دوشنبه 26 آذر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

نحوۀ به کارگيري موثر منابع انساني در يک تيم کاري

به کارگيري موثر منابع انساني در يک تيم کاري يا شرکت هنري نيست که هر مديري داشته باشد، برخی مديران نه‌تنها کمکي به حفظ منابع انساني نمي‌کنند، بلکه باعث مي‌شوند اعضای تيم همه انگيزه‌شان را از دست بدهند.

به کارگيري موثر منابع انساني در يک تيم کاري يا شرکت هنري نيست که هر مديري داشته باشد، برخی مديران نه‌تنها کمکي به حفظ منابع انساني نمي‌کنند، بلکه باعث مي‌شوند اعضای تيم همه انگيزه‌شان را از دست بدهند.

پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان: هارولد کونتز در کتاب «اصول مديريت» مي‌نويسد: «مديريت فرايند به‌کارگيري موثر و کارآمد منابع مادي و انساني در برنامه‌ريزي، سازماندهي، بسيج منابع و امکانات، هدايت و کنترل است که براي دستيابي به اهداف سازماني و بر اساس نظام ارزشي مورد قبول صورت مي‌گيرد اما به کارگيري موثر منابع انساني در يک تيم کاري يا شرکت هنري نيست که هر مديري داشته باشد. متاسفانه خيلي از مديران نه‌تنها کمکي به حفظ منابع انساني نمي‌کنند، بلکه باعث مي‌شوند تيم همه انگيزه‌شان را از دست بدهند. در ادامه پنج فرمول ساده براي تقويت انگيزه در منابع انساني را مي‌خوانيد.

1- مدير ايميلي نباشيد

آيا همه روابط شما و کارمنداني که زير دستتان کار مي‌کنند به امضاهايي محدود است که پاي برگه‌ها مي‌زنيد يا همه دستورها را از طريق يادداشت و ايميل و... مي‌دهيد و خيلي با نيروهايتان رو در رو نمي‌شويد؟ آيا فقط سالي يک بار و در جشن روز تاسيس شرکت کارمندها را مي‌بينيد؟ اگر اين‌طور است، پس اصلا عجيب نيست که کارمندها انگيزه‌اي براي تلاش بيشتر نداشته باشند و اصلا از خودشان پشتکار نشان ندهند. بنابراين اگر مي‌خواهيد به نيروهايتان انگيزه بدهيد سعي کنيد در طول روز روابط بيشتري با آن‌ها داشته باشيد. تلفن‌ها و ايميل‌هاي کاري را ساعت‌ها و روزها بي‌جواب نگذاريد و حتي اگر لازم است روي مساله‌اي بيشتر فکر و بعد نظرتان را اعلام کنيد. اين مساله را چه از طريق ايميل و چه از طريق نامه يا پيغام تلفني به کارمندان خود اعلام کنيد. اين اصل را بپذيريد که هرچه ارتباط شما به عنوان مدير يا سرپرست با کارمندهايتان کمتر و محدودتر باشد، کيفيت کارشان افت مي‌کند و نمي‌توانيد از آن‌ها انتظار داشته باشيد که خودشان را عضو يک تيم بدانند و براي تامين اهداف آن تلاش کنند. وقتي ارتباط کاري مناسبي ميان مدير و کارمندان وجود داشته باشد، آن‌ها احساس مي‌کنند که فعاليتشان جدي گرفته شده و مورد توجه و قدرداني است.

2- يک الگوي موفق باشيد

درست مثل ويروس سرماخوردگي که وقتي به جان يک کودک دبستاني مي‌افتد، مي‌تواند نصف کلاس را به تختخواب بکشاند، خلق‌و‌خوي خوب نيز واگيردار است و مي‌تواند روحيه همه افراد تيم را بالا ببرد. مشکل اصلي اين‌جاست که اين مساله در مورد خلق‌و‌خوي بد نيز صدق مي‌کند و ناراحتي، ياس، خستگي و... يکي از اعضاي تيم مي‌تواند مثل سم به ديگران نيز نفوذ کند و انگيزه آن را پايين بياورد. در چنين شرايطي انتظار خلاقيت و نوآوري از کارمندها بيهوده است. پس اگر مي‌خواهيد تيمي مبتکر و باپشتکار داشته باشيد، آستين بالا بزنيد و خودتان به يک نمونه قوي در اين زمينه تبديل شويد. اگر شما براي تحقق اهداف شرکت شور و هيجان داشته باشيد و احساساتتان را به کارمندها نشان دهيد، آن‌ها هم به هيجان مي‌آيند و بيشتر از خودشان انگيزه و نيرو نشان مي‌دهند.

3- به صلاحيتشان اعتماد کنيد

هيچ چيزي بدتر از کار کردن با مديري نيست که به کارمندهايش اعتماد ندارد و صلاحيت و تجربه و نيروي آن‌ها را زير سوال مي‌برد. اگر به کارمندهايتان اعتماد نکنيد و فضاي لازم را براي طرح کردن ايده‌هايشان با آن‌ها در اختيارشان نگذاريد، اين احساس را به آن‌ها منتقل مي‌کنيد که طرح‌ها و افکارشان براي شما قابل قبول نيست. بنابراين ترس از ناديده گرفته شدن يا طرد شدن باعث مي‌شود ايده‌هاي نوآورانه و خلاق را نزد خودشان نگه دارند و شما را هرگز از وجودشان مطلع نکنند. براي اين‌که جلوي چنين اتفاقي را بگيريد، هر چند وقت يک بار با نيروهايي که زيردستتان کار مي‌کنند، جلسه بگذاريد و از آن‌ها بخواهيد که نظرشان را در مورد تجارتي که داريد، بگويند. بپرسيد که آيا پيشنهادي براي بهبود روند کار دارند و آيا ايده جديدي در زمينه کسب و کار به ذهنشان خطور کرده است يا خير. البته نبايد فقط سوال کنيد و بعد هم جواب‌ها را ناديده بگيريد، بلکه اگر دنبال سيستم پويا و خلاق هستيد بايد اين توصيه‌ها و پيشنهادها را عملي کنيد و حتي کنترل بخشي از کار را به آن‌ها واگذار کنيد تا احساس اطمينان و اعتماد بيشتري پيدا کنند. 

4- به کارمندانتان اجازه رشد بدهيد

وقتي يک کارمند بداند هر چقدر هم که تلاش کند فضايي براي رشد کردن نخواهد داشت، طبيعي است که همه انگيزه و علاقه‌اش را براي کار کردن از دست مي‌دهد. بنابراين با ارائه آموزش‌هاي لازم به نيروهايتان اين فرصت را در اختيارشان قرار دهيد که رشد کنند. درست است که شما در نيروي کار، تحصيلات و تجربه اين افراد در جهت رسيدن به اهداف شرکت استفاده مي‌کنيد، اما با آموزش دادن به کارمندها براي خودتان نيز اعتبار به دست مي‌آوريد.

5- پاداش بدهيد

پاداش يکي از ابزارهاي مهم کاربردي براي انگيزه دادن به تيم کاري است ولي قرار نيست فقط به عنوان يک ابزار در نظر گرفته شود. پاداش بخشي از فرهنگ کارمندمحوري است که بايد بر شرکت حاکم باشد و تيم را به فعاليت بيشتر و نوآوري و خلاقيت ترغيب کند، بدون اين‌که هزينه زيادي روي دست شرکت بگذارد. براي پاداش دادن به تيمتان لازم نيست حتما چند روزي به آن‌ها مرخصي بدهيد يا چک رقم‌درشتي برايشان بنويسيد. گاهي اوقات دادن نصف روز مرخصي با بليت استخر و سونا و ماساژ يا کارت دعوت به صبحانه و... مي‌تواند موثر باشد، البته به شرط آن‌که همه اعضاي تيم بتوانند از آن بهره‌مند شوند نه فقط يک عده خاص وگرنه انگيزه تلاش در افراد از بين مي‌رود. 

 

تاریخ انتشار : 1395/03/17
کد : 72423
تعداد بازدید: 63

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601