چهارشنبه 24 مرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

ایجاد امکان ارتباط محققان با مراکز پژوهشی بزرگ دنیا فرصتی استثنایی می‌آفریند

شیری با اشاره به اینکه صنعت به ذهن خلاق، پویا و پرسشگر نیازمند است، گفت: فردی که می‌تواند در بهترین ژورنال‌های علمی دنیا مقاله خود را به چاپ برساند از این خصوصیات برخوردار است بنابراین نباید این فرد را در حصار دانشگاه و عضویت در هیئت علمی محصور کرد و ذهن او را به سمتی برد که تنها راه اشتغال را فعالیت در دانشگاه بداند.

شیری با اشاره به اینکه صنعت به ذهن خلاق، پویا و پرسشگر نیازمند است، گفت: فردی که می‌تواند در بهترین ژورنال‌های علمی دنیا مقاله خود را به چاپ برساند از این خصوصیات برخوردار است بنابراین نباید این فرد را در حصار دانشگاه و عضویت در هیئت علمی محصور کرد و ذهن او را به سمتی برد که تنها راه اشتغال را فعالیت در دانشگاه بداند.

مرتضی شیری؛ محقق‌سرآمد رشته شیمی‌آلی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا(س) در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان پیشرفت علوم‌پایه را ضامن تولید علم دانست و گفت: کشوری که در علوم‌پایه عملکرد مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند در مسیر تولید علم حرکت کند.

وی جایگاه ایران در علوم‌پایه را مناسب توصیف کرد و افزود: چاپ مقاله یعنی حرف جدید زدن در علم، در این حوزه کشور بخصوص در رشته شیمی بسیار خوب عمل کرده است تا جائیکه 30% مقالات چاپ شده ایران در ژورنال‌های بین‌المللی در این رشته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اینکه شیمی یکی از زمینه‌های کم‌نظیر برای توسعه فناوری است، عنوان کرد: مواد عمدتاً به دو دسته آلی و معدنی تقسیم می‌شوند، مواد آلی ترکیبات نفت و گاز و مواد معدنی خروجی‌های معادن. در هر دو زمینه کشور چه به لحاظ منابع طبیعی و چه نیروی انسانی متخصص جایگاه ممتازی دارد.

شیری با بیان اینکه مقاله باید هدفدار باشد، لزوم کاربردی بودن مقالات علمی را نادرست عنوان و کرد و ادامه داد: بایستی پژوهش‌ها و تحقیقات در مسیری مشخص و هدفدار حرکت کند اما نگاه کاربردی به این مقوله آسیب‌های جدی به روند تولید علم در کشور وارد خواهد کرد. در هیچ کشوری حتی کشورهای پیشرفته دارو در دانشگاه سنتز نمی‌شود، هواپیما در دانشگاه ساخته نمی‌شود چراکه می‌دانند رسالت دانشگاه با غایت صنعت متفاوت است. استفاده از مقالات و دستاوردهای علمی در جهت ارتقاء صنعت، وظیفه صنعتگران است و نه دانشگاهیان.

محقق‌سرآمد رشته شیمی‌آلی ادامه داد: در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا، در اغلب موارد دانش‌آموختگان مقاطع بالای تحصیلی ترجیح می‌دهند به جای ورود به دانشگاه به سمت ارتباط با صنعت حرکت کنند چراکه در صنعت هم امکانات مالی و تجهیزاتی بیشتری وجود دارد و هم فرد می‌تواند خروجی دانسته‌های خود را به عینه ببیند. در برخی موارد نیز در صورت لزوم از اساتید دانشگاه به عنوان مشاور در پروژه‌ها استفاده می‌شود، این نشان دهنده قدرت صنایع در این قبیل کشورها است که می‌توانند بهترین‌های رشته‌های مختلف را جذب کند.

وی با اشاره به اینکه صنایع بزرگ دنیا تنها بخش کوچکی از امکانات مالی خود را به دلیل حفظ ارتباط با دولت و استفاده از تسهیلات مالیاتی به دانشگاه‌ اختصاص می‌دهند، بیان کرد: از دانشگاه فناوری استخراج نخواهد شد، علم و فناوری دو مسیر جداگانه‌ با نیازهای متفاوت هستند بنابراین نباید بار صنعت را بر دوش دانشگاه گذاشت چراکه این ادغام در دراز مدت نه تنها زمینه را برای پیشرفت‌های صنعتی مهیا نمی‌کند بلکه موجب خواهد شد کشور از مسیر تولید علم و چاپ مقاله نیز باز بماند، این در حالیست که ایران به لحاظ تولید علم، هم عملکرد قابل دفاع و چشمگیری داشته است و هم نیروی انسانی متخصص و متفکری چه در سطح اساتید و چه در سطح دانشجویان در دانشگاه‌های کشور حضور دارند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا (س) افزود: در برخی موارد شرکت دانش‌بنیانی توسط استاد دانشگاه و بر اساس نیازهای جامعه راه‌اندازی می‌شود و تنها پس از اندکی نه‌تنها در بازار داخلی که حتی در بازار خارجی نیز حضوری موفق و چشمگیر دارد اما بعد از سال‌ها استاد دانشگاه و مؤسس این شرکت به دلیل اینکه نتوانسته است در مرز دانش حرکت کند و با چاپ مقاله در ژورنال‌های بین‌المللی ارتقاء بگیرد از دانشگاه اخراج می‌شود.

شیری با تأکید بر اینکه فناوری به نیروی متخصص نیازمند است، خاطرنشان کرد: امروزه افرادی در صنعت فعال هستند که به دلیل قابلیت‌ها و تخصص خود می‌توانند به اندازه 10 استاد و عضو هیئت علمی در ارتقاء فناوری و صنعت کشور تاثیرگذار باشند بنابراین برای پیشرفت فناوری باید در وهله اول ظرفیت نیروی انسانی حاضر در این حوزه شناسایی و سپس بکار گرفته شود، گام بعدی تربیت هدفدار افرادی برای فعالیت و نوآوری در این حوزه است.

محقق‌سرآمد رشته شیمی‌آلی ادامه داد: صنعت به ذهن خلاق، پویا و پرسشگر نیازمند است، فردی که می‌تواند در بهترین ژورنال‌های علمی دنیا مقاله خود را به چاپ برساند از این خصوصیات برخوردار است بنابراین نباید این فرد را در حصار دانشگاه و عضویت در هیئت علمی محصور کرد و ذهن او را به سمتی برد که تنها راه اشتغال را فعالیت در دانشگاه بداند.

وی در پایان دوره پسادکتری را به شرط گسترش دیپلماسی علمی، یکی از راه‌های زمینه‌سازی برای ورود فارغ‌التحصیلان به حوزه فناوری و صنعت دانست و گفت: دوره پسادکتری در واقع کاتالیزگر پیشرفت فناوری است که در صورت ارتباط فرد با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بزرگ دنیا می‌تواند فرصتی استثنایی تلقی شود.

 

مطالب مرتبط:

محقق‌سرآمد رشته فیزیک‌بنیادین در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد:
دستیابی به مرجعیت علمی جهان هدفی درخور ستایش است

محقق‌سرآمد رشته نانو:
تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نویدبخش آینده‌ روشن کشور است

محقق سرآمد دانشگاه صنعتی اصفهان:
گسترش تعامل علمی با مراکز تحقیقاتی بزرگ دنیا ضرورت دارد

محقق‌سرآمد دانشگاه دامغان:

راه‌اندازی باشگاه «محققان‌سرآمد» اقدامی انرژی‌زا در جامعه علمی کشور است

محقق‌سرآمد دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح کرد
نقش مهم دانشجویان دوره پسادکتری در ارتقاء تحقیق و پژوهش

 

 

تاریخ انتشار : 1394/03/31
کد : 72770
تعداد بازدید: 39

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601