جمعه 27 مهر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان مطرح شد:
عملکرد مستعدان‌برتر باید به سمت اثرگذاری در جامعه سوق داده شود

دانشجوی‌برتر دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دانشگاه باید بتواند هزینه‌های جاری و حتی بخشی از حقوق نیروی‌انسانی خود را از مسیر انجام فعالیت‌های کاربردی تأمین کند.

سجاد انتشاری؛ دانشجوی‌برتر دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به تعریف نخبگی در سند راهبردی کشور در امور نخبگان، گفت: اثرگذاری و کارآمدی در جامعه تخصصی و حضور در چرخۀ خدمت‌رسانی به جامعه مهمترین ویژگی افراد نخبه است.

وی افزود: عملکرد مستعدان‌برتر نیز باید به سمت اثرگذاری در جامعه سوق داده شود. به عبارت دیگر دانشجوی‌برتر نیز باید در سطح خود در جامعه تخصصی اثرگذار باشد و این اثرگذاری را در رساله‌های دکتری و یا پایان‌نامه‌های ارشد به بروز برساند و موضوعاتی را انتخاب کند که در بهبود کیفیت زندگی جامعه بومی اثرگذار است.

انتشاری با بیان اینکه نخبه به جامعه بومی خود بدهکار است، اظهار داشت: ارائه تسهیلات توسط بنیاد ملی نخبگان باید در جهت بکارگیری توان مستعدان‌برتر صورت بگیرد. به عبارت دیگر همانگونه که رهبری و رئیس بنیاد ملی نخبگان بارهاوبارها بیان کردند، مسیر هدایتی باید به سمت حضور فعال مستعدان‌برتر در جامعه و مسؤولیت‌پذیری آنان باشد.  

انتشاری با اشاره به اینکه حوزه پژوهش در جامعه علمی و دانشگاهی مورد غفلت قرار دارد، ادامه داد: متأسفانه در هر دو بخش تحقیقات بنیادین و کاربردی عملکرد مناسبی صورت نگرفته است بنابراین در حوزه مرزدانش بسیاری از مقالات علمی کشور از ارجاع بالا برخوردار نیستند و در بخش کاربردی نیز، در بسیاری موارد موضوعات با نیازها و واقعیت‌های جامعه خاصه صنعت همخوانی ندارد. 

دانشجوی‌برتر دانشگاه صنعتی اصفهان برقراری ارتباط نظام‌مند با صنعت را یکی از بهترین راه‌ها برای اثرگذاری جامعه مستعدان‌برتر خاصه دانش‌آموختگان در جامعه دانست و اظهار داشت: در این بین مشکلات بسیاری وجود دارد که برخی از آنها به سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های نادرست مرتبط و برخی به نگرش دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان مربوط است.

وی تصریح کرد: مقررات و آئین‌نامه‌های موجود خاصه در نظام ارزشیابی اعضای هیئت‌علمی اساتید را به سمت مقاله‌محوری سوق می‌دهد چراکه از سویی نسبت به پروژه کاربردی انرژی کمتری می‌گیرد و از سوی دیگر نیز می‌توان از حضور دانشجو تحصیلات‌تکمیلی نیز استفاده کرد.

انتشاری ادامه داد: اقتصاد سیستم آموزش عالی نیز یکی از موانع بزرگ بر سر راه تحقیق و پژوهش کاربردی است. دانشگاه باید بتواند هزینه‌های جاری و حتی بخشی از حقوق نیروی‌انسانی خود را از مسیر انجام فعالیت‌های کاربردی تأمین کند و باید برای این کار اعضای هیئت‌علمی خود را به سمت اجرای پروژه‌های مشترک با صاحبان صنایع متمایل کند.

دانشجوی‌برتر دکتری مهندسی‌عمران ادامه داد: ساختار دانشگاه نیز با انجام پروژه کاربردی مطابقت ندارد و نمی‌تواند بستر لازم برای این قبیل اقدامات را فراهم کند. به‌عنوان نمونه دانشگاه نمی‌تواند پروژه درون‌زا تعریف کند و براساس واقعیت‌های جامعه بومی، برنامه‌ای بلندمدت برای حصول دانش‌فنی کالایی خاص طراحی و اجرا کند تا جایی‌که تمام پروژه‌های کاربردی دانشگاه، پروژه‌هایی هستند که از بیرون تعریف می‌شوند و دانشگاه قدرت و شرایط تعریف پروژه ندارد.

وی عدم‌مهارت در کارِگروهی را دیگر مشکل جامعه علمی برای انجام پروژه‌های کاربردی دانست و گفت: جامعه دانشگاهی هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که کارگروهی را یک التزام و ضرورت برای انجام بهینه تحقیق و پژوهش بداند. از سوی دیگر در انتقال داده نیز صداقت کافی وجود ندارد چراکه نظام ارتباطی صحیح بین دانشگاهیان، به‌درستی شکل نگرفته است.

دانشجوی‌برتر دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان گفت: بنیاد ملی نخبگان می‌تواند با لحاظ امتیازات بیشتر به فعالیت‌های گروهی و یا اختصاص تسهیلاتی برای موضوعات کاربردی، زمینه‌ساز حرکت مستعدان‌برتر به سمت مباحث اصلی باشد؛ البته در این بین حضور اساتیدی که در عرصۀ شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند می‌تواند تسهیلگر مسیر باشد.

 

تاریخ انتشار : 1396/01/16
کد : 73777
تعداد بازدید: 698

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601