواملي ميتواند آنها را تحت فشار قرار دهد.

مهارت برقرای ارتباط موثر

مطالعات مختلف در زمينه روشهاي آموزش مهارتهاي زندگي به کودکان حاکي از آن است که بچه هايي که مهارت برقراري ارتباط موثر را به خوبي مي آموزند، کودکان شادتري هستند، عملکرد بهتري در مدرسه دارند، نمرات بالاتري مي گيرند، در آينده موفقيت بيشتري در انتظارشان است و در نهايت ميتوانند پول بيشتري هم به دست بياورند. علتش هم اين است که با آموختن مهارت برقراري ارتباط موثر ياد ميگيرند چطور بايد احساساتشان را بروز دهند، نيازهايشان را مطرح کرده و براي محقق کردنشان تلاش کنند و چطور نظراتشان را، چه به صورت کلامي و چه غيرکلامي، ابراز کنند.

 

تاریخ انتشار : 1396/07/04
کد : 74794
تعداد بازدید: 477

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601