چهارشنبه 4 مهر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

در مشهد/
کارگاه «آموزشی تحقیقات بازاریابی و پیش­بینی فروش» برگزار شد

کارگاه «آموزشی تحقیقات بازاریابی، پیش­بینی فروش و تقاضای بازار» ویژه تجاری­سازی محصولات دانش­بنیان به همت بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی برگزار شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ کارگاه آموزشی تحقیقات بازاریابی و پیش­بینی فروش و تقاضای بازار، ویژه تجاری­سازی محصولات دانش­بنیان با حضور نخبگان، استعدادهای‌برتر، مخترعان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌رضوی برگزار شد.

تشریح اصول و تکنیک‌های انجام تحقیقات بازار در جهت کسب شناختی کامل‌تر و عمیق‌تر نسبت به وضعیت بازار محصولات مورد نظر از اهداف برگزاری این کارگاه بود. علاوه بر آن در قالب مباحث تخصصی، سیاست‌ها و روند جشنواره منطقه‌ای اختراعات و ابتکارات رویش خاوران تشریح شد.

در بخشی از این کارگاه، صلولتی‌زاده، فعال حوزۀ دانش‌بنیان و مدرس کارگاه، به تعریف تحقیقات بازاریابی پرداخت و گفت: در ابتدا هدف بازاریابی، پیدا کردن تکنیک‌هایی برای افزایش فروش بود و فهم و درک مشتریان هیچ جایگاهی در بازاریابی نداشت؛ اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی تولید و پیشی گرفتن تولید کالاها و عرضه نسبت به تقاضا، مدیران بازاریابی به طور فزاینده‌ای اهمیت فهم و درک مشتریان پی بردند.

وی شناخت و درک خریداران به صورت انفرادی همراه با شناخت یک بخش بازاریابی تخصصی را از اصول اساسی بازاریاب‌های موفق برشمرد و افزود: امروزه تمامی شرکت‌های پیشرو در عرصه تولید و تجارت، جهت اثربخشی بازاریابی، از مجموعه‌ای از فنون تحقیقات بازاریابی بهره می‌گیرند تا جاییکه تحقیقات بازاریابی به یکی از قوی‌ترین و مؤثرترین ابزارهای تصمیم‌سازی برای مدیران بازاریابی تبدیل شده است.

صلواتی‌زاده یادآور شد: در گذشته تحقیقات بازاریابی عبارت بود از روش جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات برای کمک به مدیران در اخذ تصمیمات مطلوب بازاریابی؛ اما از دهه ۱۹۹۰ به بعد، تحقیقات بازاریابی یکی از اجزای مکمل مراحل تصمیم‌گیری تلقی می‌شود و تحقیقات بازاریابی نخستین گام در راه شناختن خریداران است؛ در نتیجه، زیربنای مدیریتِ سازمان‌هایی است که برنامۀ کار خود را با توجه به نیازها و خواسته‌های مشتریان تنظیم می‌کنند.

وی تصریح کرد: گرچه بسیاری از کارآفرینان در خلق و ایجاد یک محصول جدید و منحصربفرد مهارت دارند اما تعداد زیادی از کارآفرینان، از تعیین یا ایجاد بازاری که محصولات یا خدمات آنان را تقاضا کند، غفلت می‌ورزند.

لازم به ذکر است، بازاریابی در قرن21، آشنایی با تحقیقات بازار و بازاریابی با تمرکز بر تفاوت‌ها و نقاط مشترک، بودجه‌بندی تحقیقات بازاریابی و نحوۀ سنجش میزان اثربخشی آن، طراحی استراتژی و برنامه‌های بازاریابی، پیش­بینی فروش و تقاضای بازار محصولات دانش­بنیان، آشنایی با نحوۀ انجام تحقیقات بازار و بازاریابی و برنامه‌ریزی جهت تجاری­سازی محصولات دانش­بنیان، شناسایی بخش­های بازار (بخش­بندی بازار)، تعیین و شناسایی بازار هدف (بازارهای بالفعل و بالقوه)، آشنایی با استراتژی‌ها و روش­های نفوذ به بازار، موقعیت­یابی، موضع­یابی و جایگاه­یابی یا پوزیشنینگ، ازجمله مباحث مطرح‌شده در این کارگاه بودند.

 

 

 

تاریخ انتشار : 1396/06/08
کد : 74640
تعداد بازدید: 423

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601