یکشنبه 27 آبان 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

توجه به بُعد عملیاتی تحقیق از عوامل ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان است

علی‌رضا خالو با بیان اینکه هر لقبی مفهوم و شاخص مشخصی دارد، گفت: اینکه هر فرد دانشگاهی اعم از استاد و دانشجو و دانش‌آموخته را با صفت «نخبه» خطاب کنیم، هم شأن نخبگی را پایین می‌آورد و هم سبب ایجاد توقع بی‌جا در خود فرد می‌شود.

علی‌رضا خالو با بیان اینکه هر لقبی مفهوم و شاخص مشخصی دارد، گفت: اینکه هر فرد دانشگاهی اعم از استاد و دانشجو و دانش‌آموخته را با صفت «نخبه» خطاب کنیم، هم شأن نخبگی را پایین می‌آورد و هم سبب ایجاد توقع بی‌جا در خود فرد می‌شود. 

علیرضا خالو؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و عضو هیأت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان ضمن تأکید بر لزوم تجلیل و تکریم بزرگان علمی کشور، بکارگیری ظرفیت و توان این افراد را امری ضروری برای توسعه کشور دانست.

وی افزود: گرچه تکریم و تجلیل از خدمات ارزنده سرآمدان و بزرگان علمی کشور اقدامی قابل تقدیر است اما در کنار آن زمینه‌سازی برای اثرگذاری این افراد نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

خالو ادامه داد: بزرگان علمی کشور که از آنان تحت عناوینی مانند چهره‌ماندگار، برگزیده جایزه علامه طباطبایی و نخبه یاد می‌شود، افرادی هستند که علاوه بر علم، تجربه نیز دارند. بسیاری از آنان حتی در زمینه‌های عملی و اجرایی علم نیز شاخص و صاحب‌نظر هستند که همین موضوع بخوبی اهمیت استفاده از توان آنان را نمایان می‌کند.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی تصریح کرد: یکی از راه‌های زمینه‌سازی برای اثرگذاری نخبگان علمی، اعطای تسهیلات مالی و فراهم‌کردن امکانات سخت‌افزاری و آزمایشگاهی است. این قبیل هزینه‌ها در واقع سرمایه‌گذاری بلندمدت است چراکه پس از مدتی عواید و نتایج آن به همه جامعه بازمی‌گردد و کشور می‌تواند با تکیه بر فعالیت‌های این افراد مسیر خود را به سمت توسعه  تسهیل کند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: اعطای تسهیلات بدون نظارت و اخذ گزارش‌کار راه‌گشا نیست. نهادهای تسهیل‌گر در حوزه علم، فناوری و نخبگان، خاصه بنیاد ملی نخبگان نباید به راحتی از اهمیت نظارت و رصد فعالیت‌های غافل شود. اعطای هر تسهیلاتی تنها زمانی به اثرگذاری مطلوب می‌انجامد که فرد بداند فعالیت‌های او از سوی نهاد تسهیل‌گر رصد و ارزشیابی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال مستعدان‌برتر، گفت: متاسفانه به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه در گذشته تعداد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری روز‌به‌روز بیشتر و از سویی دیگر فضا برای استخدام این افراد کم شد. در شرایط کنونی نه تنها دانشگاه‌های تهران بلکه دانشگاه‌های شهرستان‌ها نیز ظرفیتی برای استخدام هیأت‌علمی ندارند و کاملاً اشباع هستند. امید است حداقل در شرایط کنونی، تعداد پذیرش کمتر شود تا در آینده دوباره کشور با چنین مشکلی مواجه نشود.

خالو ادامه داد: تعریف اشتغال دانش‌آموختگان به معنای استخدام در هیأت‌علمی دانشگاه در تمام دنیا حتی در کشورها پیشرفته منسوخ شده است. در کشوری مانند امریکا نیز همه فارغ‌التحصیلان دکتری در دانشگاه استخدام نمی‌شوند و تنها بخش اندکی از آنان می‌توانند در این عنوان فعالیت کنند و باقی وارد بازارکار صنعتی و خدماتی می‌شوند. به همین دلیل اینکه فرد از بنیاد ملی نخبگان انتظار داشته باشد شرایط را برای استخدام او در دانشگاه فراهم کند نه عقلانی است و نه منطقی. چون این نهاد نه توان چنین اقدامی را دارد و نه چنین رسالتی برای این نهاد تعریف شده است.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی تصریح کرد:  جامعه دانشجویان و دانش‌آموختگان باید به سمت خوداشتغالی و کارآفرینی سوق داده شوند. البته برای رسیدن به چنین هدفی باید شرایط و بستر مناسب فراهم شده و افراد با مفاهیم آن بخوبی آشنا شوند تا فرد پیش از ورود به بازارکار، پیمانکار را بشناسد، بازاریابی را بداند و جامعه‌شناسی کاربردی خوبی داشته باشد. از سوی دیگر مهارت‌های لازم را نیز فرا بگیرد. در این زمینه بنیاد ملی نخبگان می‌تواند در برگزاری این قبیل کارگاه‌ها و کلاس‌های ورود کرده و با استفاده از توان خود بستر مناسب را فراهم کند.

وی غفلت از بُعد عملیاتی تحقیق را یکی از عوامل بیکاری فااغ‌التحصیلان عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه در دوره‎ای تنها بر روی رشد آماری تمرکز کردیم و از عمل غافل شدیم. جامعه علمی بدون توجه به ابعاد عملی تحقیق و بدون توجه به اینکه نتایج تحقیق و پژوهش تا چه حد می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد و دردی را مداوا کند، تنها با انگیزه‌ رشد آماری به سمت تحقیق و پژوهش حرکت کرد. حاصل این روند چیزی نبود جز انتشار مقالات بسیار که صرفاً جنبه نظری دارند و هیچ نقشی در پیشرفت و آبادانی کشور نمی‌توانند ایفا کنند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: اینکه کشور در رده‌بندی‌های کمّی، در فلان رشته علمی در جایگاه ششم دنیا است و یا در جایگاه اول منطقه تنها زمانی ارزشمند است که این اعداد و ارقام در میدان عمل با حصول تکنولوژی کاربردی در خدمت جامعه قرار بگیرند.

خالو در پایان گفت: معتقدم باید در اعطای القاب به افراد دقت شود و بی‌جهت افراد نخبه و یا سرآمد خطاب نشوند. هر لقبی مفهوم و شاخصی دارد و تا فرد به به بهترین شکل به آنها مزّین نشده است، نباید این القاب را به او اعطا کرد. این روند که به هر فرد دانشگاهی اعم از استاد و دانشجو دانش‌آموخته «نخبه» اطلاق شود، هم شأن نخبگی را پایین می‌آورد و هم سبب ایجاد توقع بی‌جا در خود فرد می‌شود.  

تاریخ انتشار : 1395/03/16
کد : 72904
تعداد بازدید: 53

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601