سه شنبه 24 مهر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

در سنندج صورت گرفت/
برگزاری کارگاه «فعالیت‌های بین‌رشته‌ای»

کارگاه فعالیت‌های بین رشته ای با محوریت  ضرورت و اهمیت مطالعات بین‌رشته‌ای به‌همت بنیاد نخبگان استان کردستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ بنیاد نخبگان استان کردستان در راستای هدایت و حمایت از استعدادهای‌برتر و با هدف پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی و ارتقاء سطح سلامت روان و کسب مهارت­های زندگی، کارگاه «فعالیت‌های بین‌رشته‌ای» را برگزار کرد.

ضرورت و اهمیت مطالعات بین رشته ای، ادبیات و پیشینه مطالعات بین‌رشته‌ای، انواع برنامه‌های درسی و آموزشی میان‌رشته‌ای، مدل طراحی فعالیت‌های بین رشته ای، مهمترین محورهای این کارگاه بود.

جمال سلیمی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه کردستان و محقق‌برجسته علوم‌تربیتی در این کارگاه گفت: مشکلات جهان‌نوین، مسائل علمی چندبُعدی، مسأله جزیی‌نگری و یک‌سویه‌نگری علوم، عدم‌ارتباط منطقی بین علوم مختلف و نبود همکاری مناسب بین آنها، عدم‌وجود شرایط برای انتقال علوم فراگرفته‌شده به موقعیت‌های مختلف، همگی نشان از ناتوانی علوم نظام‌مند در پاسخگویی به مشکلات حداقل مسائل جدید به دلیل ابعاد چندگانه آن شده است.

وی افزود: مسائل و مطالب بیان‌شده و چند بعدی، انسان را بر آن می­دارد که دیدی جامع، همه‌جانبه و کل‌نگرانه به مسائل داشته و برای پاسخگویی به آنها علوم مختلف و البته مرتبط را با هم تلفیق کند.

سلیمی ادامه داد: رویکرد تلفیقی در پی آن است که با ارائه سازماندهی خاصی از آموزش، فرصت‌هایی را فراهم سازد تا افراد با اصول، مبانی، روش‌ها و موضوعات متنوع در حوزه­های مختلف آشنا شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه کردستان اضافه کرد: در این رویکرد، فرد با ادغام چندین رشتۀ دانشگاهی، حرفه­ای یا تکنولوژیکی و با یک چشم‌انداز روشن از مسائل مورد بحث، در تعقیب یک وظیفه مشترک حرکت می‌کند.  

وی با بیان اینکه رویکردها در دو سطح متفاوت اثرگذارند، اظهار داشت: دسته اول، مسائل و مشکلاتی را که نمی­توان بوسیلۀ تحقیقاتی در محدوده روش‌ها و توانمندی‌های یک‌ رشته مورد توجه قرار داد مانند  مسئله ایدز یا گرم‌شدن هوا و دسته دوم، بررسی موضوعاتی که در چارچوب سنتی علوم مختلف مورد غفلت واقع شده­اند؛ مانند حوزه مطالعات قوی یا مطالعات زنان. اینگونه بررسی مسائل از ابعاد گوناگون دارای شکلهای چندگانه­ ای است و بنابراین رویکرد تلفیقی دارای انواع مختلف است.

محقق‌برجسته علوم‌تربیتی در ادامه انواع رویکردهای تلفیقی را برشمرد و بیان داشت: رویکرد درون رشته‌­ای، روشی است که در آن هر  رشته­، مفاهیم، ساختار، اصول و مبانی و روش‌های خود و همچنین ترتیب ارائه آنها را به طور کامل حفظ می­کند و در آن دو یا چند رشته به صورت متوازی با برنامه­های منحصربه‌فرد و البته با روش‌های خاص هر رشته به بررسی مسئله‌­ای خاص می­پردازد.

وی افزود: مشکل اساسی در استفاده از این رویکرد این است که ارتباط عمیق بین رشته­‌ها ایجاد نمی­شود و رشته­ها بصورت مجزا در نظر گرفته شده و در اکثر موارد قابلیت‌های یک رشته در این نوع تلفیق به نفع رشته‌ ای دیگر نفی می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه کردستان ادامه داد: در رویکرد چند رشته­ای، موضوع یا مسئله از دیدگاه رشته ‌ها و نظام‌های مختلف مورد بررسی قرار می­گیرد. در این روش، رشته­‌های مختلف روی یک مسئله تمرکز می­کنند ولی تلاشی برای برقراری ارتباط بین آنها صورت نمی­گیرد. این رویکرد با یک موضوع یا مسئله کلی آغاز می­شود و در آن همه ابعاد موضوع بررسی شده و یک مفهوم به طور جامع در کلیت خود ارائه می­شود. در این رویکرد برقراری ارتباط بین رشته­‌ها راحت‌­تر انجام می­شود اما نیازمند آن است که افراد در ابعاد مختلف دارای دانش بالایی باشند.

سلیمی ادامه داد: رویکرد  فرا رشته­‌ای برخلاف رویکردهای قبلی که بر موضوعات و مسائل تأکید داشت، به افراد و مهارت‌های آنان به عنوان اصل، تأکید دارد. مسئله مهم در این رویکرد، رعایت تعادل و ترکیب مناسب بین انواع گوناگون فعالیت­ها است. این رویکرد حدو مرز علوم را نادیده می­گیرد و یک بی­توجهی آگاهانه به نقش علوم برای بدست آوردن یک بینش جدید یا گسترش دادن تحقیقات علمی دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه کردستان تصریح کرد: وجود علوم میان رشته­‌ای در جهان امروز یک امر ضروری و مورد نیاز است و عدم‌توجه به استفاده از این علوم در امر آموزش، باعث می­شود آموزش به صورت ناقص و بی­ارتباط با زندگی امروزی در آید. در واقع پیچیدگی­های جهان امروز و نیازهای گسترده نوع بشر، نیاز به این گونه از شیوۀ مطالعاتی را به صورتی گسترده می­طلبد.

وی یادآور شد: نکته حائز اهمیت در استفاده از این علوم، این است که باید در طراحی و تبیین آنها از افراد متخصص و آگاه در حوزه­های مختلف علوم مرتبط استفاده شود؛ زیرا عدم‌آگاهی کافی از ایجاد علوم میان‌رشته­ای باعث سردرگمی و آشفتگی فکری افراد تحت تعلیم یا استفاده‌کننده این علوم می­شود و آنان بهره زیادی از این علوم نمی­برند.

مدرس کارگاه اظهار داشت: تدوین و مطالعه علمی و روشمند برای مرتبط ساختن مفاهیم و گزاره‌های دو یا چند رشته مختلف مورد هدف در مطالعه میان رشته‌ای است. به‌علاوه فرهنگ‌سازی و ایجاد رشته‌های مرتبط بر اساس مطالعه نیازهای جاری کشور می‌تواند جامعه علمی را به این هدف مطلوب رهنمون کند.

سلیمی در پایان گفت: استفاده از این رویکرد نباید موجب تباهی علوم موضوع‌محور شود چراکه در بیان کلی نظام‌ها باعث شناخت­های دقیق و تخصصی نسبت به حوزه­های مختلف تلفیق می­شوند. بنابراین این دو روش مکمل یکدیگر هستند و مزایای یکی از این رویکرد به خاطر استفاده از دیگری نباید نادیده گرفته شود.

لازم به ذکر است، نشست پرسش و پاسخ در پایان کارگاه برگزار شد.

 

تاریخ انتشار : 1395/12/18
کد : 73701
تعداد بازدید: 800

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601