سه شنبه 1 خرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

مثبت فکر کنید

اگر مدام با خودتان فکر کنيد که نمي‌توانيد از عهده انجام کارها بربياييد، فقط پيش‌گويي‌هاي ذهني منفي‌تان را تحقق مي‌بخشيد. پس مثبت فکر کنيد و با هر چالشي که بر سر راهتان به وجود مي‌آيد، همان موقع روبه‌رو شويد.

اگر مدام با خودتان فکر کنيد که نمي‌توانيد از عهده انجام اين کارها بربياييد، فقط پيش‌گويي‌هاي ذهني منفي‌تان را تحقق مي‌بخشيد. پس مثبت فکر کنيد و با هر چالشي که بر سر راهتان به وجود مي‌آيد، همان موقع روبه‌رو شويد

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: همه ما از طريق سايت‌هاي اينترنتي و اخباري که در روزنامه‌ها و مجلات مي‌خوانيم، يا از طريق برنامه‌هاي تلويزيوني با تاثيرات استرس بر بدن آشنا هستيم و خيلي وقت‌ها که براي دردهاي جسمي و روحي‌مان به پزشک مراجعه کرديم، اين پاسخ را شنيديم که همه اين نشانه‌ها ناشي از استرس است. بخش عمده اين استرس‌ها زماني به ما وارد مي‌شود که سر کار هستيم و بايد با مسائل شغلي دست‌وپنجه نرم کنيم. آيا راهي براي رفع اين مشکل وجود دارد؟

اگر با مشتری سروکار دارید

استرس بخشي جدايي‌ناپذير از مشاغلي است که معمولا با مشتري به صورت مستقيم سروکار دارد و اين مسئله مي‌تواند در بلندمدت شما را خسته کند و از پا بيندازد. اگر چنين شغلي داريد، چطور در پايان روز مي‌توانيد استرستان را از بين ببريد و به آرامش برسيد؟

خودتان را به چالش بکشيد: فرقي نمي‌کند که در محل کار باشيد يا در محيط‌هاي ديگر، هميشه براي خودتان يک‌سري اهداف قابل دست‌يابي تعيين کنيد که در عين حال مي‌دانيد با انجامشان مي‌توانيد به آرامش برسيد و لذت ببريد. ياد گرفتن نواختن يک ساز مي‌تواند يکي از اين هدف‌ها باشد. البته واقعا مهم نيست که چه هدفي را انتخاب مي‌کنيد، چون همين که مشغول يادگيري مي‌شويد، احساس فعال بودن به ساير بخش‌هاي زندگي‌تان هم سرايت مي‌کند.

ورزش کردن: وقتي پاي کنترل استرس در ميان است، ورزش کردن به‌عنوان يکي از روش‌هاي شفابخش مطرح مي‌شود که مغز شما را از افکار منفي و نگران‌کننده پاک کرده و کمک مي‌کند تا راه‌حل دل‌خواهتان را پيدا کنيد.

برای کمک کردن به دیگران داوطلب شوید

اگر فرصت پيوستن به گروه‌هاي خيريه اجتماعي را نداريد، حداقل مي‌توانيد هر روز به يک نفر کمک کنيد تا احساس مثبت و مفيد بودن را در وجود خود پرورش دهيد.

اگر در زمینه خدمات درمانی مشغول به کار هستید

درست است که کار شما به گونه‌اي است که سلامت و کيفيت زندگي ديگران را بالا مي‌برد، اما ممکن است استرس فراواني را براي خودتان به همراه داشته باشد. اين‌گونه مشاغل به توانايي‌هاي بالايي براي حل مسئله و کنترل اضطراب نياز دارند. چطور مي‌شود که بدون پايين آورن کيفيت خدمات ارائه‌شده استرس را در اين‌گونه مشاغل کاهش داد؟

به جای کنار آمدن با اوضاع، اولویت‌بندی کنید

با انجام دادن مهم‌ترين کارها در اولين ساعات روز به‌راحتي مي‌توانيد وظايف شغلي‌تان را اولويت‌بندي کنيد. شايد نرسيد همه وظايف شغلي‌تان را طي روز تمام کنيد، ولي تا جايي که ممکن است، تا ديروقت سر کار نمانيد، چون اين عادت باعث مي‌شود کيفيت کارتان به مرور پايين بيايد.

مثبت فکر کنید

ياد بگيريد که ذهنتان را روي چيزهايي که باعث مي‌شود احساس شادي و قدرشناسي داشته باشيد، متمرکز کنيد. اگر لازم است، فهرستي از همه چيزهايي تهيه کنيد که باعث استرس شما مي‌شوند، چون اين کار باعث مي‌شود ديد بهتري نسبت به موضوع پيدا کنيد، به‌خصوص وقتي حجم کارتان جوري زياد است که پايان‌ناپذير به نظر مي‌رسد.

کارهایی را بکنید که از انجامشان لذت می‌برید

در طول روز زمان‌هايي را فقط به خودتان اختصاص داده و در اين مدت کارهايي را انجام دهيد که باعث شادي خودتان مي‌شود و شما را سر حال مي‌آورد. اين کار باعث مي‌شود براي روزهاي شلوغ و پراسترس کاري انرژي کافي داشته باشيد.

مشاغل حساس و پراسترس

بعضي از مشاغل هستند که بخش زيادي از زمان شما را به خودشان اختصاص و اصلا سبک زندگي‌تان را تغيير مي‌دهند.  فشار و غيرقابل پيش‌بيني بودن روند کار در اين‌گونه مشاغل يکي از عوامل ايجاد استرس است. چطور مي‌توان با آن کنار آمد؟

کنترل اوضاع را به دست بگیرید

اگر مدام با خودتان فکر کنيد که نمي‌توانيد از عهده انجام اين کار بربياييد، فقط پيش‌گويي‌هاي ذهني منفي‌تان را تحقق مي‌بخشيد. پس مثبت فکر کنيد و با هر چالشي که بر سر راهتان به وجود مي‌آيد، همان موقع روبه‌رو شويد. اين کار کيفيت زندگي‌تان را نيز بالا مي‌برد.

آن‌چه را که نمی‌توانید تغییر دهید، بپذیرید

اگر مشکلي پيش مي‌آيد که واقعا مي‌دانيد براي حل آن کاري از دست شما ساخته نيست، سردرگم نشويد و کنترلتان را از دست ندهيد. بلکه اين موضوع را بپذيريد که شما قادر به تغيير اين وضع نيستيد. در عوض نيروي ذهني و جسمي‌تان را در حوزه‌هايي متمرکز کنيد که روي آن‌ها نفوذ داريد.

کار کردن برای خود

بعضي افراد هم هستند که براي خودشان کار مي‌کنند. در اين حالت اگر استرسي برايشان پيش بيايد، بايد چه راه‌حلي را براي رفع آن انتخاب کنند؟

اجتماعی باشید

فرقي نمي‌کند که با خانواده تعامل داشته باشيد يا با دوستان و همکارانتان، چون اين تعاملات به‌طور کلي کاهش‌دهنده استرس‌هاي فردي است. اين کار باعث مي‌شود در موقعيت‌هاي چالش‌برانگيز بتوانيد از ديدگاه‌هاي ديگران نيز استفاده و روي کمکشان حساب کنيد.

از عادت‌های ناپسند دوری کنید

درست است که کافئين يا نيکوتين سيگار به‌طور موقت مي‌تواند شما را آرام کند، اما در بلندمدت عوارض فراواني را براي شما ايجاد خواهد کرد.

خوش‌بین باشید

همه ذهنتان را روي نکات منفي متمرکز نکنيد و در عوض سعي کنيد افق فکري‌تان را عوض کرده و جور ديگري به موقعيت‌هاي استرس‌زا نگاه کنيد. 

 

تاریخ انتشار : 1395/04/08
کد : 72561
تعداد بازدید: 9

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601