یکشنبه 3 تیر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:
استقلال علمیِ کشور به معنای انزوا نیست

گلمرادی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های علمی دنیا در یک کشور خاص محصور نیست، گفت: گسترش دیپلماسی یکی از ارکان توسعه علمی است.

علی گلمرادی؛ عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم ماهشهر و امیدیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیادملی نخبگان با اشاره به لزوم حفظ «استقلال علمی» کشور، گفت: حفظ استقلال در همۀ ابعاد از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: استقلال در علم به معنای انزوا و یا قطع‌ ارتباطات علمی با کشورهای دیگر نیست. برای رسیدن به نقطه‌مطلوب نیاز است از توان و ظرفیت علمی دیگر کشورها استفاده کرد.

گلمرادی ادامه داد: ظرفیت‌های علمی دنیا در امریکا محصور نیست و کشورهای بسیاری هستند که در علم و فناوری در حوزه‌های مختلف پیشران باشند که گسترش دیپلماسی با آنها می‌تواند به رشد کشور کمک کند.   

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: روند جامعه علمی کشور باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند در برابر اینگونه محدودیت‌ها که در آینده نیز بیشتر خواهد شد، مقاوم باشد. برای رسیدن به این نقطه باید دانشگاه بومی زیرساخت لازم برای تحقیق و پژوهش پیشرفته را داشته باشد که این مهم نیازمند تخصیص بودجه و اعتبارات مالی و تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها است.

نماینده مردم ماهشهر و امیدیه در مجلس تأکید کرد: برای حرکت در مرزهای علم و فناوری، ارتقاء امکانات داخلی و فراهم‌کردن بستر مناسب برای حضور سرآمدان و اساتید برجسته جهان در مراکز علمی ایران، اقدامی بسیار اثرگذار است. به‌عبارت دیگر باید علاوه بر حضور محققان و متخصصان داخلی در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور، سرمایه‌های فکری، اساتید و محققان تراز اول خارجی نیز در ایران حضور یابند.

وی اضافه کرد: با این اقدام، جامعه علمی در چرخۀ خدمت‌رسانی به جامعه قرار گرفته و در بستر فرهنگ اصیل خود، رشد می‌کند. بنابراین موضوع تحقیقات و پژوهش‌های خود را نیز متناسب با نیازهای بومی و برای ارتقاء کیفیت زندگی جامعه خود انتخاب می‌کند. به‌عبارت دیگر فعالیت‌های علمی و پژوهشی بومی‌سازی می‌شود.

گلمرادی در ادامه به ضرورت حرکت دانش‌آموختگان به سمت کارآفرینی اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه بخش بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های داخلی نه‌تنها توان و مهارت کارآفرینی ندارند بلکه در خوداشتغالی نیز موفق نیستند. این مشکل از نظام آموزشی کشور نشأت می‌گیرد که تنها بر مباحث نظری تأکید دارد. به‌عبارت بهتر دانشگاه باید فرد توانمند تربیت کند و توانمند فردی است که به معنای واقعی در حوزه تخصصی خود دانا باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه : قرار دادن واحدهای مهارت‌افزایی در دروس دانشگاهی یکی از ملزومات امروز کشور است، تصریح کرد: صنعت به دانشگاه حس‌نیاز نمی‌کند چون معتقد است در بسیاری از موارد دانش‌آموخته دانشگاهی توان و مهارت عملیاتی کافی را ندارد چراکه توان دانش و توان مهارتی او به‌موازات هم رشد نکرده‌اند.

نماینده مردم ماهشهر و امیدیه در مجلس، در پایان ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: افزایش مهارت‌های عملیاتی دانش‌آموختگان، اشتغال‌زایی پایدار، ثروت‌آفرینی، برقراری ارتباط نظام‌مند دانش و صنعت و همچنین رونق اقتصادی از جمله نتایج مهم گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 

تاریخ انتشار : 1395/11/23
کد : 73557
تعداد بازدید: 320

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601