پنج شنبه 25 مرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

دنیای کارآفرینان/
رسیدن به نقطه ایده‌آل، یعنی مرگ یک ایده

مدیر یک استارت‌آپ اینترنتی می‌گوید: از نظر من رسيدن به نقطه ايدهآل، يعني مرگ يک ايده، چراکه رسيدن به آن نقطه يعني تمام شدن حرکت يک ايده به سمت توسعه.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: خيلي از نزديکترين افراد زندگياش تلاش کردهاند او را از عملي کردن ايدهاش منصرف کنند، اما محمد اکبري راه خودش را ميرود و بالاخره استارتآپ «کاهو» را راهاندازي ميکند. او دانشآموخته مهندسي صنايع است که با نگاه به کيفيت متفاوت محصولات غذايي به فکر راهاندازي وبسايتي ميافتد که مردم را از سردرگمي دربياورد و به آنها در خريد محصول غذايي مطمئن کمک کند. البته به قول خودش، اين فقط يک بخش از استارتآپي است که حالا بازار کاري براي 10نفر فراهم کرده است.

ايدهپرداز و مديرعامل استارتآپ کاهو، حالا بين همکارانش به «مستر کاهو» معروف شده و در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامي قزوين به افقهاي بلندتري براي توسعه کاهو فکر ميکند. با اين کارآفرين 25ساله درباره راه پرپيچوخمي که براي استارتآپي شدن داشته، گفتوگويي انجام دادهايم که در ادامه ميخوانيد.

 از «کاهو» برايمان بگوييد. مخاطب استارتآپ کاهو بايد در اين وبسايت به دنبال رفع کدام نيازش باشد؟

قطعا براي همه ما پيش آمده که در خريد چند محصول مشابه، دچار شک و ترديد شويم يا اطلاعات کافي از کيفيت مواد غذايي نداشته باشيم. در خريد، به خصوص خريد محصولات غذايي، اطلاعات غيرموثق ميتواند مشکلساز باشد و حتي سلامتي خريدار را به خطر بيندازد. کاهو براي جلوگيري از همين مشکلات ايجاد شده است. ما اطلاعاتي را در خصوص مواد غذايي منتشر ميکنيم که هم دقيق است و هم موثق.

کاهو يک سيستم مقايسه و رتبهبندي محصولات غذايي است. به اين معنا که کاهو با رتبهبندي و مقايسه برندهاي توليدکننده محصولات غذايي، کاربر را در انتخاب بهترين کالا راهنمايي ميکند. در کنار ارائه محتواي موثق و تخصصي در مقالات گوناگون، محتواي تصويري از محصولات مختلف غذايي نيز ارائه ميشود که مخاطب را در تصميمگيري بهتر ياري ميدهد.

کاهو علاوه بر رتبهبندي و مقايسه برند با برند، يکسري اطلاعات تکميلي در مورد مثلا کربوهيدراتها، روغن پالم و... در مواد غذايي مختلف را هم ارائه ميدهد. در کنار اينها، کاربرها ميتوانند با يکديگر تعامل داشته باشند و تجربيات خود را در مورد محصولات مختلف به اشتراک بگذارند.

 اما ممکن است برخي کاربرها با سوگيري وارد اين تعاملات شوند، يا به تبليغ محصولات خود بپردازند. آيا کاهو براي جلوگيري از چنين مسئلهاي چارهجويي کرده است؟

بله، ما براي اشتراکگذاري نظرات مخاطبان، قوانين خاصي داريم که روي همه کامنتها اعمال ميشود که اجازه تخريب يا تبليغ سازمانيافته يک محصول غذايي را نميدهد.

 راستي چرا «کاهو»؟ اصلا چه شد که اين نام را براي ايده خود انتخاب کرديد؟

در واقع دنبال اسمي بوديم که ضمن اينکه تعداد حروفش کم باشد، حس سلامتي و سبز بودن را هم القا کند. از طرف ديگر بايد نام استارتآپ ما با مواد غذايي هم مرتبط ميبود. به لحاظ اينکه کاهو انواع متفاوتي دارد، اما همگيشان سبزرنگ هستند، اين نام را براي ايده خود انتخاب کرديم. البته بد نيست اين را هم بگويم که ابتدا ميخواستيم از کاراکتر ببعي در مجموعه کلاه قرمزي استفاده کنيم که از همان به کاهو رسيديم. همچنين حواسمان بود که در برندسازي، اسم اگر با حروف پرحجم که در انتهاي گلو ادا ميشوند و همينطور با حروف کشيده که در جلوي دهان ادا ميشوند، انتخاب شود، تلفظ راحتتري دارد و بيشتر در ذهن ميماند.

 ايده اوليه راهاندازي کاهو از کجا آمد؟ چه اتفاقي باعث شد جرقه اين استارتآپ زده شود؟

راستش را بخواهيد، ايده اوليه اين استارتآپ با نياز خودم و خانوادهام شکل گرفت. وقتي وارد فروشگاه و با برندهاي مختلف محصولات غذايي روبهرو ميشدم، تصميمگيري براي انتخاب يک برند برايم مشکل ميشد. در اين بين تنها کسي که ميتوانست در انتخاب محصول به من کمک کند، فروشنده بود که نظر چندان موثقي هم ارائه نميکرد. وقتي اين مشکل را با خانواده در ميان گذاشتم، فهميدم همگي با اين مشکل مواجه شده بودند. اين شد که ايده طراحي وبسايتي براي ارائه اطلاعات موثق و جامع در مورد محصولات غذايي در من شکل گرفت.

فکر ميکنم آبان 94 بود که اين ايده به ذهنم خطور کرد. فروردين 95 پرداختن به ايدهام را به طور جديتري پي گرفتم، تا اينکه در اول مهرماه امسال، وبسايت کاهو به آدرس http://www.cahoo.ir در دسترس عموم قرار گرفت. در اين مدت از حدود 300 کاربر به طور حضوري و بيش از 1000 کاربر غيرحضوري اعتبارسنجي و نظرسنجي به عمل آمد. ما براي تکميل شدن هر مرحله از کاهو، فيدبکهاي مختلفي گرفتيم تا اينکه کاهو به شکل امروزي درآمد و در دسترس عموم قرار گرفت. البته معتقدم هنوز اول راهيم و خيلي کار داريم.

 منظورتان از اينکه ميگوييد خيلي کار داريم چيست؟ کاهو قرار است به کجا برسد؟

ما تصميم داريم تا چند ماه ديگر، سيستم خريد آنلاين کاهو در استان قزوين را هم راهاندازي کنيم. از آنجا که راهاندازي اين سيستم مستلزم همکاري فروشگاهها و هايپرمارکتهاست، کمي زمان نياز داريم.

 اين سيستم خريد آنلاين را تنها براي استان قزوين راهاندازي خواهيد کرد يا تصميم داريد کاهو در آينده کل کشور را پوشش دهد؟

قدم اول ما براي راهاندازي سيستم خريد آنلاين، استان قزوين است، اما درنهايت اين سيستم کاهو ميتواند کل کشور را پوشش دهد و کاربران در هر جاي ايران که باشند، ميتوانند به صورت آنلاين محصولات غذايي خود را تهيه کنند. البته لازم است بگويم در حال حاضر همه مردم در همه جاي ايران ميتوانند از اطلاعات موجود در سايت کاهو استفاده کنند، اما سيستم خريد آنلاين چند ماه ديگر، تنها براي کاربران استان قزوين فعال خواهد شد.

¡ پس ميتوانيم بگوييم قدم نهايي و نقطه ايدهآل کاهو اين است که سيستم خريد آنلاين خود را در سراسر کشور فعال کند؟

از نظر من رسيدن به نقطه ايدهآل، يعني مرگ يک ايده، چراکه رسيدن به آن نقطه يعني تمام شدن حرکت يک ايده به سمت توسعه. ما ايدههاي ناب و بزرگ زيادي داريم که هنوز راهاندازي نشده است. کاهو فعلا با شيب ملايم در حرکت است. ما حتي هنوز هيچ تبليغاتي براي کاهو انجام ندادهايم، چراکه منتظريم جلوتر برويم تا کاهو کمي کاملتر شود و با دست پرتري خود را به مخاطبان معرفي کنيم.

آيا کاهو، الگوي داخلي يا خارجي خاصي داشت؟

وبسايت کاهو در داخل ايران هيچ نمونه مشابهي ندارد. البته چند نمونه فروشگاههاي اينترنتي مواد غذايي هستند که خيليهايشان تقريبا در مرحله رکود و نابودياند. در خارج از ايران هم طي بررسيهايي که تيم کاهو انجام داده، چند نمونه مشابه کاهو وجود دارد، اما مقايسه برند با برند محصولات غذايي در آنها ديده نميشود.

 سرمايه اوليهاي که کاهو کار خود را با آن آغاز کرد، چقدر بود؟

ما از صفر شروع کرديم. وقتي تيم دور هم جمع شد، مبالغ کمي را روي هم گذاشتيم و با حدود کمتر از يک ميليون تومان، به خريد «هاست» و تجهيزات ابتدايي پرداختيم. البته شتابدهنده دانشگاه آزاد قزوين به صورت مشروط، در ابتداي راه تجهيزاتي را در اختيار ما گذاشت و پس از آن مبلغي را هم به ما پرداخت کرد. با اين وجود ميتوانم بگويم تخصص نيروهاي کاهو، سرمايه اوليه ما براي شروع حرکت بود.

 از اين سرمايه اوليه که به قول شما نيروهايتان هستند، برايمان بگوييد. تيم کاهو چند نفر است و اين افراد از چه تخصصهايي برخوردارند؟

 

تيم کاهو 10نفره است که با تخصصهايي مثل نرمافزار، گرافيک، صنايع غذايي و بازاريابي مشغول به کارند.

 فکر ميکنيد در آينده غير از اين 10نفر، کاهو ميتواند براي چند نفر ديگر اشتغالزايي کند؟

برآورد ما اين است که پس از پايان سال سوم کاهو ميتواند براي 400 نفر در سطح کشور اشتغالزايي کند.

 با توجه به اينکه چالش مالي سنگيني را پشت سر گذاشتيد، آيا به فکر جذب سرمايهگذار هم افتادهايد؟

تا به حال با چند سرمايهگذار صحبتهايي داشتهايم، اما به نتيجه مطلوب نرسيدهايم. هر سرمايهگذاري براي کار با استارتآپها مناسب نيست. سرمايهگذاري در ايران هنوز رنگ و بوي سنتي دارد و نميتواند سيستم استارتآپي را درک کند. به همين دليل ممکن است باعث شکست يک استارتآپ شود. سرمايهگذاري به درد کار با استارتآپ ميخورد که جسور و صبور باشد و کمي با استراتژي استارتآپها آشنا باشد، يعني بداند که يک استارتآپ چطور به بلوغ ميرسد. ما هم مثل هر استارتآپ ديگري خوشحال ميشويم اگر سرمايهگذار مطلوب خود را بيابيم. مسئله ديگري که در مورد سرمايهگذارها کمي نگرانمان ميکند، اين است که ميشنويم خيلي از آنها خواهان 60 تا 70 درصد از عوايد طرح هستند که به نظر من پيشنهاد غيرمنطقي است، چراکه اين يعني ناديده گرفتن توان و زمان يک تيم جوان که براي به بار نشستن يک طرح صرف شده است.

 بدون جذب سرمايهگذار تاکنون به درآمدي هم رسيدهايد؟

فعلا خير. کاهو زماني به درآمد ميرسد که سيستم خريد آنلاين خود را راهاندازي کند. همانطور که قبلا گفتم، چند ماه ديگر راهاندازي ميشود. البته طبق برآوردهايي که انجام دادهايم، يک سال پس از راهاندازي اين فروشگاه، به نقطه سر به سر خواهيم رسيد و پس از آن درآمد خوبي را به دست خواهيم آورد.

براي تکميل و توسعه کاهو، فروشگاهها و هايپرمارکتها با شما همکاري کردند؟

در ابتداي کار و در مرحله جمعآوري اطلاعات محصولات غذايي، بازار سنتي مثل خواربارفروشيها و هايپرمارکتها، فعاليت استارتآپي ما را با مشکل روبهرو کرده بود. ما در مرحله جمعآوري اطلاعات، مشکلات زيادي داشتيم که البته در حال حاضر همه آن مشکلات رفع شده است. ما سعي کرديم در سطح استان قزوين همه محصولات غذايي را پوشش دهيم. تيم کاهو هر روز در حال تکميل و بهروزرساني اطلاعات هستند تا فاز اول کاهو، کامل شود. در پايان فاز اول، بيش از 70 درصد محصولات  غذايي کشور را پوشش ميدهيم و پس از اين مرحله تصميم داريم سيستمي را راهاندازي کنيم که کل محصولات غذايي را که در کشور توليد ميشود، پوشش دهيم.

غير از سختي کار با بازار سنتي، براي توسعه کاهو با چه چالشها و مسائل ديگري مواجه شديد؟

پيشبرد کار تيم، بدون داشتن منابع مالي کافي چالش بزرگي بود که از سر گذرانديم. تهيه تجهيزات و مکاني براي استقرار تيم هم مسئله ديگري بود که با آن دست به گريبان بوديم که با کمک مرکز رشد دانشگاه آزاد قزوين و حمايتهاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، عمده اين مشکلات حل شد. چالش بزرگتري که با آن روبهرو بوديم، اين بود که ما علم و دانش کافي از استارتآپي شدن و خلق يک کسبوکار جديد را در اختيار نداشتيم و براي طي کردن مراحل رسيدن به قله موفقيت، آموزشي نديده بوديم. ما نميدانستيم که چطور بايد يک کسبوکار نوپا را به درآمدزايي رساند، چون جايي وجود نداشت که آموزشهاي لازم را به ما ارائه دهد. البته هر طور که شد، با تجربه و آزمون و خطا، اين مسائل و مشکلات را پشت سر گذاشتيم و توانستيم در نمايشگاه الکامپ امسال شرکت کنيم که اين مسئله را به فال نيک ميگيريم.

با توجه به اينکه از زمان جرقه ايده کاهو در ذهنتان تا به حال حدود يک سال و نيم از استارتآپي شدنتان ميگذرد، براي کساني که هنوز در ابتداي راه هستند، چه پيشنهاد راهبردي داريد؟

بزرگترين پيشنهادم اين است که بايد چشم و گوشتان را در مقابل اظهارنظرهاي منفي ديگران ببنديد و فقط به هدفتان فکر کنيد. وقتي ايدهام را با اطرافيان در ميان گذاشتم، خيلي از آنها آيه يأس ميخواندند و به جاي تشويق، سنگاندازي ميکردند. شايد هم اين کارها از روي خيرخواهي بود، اما اگر چشم و گوشم را روي اين حرفهاي نااميدکننده نبسته بودم و روي هدفم تمرکز نکرده بودم، ممکن بود همان ابتداي راه، دست از تلاش بردارم. به همين دليل است که تاکيد ميکنم تنها روي هدفتان تمرکز کنيد.

خيلي از استارتآپيها پيش از اينکه ايده خود را عملي کنند، نگرانند که با مطرح کردن ايدهشان، آن ايده دزديده شود. آيا شما هم در ابتداي راه چنين نگرانياي داشتيد؟

اين نگراني طبيعي است، اما من هيچوقت از بيان ايدهام نترسيدم و همه جا اين ايده کاهو را مطرح کردم، چون ايده سختي بوده و هنوز هم هست. گفته ميشود که در هر دقيقه، سه نفر به يک ايده همزمان فکر ميکنند. در بازاري که من ميبينم، حتي اگر همزمان با من دو نفر ديگر هم به اين ايده جامه عمل بپوشانند، جاي کسي تنگ نميشود.

فکر کنيد الان روي سخنتان با مسئولان حوزه کسبوکارهاي نوپاست؛ به عنوان يک استارتآپي جوان چه خواستهاي از آنها داريد؟

ابتدا روي صحبتم با مسئولان استان قزوين است. چقدر حيف است که اين مسئولان خود را درگير نيازهاي استارتآپيها نميکنند. با اينکه ميتوانند در داخل شهر و استان خود، قطب علمي و صنعتي با کمک استارتآپها بسازند - کاري که ميتواند کشور را متحول کند - در عمل حمايت جدي از استارتآپها نميکنند.

البته ميدانم که ايجاد هر شغل در کشور بالاي 100 ميليون تومان هزينه برميدارد، اما مسئولان کشوري بايد بدانند که استارتآپها ميتوانند با کمترين هزينه يا حتي بدون هزينه براي عدهاي اشتغالزايي کنند. بنابراين به عنوان ايدهپرداز يک استارتآپ در کشور توصيه ميکنم مسئولان کشوري، جديتر به حمايت از استارتآپها بپردازند و آيندهاي را که اين کسبوکارها ميتوانند رقم بزنند، روشنتر ببينند. „

تاریخ انتشار : 1396/03/09
کد : 74096
تعداد بازدید: 561

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601