چهارشنبه 25 مهر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

توان‌افزایی و ثروت‌افزایی با ادغام فن و علم

رحماندوست گفت: اگر در مسیر آموزش‌های تحصیلی، متناسب با رشته تحصیلی و استعداد و علاقه به افراد آموزش‌های فنی و مهارت‌افزایی داده شود، پس از فارغ‌التحصیلی در هر مقطعی، دانش‌آموخته می‌تواند برای خود و در سطحی بالاتر برای دیگران نیز اشتغال‌زایی کند. این یعنی نحوه درست توان‌افزایی با ادغام فن و علم و در نهایت ثروت‌افزایی.

رحماندوست گفت: اگر در مسیر آموزش‌های تحصیلی، متناسب با رشته تحصیلی و استعداد و علاقه به افراد آموزش‌های فنی و مهارت‌افزایی داده شود، پس از فارغ‌التحصیلی در هر مقطعی، دانش‌آموخته می‌تواند برای خود و در سطحی بالاتر برای دیگران نیز اشتغال‌زایی کند. این یعنی نحوه درست توان‌افزایی با ادغام فن و علم و در نهایت ثروت‌افزایی.

مجتبی رحماندوست؛ عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان پیرامون فضای حاکم بر گفتمان دانش‌بنیان، گفت: اینکه باید پژوهش‌ها و تحقیقات دانشگاه به ثروت‌افزایی و کسب درآمد و همچنین کاهش نرخ بیکاری بیانجامد، امری بدیهی است، اما کشور در زمان حاضر بیش از سخن، نیاز به هم‌افزایی همه دستگاه‌ها برای عملیاتی‌شدن برنامه‌ها دارد.

وی افزود: بایستی شرایط به گونه‌ای فراهم شود که تحقیقات محققان، رساله‌های دکترا و پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد به مورد بازبینی شود. این اقدام در وهله اول به تعیین جامعه هدف و سپس نیازهای و ظرفیت‌های آن نیازمند است. بایستی تمام مقالات و دستاوردهای علمی در یک موضوع مشخص مثلاً انرژی، نفت و یا تولید بنزینِ ‌یوروبالا در گام نخست گردآوری و سپس مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرند تا در صورت مستعد بودن برای تبدیل به فناوری پردازش و بازنگری شوند.

رحماندوست ادامه داد: جامعه علمی و دانشگاهی کشور باید از تولید علم غیر‌کاربردی که نه مشکلی از جامعه را حل می‌کند و نه به حرکت در مرز دانش‌کمک می‌کند، پرهیز کند. صرف اتکا به مسائل آموزشی که هیچگونه خروجی عملیاتی برای کشور به ارمغان نمی‌آورد، اشتباه است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره لزوم تغییر نگرش به علم از سنین پائین، آموزش‌محور بودن صرفِ مقاطع تحصیلی را یکی از عوامل مهم وجود بیکاری حتی در بین مستعدان‌برتر دانست و تصریح کرد: از همان دوران کودکی، فرد در مسیر کسب علوم نظری و غیرکاربردی قرار می‌گیرد. بعد از ابتدایی، راهنمایی و سپس دبیرستان و در نهایت دانشگاه؛ سیکل به گونه‌ای ترسیم شده است که حتی در دانشگاه نیز دانشجو به مقاطع تحصیلی بالاتر چشم دارد. در تمام این مسیر کوچکترین آموزشی در حوزه ورود و موفقیت در بازار کار و سرمایه به فرد داده نمی‌شود. حاصل این نگرش حضور طیف گسترده‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی (که تعداد زیادی از آنان صاحبان استعدادبرتر هستند) است که از سویی توانایی‌های لازم برای کارآفرینی را ندارند و از سوی دیگر به کمتر از «پشت‌میز نشینی» قانع نیستند. این اتفاق حاصل یک نگرش اشتباه است.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: اگر در این مسیر در کنار آموزش‌های تحصیلی، ورزشی، کمک‌های اولیه و غیره، به افراد آموزش‌های فنی و مهارت‌افزایی متناسب با رشته تحصیلی و استعداد و علاقه داده شود، پس از فارغ‌التحصیلی در هر مقطعی دانش‌آموخته می‌تواند برای خود و در سطحی بالاتر برای دیگران نیز اشتغال‌زایی کند. این یعنی نحوه درست توان‌افزایی با ادغام فن و علم و در نهایت ثروت‌افزایی.

رحماندوست در پایان با اشاره به لزوم تجاری‌سازی، باورنداشتن مسئولان به ضرورت این امر و رفتار نامناسب نظام مالیاتی با تولیدکنندگان را دو مشکل عمده دانست و گفت: عدم‌اعتقاد به این مهم در سطح کلان بزرگترین چالش پیشروی تجاری‌سازی است. تقریباً در هر جایی که بتوان کالا وارد کرد، تولید داخل قربانی می‌شود. از سوی دیگر نظام مالیاتی نیز با رفتار و مقررات خود سنگ‌انداز عرصه تولید است.

 

تاریخ انتشار : 1394/06/28
کد : 72836
تعداد بازدید: 53

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601