سه شنبه 20 آذر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

جور دیگر باید دید ...

بررسی محققان نشان می‌دهد که شادی ربط چندانی به مسائل و ارزش‌های مادی مثل پول، شغل و... ندارد، بلکه به نگاهتان به زندگی، کیفیت رابطه‌هایتان با دیگران و منابع اجتماعی وابسته است. به قول سهراب سپهری چشم‌هایتان را بشویید و جور دیگری ببینید تا طعم شادی را بچشید.

بررسی محققان نشان می‌دهد که شادی ربط چندانی به مسائل و ارزش‌های مادی مثل پول، شغل و... ندارد، بلکه به نگاهتان به زندگی، کیفیت رابطه‌هایتان با دیگران و منابع اجتماعی وابسته است.  به قول سهراب سپهری چشم‌هایتان را بشویید و جور دیگری ببینید تا طعم شادی را بچشید.

پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان: شادی همان چیزی است که همه ما برای داشتنش دست‌وپا می‌زنیم و حتی زمانی که کاملا دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد، باز هم چشممان به دنبالش است. شکی نیست که هیچ‌کس نمی‌تواند همیشه شاد و سرحال باشد، با این حال کافی است نگاهی به اطرافتان بیندازید تا آدم‌هایی را ببینید که بانشاط‌تر از دیگران هستند و بیشتر از دیگران از زندگی خود کیف می‌کنند. بررسی محققان نشان می‌دهد که شادی ربط چندانی به مسائل و ارزش‌های مادی مثل پول، شغل و... ندارد، بلکه به نگاهتان به زندگی، کیفیت رابطه‌هایتان با دیگران و منابع اجتماعی وابسته است.   

می‌خواهید به قول سهراب سپهری چشم‌هایتان را بشویید و جور دیگری ببینید تا طعم شادی را بچشید؟ این راهنمای گام به گام را دنبال کنید.

1. خوش‌بین باشید

در دهه 1970 گروهی از محققان زندگی افرادی را که در قرعه‌کشی‌های مختلف برنده می‌شدند، بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که یک سال بعد از بردن جایزه این آدم‌ها شادتر از بقیه افراد جامعه نیستند. شاید برایتان کمی عجیب باشد، اما این وضعیت نشان می‌دهد که همه ما سقفی برای شادی داریم و شاد بودنمان موقتی است. فرقی نمی‌کند که چه اتفاقی در اطرافمان بیفتد، چون بعد از مدتی دلمان می‌خواهد به همان وضعیت سابق برگردیم. سقف شادی بعضی از افراد بلندتر از دیگران است و اندازه‌اش را ژنتیک تعیین می‌کند، اما لازم نیست نگران باشید، چون طرز فکر شما هم به‌شدت می‌تواند این سقف را جابه‌جا کند.  

همه شادی‌های کوچکی را که در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شوید، روی کاغذ یادداشت کنید؛ اگر صبح توی ترافیک نماندید، اگر صبحانه‌ای خوش‌طعم خوردید، اگر همکارتان یک داستان خیلی بامزه برایتان تعریف کرد که باعث شد از خنده روده‌بر شوید و... همه این‌ها را با هم جمع کنید، خواهید دید که به مرور نگاهتان به زندگی عوض می‌شود.

یکی از روش‌های بسیار کارآمد برای شادتر زندگی کردن این است که برای همه چیزهایی که در اختیارتان قرار گرفته، عمیقا شکرگزار باشید.

خودتان را برای موفقیت آماده کنید نه شکست. چشم‌هایتان را ببندید و خودتان را در جایگاهی که دوست دارید به آن برسید، تصور کنید. قبل از این‌که دست به هر کاری بزنید، اول به این موضوع فکر کنید که با این کار به شکست نزدیک‌تر می‌شوید یا موفقیت؟

وضعیت فعلی خودتان را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که وضع خیلی‌ها از شما بدتر است. پس شاد باشید که شما در موقعیت بدتر و بدترین نیستید.

2. به انگیزه‌های درونی‌تان توجه کنید

 در یک مطالعه به دو گروه از افراد اجازه دادند که یک پوستر انتخاب کنند و با خودشان به خانه ببرند. گروه اول باید دلایل انتخابشان را یادداشت می‌کردند و آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل  قرار می‌دادند. اما گروه دوم فقط باید از روی انگیزه درونی‌شان تصمیم می‌گرفتند. دو هفته بعد محققان متوجه شدند که گروه دوم شادتر و از پوستری که انتخاب کرده‌اند راضی‌ترند. درست است که خیلی از انتخاب‌هایی که در زندگی پیش رو داریم، مهم‌تر از انتخاب کردن یک پوستر است؛ اما تفاوتشان تنها در وزنی است که ما به انتخاب‌هایمان می‌دهیم و شادی‌ای که نتیجه این انتخاب برایمان به ارمغان می‌آورد.

دفعه بعد که مجبور شدید از بین دو یا سه چیز، یکی را انتخاب کنید، به صدای درونتان گوش دهید و به آن عمل کنید. مطمئن باشید که در اغلب موارد از این انتخاب پشیمان نخواهید شد. فراموش نکنید این شما هستید که باید تصمیم بگیرید از یک موقعیت استفاده کنید یا نه، وگرنه زندگی‌تان هیچ‌وقت عوض نمی‌شود.

3. خودتان باشید

به عبارت دیگر خودتان را با تمام شرایط و ویژگی‌هایی که دارید، بپذیرید. عادت‌ها، شخصیت، طرز راه رفتن، طرز حرف زدن، مدل نشستن و... همه و همه بخشی از وجود شما هستند که باید آن‌ها را قبول کنید. سعی کنید با خودتان راحت باشید. در این صورت به صورت ناخودآگاه این پیغام را به دیگران منتقل می‌کنید که: «این منم. یا همین‌طوری که هستم مرا بپذیر، یا برو.» به خاطر رنگ پوست، تن صدا یا عادت‌های شخصی‌تان از دیگران عذرخواهی نکنید و این نکته را به خاطر داشته باشید: همیشه یک نفر هست که شما را دقیقا همین‌طور که هستید، می‌پذیرد و دوست دارد.

4. آن‌قدری دنبال پول باشید که بتوانید نیازهای اصلی زندگی‌تان را برطرف کنید

همه زندگی‌تان را حول محور پول درآوردن نچینید. شما فقط به آن‌قدر پول در طی سال احتیاج دارید که بتوانید زندگی خوبی را برای خود و خانواده‌تان تدارک ببینید. بقیه‌اش واقعا اضافی است! افرادی را که برنده قرعه‌کشی شده بودند، یادتان می‌آید؟ پول باعث نشده بود که آن‌ها شادتر از دیگران زندگی کنند و شما هم از این قاعده مستثنا نیستید.

حق با شماست؛ با افزایش درآمد سطح راحتی و رفاه زندگی شما بیشتر می‌شود، ولی رفاه به معنای شاد بودن نیست.

5. جوری با بدنتان رفتار کنید که انگار لایق شادتر بودن است

شاید گفتن این حرف به نظرتان لوس یا تکراری باشد؛ ولی مغز شما فقط یکی از اندام‌های بدنتان نیست، بلکه لیاقت این را دارد که بیشتر از این‌ها شاد باشد. تحقیقات نشان داده است که ورزش و فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم و خواب منظم سه کلید اصلی شادی در زندگی هستند.

افرادی که به‌طور مداوم ورزش می‌کنند، شور و شوق بیشتری دارند. می‌پرسید چرا؟ محققان در پاسخ می‌گویند که ورزش باعث آزاد شدن مواد شیمیایی هم‌چون اندورفین در بدن می‌شود که خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود احساس شادی و نشاط کنید.

اگر با خودتان فکر می‌کنید که رژیم غذایی روزانه شما هیچ ربطی به شادی که در وجودتان احساس می‌کنید ندارد، سخت در اشتباه هستید. یک مطالعه جدید در انگلستان نشان داده است افرادی که روزی پنج واحد سبزی و میوه می‌خورند، به‌طور قابل ملاحظه‌ای از دیگران شادترند.

خواب کافی را نیز جدی بگیرید. باور کنید یا نه، تحقیقات نشان داده که یک خواب خوب در طول شب درست به اندازه افزایش 60 هزار دلاری درآمد می‌تواند شما را شاد کند! اگر در سنین میان‌سالی به سر می‌برید، هشت ساعت خواب برایتان کافی است، اما جوان‌تر‌ها شاید به 9 ساعت خواب در روز احتیاج داشته باشند.

6. بخندید

لازم نیست موضوع خاصی برای خندیدن پیدا کنید، چون مغز شما تفاوت خنده واقعی و خنده خودآگاه را درک نمی‌کند. در عوض به هر دو پاسخ داده و باعث بهبود خلق‌وخو می‌شود. وقتی می‌خندید، درست مثل این است که در یک سیکل شاد می‌افتید؛ شادی باعث خنده می‌شود و خنده هم شادی‌بخش است.

7. در همین شغلی که دارید، دنبال شادی باشید

خیلی از مردم چشم انتظار رسیدن فرصت شغلی هستند که زندگی‌شان را زیرورو کند و شادی‌ای را به آن‌ها هدیه دهد که همیشه دنبالش بوده‌اند. اما بررسی نشان داده است که میزان خوش‌بینی شما و رابطه‌هایی که در محل کار خود با دیگران برقرار می‌کنید، باعث شادی و نشاطتان در زندگی است نه خود کاری که انجام می‌دهید.

8. ببخشید

بررسی تعدادی از دانشجویان کالج نشان داده است که هر چقدر تمایل فرد برای بخشیدن دیگران بیشتر باشد، احتمال ابتلایش به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز پایین‌تر است. لابد آن‌هایی که ذوق و قریحه ادبی دارند، با خودشان می‌گویند که بخشیدن قلب را شفا می‌دهد. اگرچه مشخص نیست که فرایند بخشش چطور می‌تواند بر سیستم قلب و عروق تاثیر بگذارد، اما مشخص شده که این کار در پایین آمدن سطح استرس و اضطراب روزانه موثر است.

 

منبع: «ماهنامه سرآمد»

 

تاریخ انتشار : 1394/03/09
کد : 72820
تعداد بازدید: 78

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601