یکشنبه 4 اسفند 1398

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

رژیمی برای افزایش بهره هوشی

مغز مثل سایر اعضای بدن نیست و تا هرچقدر بخواهید، می‌توانید توان ذهنی‌تان را بالا ببرید. همین انیشتین خودمان با آن همه ذکاوت، تنها بخش محدودی از توانایی‌های ذهنی‌اش را استفاده کرده بود.

مغز مثل سایر اعضای بدن نیست و تا هرچقدر بخواهید، می‌توانید توان ذهنی‌تان را بالا ببرید. همین انیشتین خودمان با آن همه ذکاوت، تنها بخش محدودی از توانایی‌های ذهنی‌اش را استفاده کرده بود.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام یک پروژه کاری سنگین یا قبل از ایام امتحانات با خودتان فکر کنید که کاش قرصی، آمپولی یا شربتی وجود داشت که توان مغزی‌تان را بالا می‌برد.  حالا تا زمانی که دانشمندان موفق شوند این داروی بالابرنده بهره هوشی را بسازند، بهتر است به ما اعتماد کنید و این رژیم را بگیرید. ما تضمین می‌کنیم با تبعیت از این برنامه غذایی تا حد زیادی توان ذهنی‌تان بالا می‌رود.

هوش

اگر می‌خواهید از سایر هم‌کلاسی‌هایتان باهوش‌تر باشید، بهتر است شکلات تلخ را وارد برنامه غذایی‌تان کنید. به گزارش خبرگزاری فاکس محققان دانشگاه نورتاومبریا در انگلستان دریافته‌اند دانش‌آموزان و دانشجویان بعد از خوردن شکلات تلخ در امتحان ریاضی نمره بهتری می‌گیرند. البته شکلات تلخ شما را باهوش نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود که اطلاعاتی که از قبل در ذهنتان ذخیره شده، برجسته و درخشان‌تر شود و دسترسی شما به آن‌ها افزایش یابد. ماده فلاونول موجود در شکلات تلخ سبب بهبود گردش خون می‌شود و به این ترتیب مقدار خونی که به مغز می‌رسد، زیاد می‌شود و درنتیجه عملکرد مغز افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که دانش‌آموزانی که قبل امتحان شکلات تلخ می‌خورند، نمره بهتری می‌گیرند.

هوشیاری

در حال انجام کارهایتان هستید یا درس می‌خوانید و کم‌کم احساس خستگی ذهنی می‌کنید و تصمیم می‌گیرید بروید برای خودتان یک فنجان چای یا قهوه بریزید یا یک خوراکی شیرین بخورید. البته این‌ها راه‌حل‌های خوبی برای افزایش سریع انرژی هستند، اما اثر پایداری ندارند. به جای این روش می‌توانید انواع منابع ویتامین، مثلا بادام را انتخاب کنید. تحقیقات سال 2010 نشان داده که آجیل‌های غنی از ویتامین E اثر بسیار دیرپاتری برای افزایش هوشیاری دارند. در میان آجیل‌ها بادام بهترین خوراکی افزاینده هوشیاری است. زیرا علاوه بر ویتامین E  منبع خوب منیزیم هم هست و این دو ریزمغذی برای هم اثر افزاینده دارند. اگر هم از آجیل خوشتان نمی‌آید، می‌توانید مواد غذایی پروتئینی میل کنید. پروتئین سبب تحریک نورون‌های اورکسین می‌شود. نورون‌های اورکسین سلول‌هایی در مغزند که مسئول هوشیار نگه داشتن ما می‌شوند. ماهی، مرغ، گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ می‌توانند منابع تامین پروتئین مورد نیاز شما باشند.

تمرکز

بیشتر ما حین انجام فعالیت ذهنی تمام سعی‌مان را می‌کنیم که خوب پیش برویم، اما زمانی می‌رسد که هرچقدر هم تلاش کنیم، ذهنمان روی موضوع پیش رو متمرکز نمی‌شود، حتی یکی دو دقیقه. حالا با این راه‌حلی که برایتان می‌گوییم، دفعه بعدی که تمرکزتان را از دست دادید، مشکلتان را سریع حل کنید. در چنین مواقعی به جای خوردن شیرینی و شکلات‌های شیرین، کمی میوه وحشی مثلا توت، شاتوت یا تمشک بخورید. میوه‌های وحشی سبب افزایش تمرکز و قدرت حافظه می‌شوند و این اثرشان تا حدود پنج ساعت پایدار است. دلیل این اثر شگفت‌انگیز میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌های این میوه‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها ریزمغذی‌هایی قوی هستند که سبب افزایش خون‌رسانی و درنتیجه اکسیژن‌رسانی به مغز می‌شوند. درنتیجه فرد بعد از خوردن این میوه‌های ترش و شیرین احساس تمرکز بیشتری می‌کند. تازه خوردن این میوه‌ها اثر صددرصد پیش‌گیری از سرطان را هم در پی دارد.

حافظه

چه کسی است که دلش نخواهد حافظه‌اش قوی‌تر شود. تحقیقات نشان داده که مصرف ماهی‌های چرب آب‌های سرد و آزاد سبب افزایش بهبود قدرت حافظه می‌شود. به‌علاوه این مواد غذایی ارزشمند شما را از خطر زوال عقل در امان نگه می‌دارد. ریزمغذی DHA که در این ماهی‌ها به‌وفور یافت می‌شود، می‌تواند قدرت حافظه شما را تضمینی بالا ببرد. به‌علاوه مصرف گوجه فرنگی هم که از منابع غنی آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند سلول‌های مغزی را از مرگ نجات دهد. بنابراین سعی کنید در هر وعده غذایی به نحوی گوجه تازه را سر سفره خود داشته باشید.

خوراکی‌های مصرفی افراد باهوش

ماهی: انواع ماهی‌ها منابع غنی امگا3 هستند که برای فعالیت‌های بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی مغز مورد نیاز است. توجه داشته باشید که کمبود DHA  در مغز سبب کاهش بهره هوشی می‌شود.

آجیل و دانه‌های روغنی: این ماده‌های غذایی خوش‌مزه بهترین و سالم‌ترین منابع چربی هستند که غشای حیای سلول‌های عصبی و مغزی را احیا می‌کنند و خوردن آن‌ها مساوی بخشیدن عمر دوباره به سلول‌های مغزی است.

غلات صبحانه:‌ بسیاری از انواع غلات صبحانه با اسید فولیک غنی شده‌اند که یکی از مواد مهم ضد بیماری آلزایمر است.

سبزی‌های تیره، میوه و سبزی‌های نارنجی و قرمز: مارچوبه، آواکادو، کلم، سبزی خوردن، لبو، انبه، پرتقال و سایر میوه و سبزی‌های سبز، نارنجی، قرمز با داشتن مقادیر زیاد ویتامین C کاروتنوییدها سبب افزایش و بهبود عملکرد مغز می‌شوند.

جگر: جگر حاوی مقدار زیادی آهن است که کمبود این ریزمغذی سبب کاهش بهره هوشی و عملکرد مغزی و تمرکز می‌شود. به‌علاوه جگر منبع خوب ویتامین B   به‌خصوص B12  و فولیک اسید  است که برای عملکرد سیستم عصبی ضروری‌اند.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار: نوشیدنی‌هایی از قبیل قهوه، چای، نوشابه گازدار مشکی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا با تحریک سیستم عصبی سبب تحریک موقت حافظه کوتاه‌مدت و تمرکز فرد می‌شوند. البته این محرک‌ها همیشه مورد بحث بوده‌اند، زیرا شمشیر دو لبه هستند و ممکن است مصرف زیاد آن‌ها خطرناک باشد و نباید بیش از دو فنجان در روز مصرف شوند.

منبع: «ماهنامه سرآمد»

تاریخ انتشار : 1394/08/04
کد : 72463
تعداد بازدید: 158

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601