پنج شنبه 22 آذر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:
جهت‌گیری نظام‌آموزشی کشور به‌ مدرک‌گرایی از موانع ایجاد اکوسیستم کارآفرینی است

سامتی با اشاره به لزوم راه‌اندازی شرکت توسط اساتید دانشگاه، گفت: امروزه علاوه بر کشورهای پیشرفته، حتی در کشورهای نوظهور مانند سنگاپور و مالزی نیز دانشگاه از شرکت دانش‌بنیان جدا نیست.

مرتضی سامتی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه جهت‌گیری نظام‌آموزشی کشور به‌سمت مدرک‌گرایی و ادامه تحصیل است، گفت: همین موضوع یکی از موانع بزرگ در راه ایجاد اکوسیستم کارآفرینی است.

وی افزود: سیستم‌آموزشی به‌گونه‌ای است که افراد پس از حضور در دانشگاه و طی‌کردن مقطع کارشناسی به‌سمت ادامه تحصیل در تحصیلات‌تکمیلی سوق داده می‌شوند و همین موضوع سبب می‌شود، تمرکز و توان آنان روی خوداشتغالی و کارآفرینی متمرکز نشود.

سامتی با بیان اینکه کارآفرینی هم استعداد ذاتی می‌خواهد و هم به کسب مهارت نیاز دارد، ادامه داد: غالباً دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی، توان و انگیزه بیشتری برای حضور در عرصۀ کارآفرینی را دارند اما فردی که دانشجوی کارشناسی‌ارشد و یا دکتری است، عموماً حضور در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی را به‌عنوان مسیر اشتغال خود انتخاب کرده است.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: تعدد دانشجویان در تحصیلات‌تکمیلی و تأکید بر آموزش و پژوهش صرف در سال‌های گذشته، ره‌آوردهای خوبی مانند رشد علمی و دستیابی به جایگاه خوب در تولید علم جهان برای کشور به ارمغان آورده است اما به همین میزان نیز به کارآفرینی ضربه زده است.

وی ادامه داد: گرچه رشد علمی و تولیدات پژوهشی ارزنده‌ای کسب شده اما در عملیاتی‌کردن و اثربخش کردن علمِ کسب‌شده و تجاری‌سازی آن و تبدیل آن به محصولی که سبک‌زندگی و کیفیت زندگی بهبود دهد، ضعف داشته است.

سامتی یادآور شد: حضور در شهرک‌های صنعتی و واحدهای عملیاتی به‌خوبی نشان می‌دهد غالب افراد فعال در صنعت و حوزه کاربرد علم، دانش‌آموختگان مقاطع پایین دانشگاهی هستند که از سنین پایین به جای ادامه تحصیل در کارشناسی‌ارشد و دکتری، وارد کاربرد علم شده‌اند. این افراد غالباً به کار تحیقیقاتی دانشگاهی علاقه‌ای ندارند به‌همین دلیل کسب ‌مهارتِ عملیاتی را به ادامه تحصیل ترجیح می‌دهند.

محقق برجسته اقتصاد، کاهش‌ ارتباط با کشورهای پیشرفته را یکی از عوامل ضعف در بخش تجاری‌سازی علم برشمرد و اظهار داشت: در اوایل انقلاب که نسل اول اساتید در دانشگاه تدریس می‌کردند، بسیاری از اصول‌روز علم در عملیاتی‌شدن علم و استفاده از آن برای کارآفرینی ارائه می‌شد و خروجی خوبی نیز برای کشور داشت اما رفته‌رفته دانشگاه به‌سمت کپی‌کاری علمی حرکت و بدون‌ درنظر گرفتن قید اثربخشی، آموزش و تولید علم را سرلوحه روند حرکتی خود قرار داد.

وی با بیان اینکه ضعف بسیاری از اساتید در برقراری ارتباط با مراکز علمی-تحقیقاتی بین‌المللی از عدم‌تسلط آنان به زبان انگلیسی نشأت می‌گیرد، افزود: به‌مرور رفتن به فرصت مطالعاتی کاهش و برقراری ارتباط منطقی و هدفمند با جامعه علمی بین‌المللی افت کرد و آشنایی با آخرین موضوعات علمی به کسب اطلاعات از اینترنت محدود شد. در این چرخه، «چرایی» طرح‌شدن موضوعات و یا «چگونگی» اثربخشی و عملیاتی‌شدن نتایج آنها مورد غفلت واقع شد در نتیجه تحقیقات به کپی‌کاری تبدیل شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: امروزه علاوه بر کشورهای پیشرفته، حتی در کشورهای نوظهور مانند سنگاپور و مالزی نیز دانشگاه از شرکت دانش‌بنیان جدا نیست؛ در کنار هر دانشگاه، شرکت‌های متعددی توسط اساتید و با حضور دانش‌آموختگان و دانشجویان تأسیس شده است که هم علم را به عمل تبدیل و هم تأثیر علوم کسب‌شده در جامعه را ملموس می‌کنند. به‌عبارت دیگر، فرهنگ بزرگِ دانشگاه نسل‌سوم در کشورهای نوظهور نیز نهادینه شده است اما برخی از دانشگاه‌های داخلی ایران به‌شیوه دانشگاه در نسل‌دوم و تعدادی دیگر نیز با سیاست نسل‌اول فعالیت می‌کنند.

محقق برجسته اقتصاد با بیان اینکه 5-3درصد تحقیقات دانشگاهی طبق استانداردهای جهان در زندگی اجتماع اثر ملموس دارد، تأکید کرد: در ایران در طول یک‌سال رقم بسیار بالایی کار تحقیقاتی و پژوهشی در رشته‌های مختلف انجام می‌شود که افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی یکی از دلایل آن است. امروزه در بسیاری از دانشگاه‌ها تعداد دانشجویان دکتری با تعداد دانشجویان کارشناسی برابر شده است چراکه فضای حاکم بر دانشگاه، آموزشی و پژوهشی است اما باید پرسید چه درصدی از این تحقیقات در راستای رفع نیازهای جامعه است؟

سامتی اضافه کرد: امروزه علاوه بر دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های غیردولتی نیز به سمت افزایش پذیرش دانشجوی دکتری رفته‌اند. به‌عبارت دیگر، آموزش تجاری شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان در پایان تصریح کرد: استاد باید در روند حرکتی دانشجو تغییر ایجاد کرده و او را به‌سمت کارآفرینی سوق دهد و محتوایی به او ارائه و آموزش دهد که بتواند با بکارگیری آن محصولی مطابق با نیازهای کشور تولید کند.

تاریخ انتشار : 1395/12/08
کد : 73642
تعداد بازدید: 437

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601