سه شنبه 27 آذر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

قبضه نبض بازار تجارت جهانی تنها از راه تولید انبوه کالای دانش‌بنیان میسر می‌شود

نماینده مردم شهریار در مجلس شواری اسلامی گفت: دستیابی به فناوری‌های‌نوین از اهداف همه کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته است چراکه آنها به خوبی می‌دانند قبضه نبض بازار تجارت جهانی تنها از راه کسب دانش، حصول فناوری و در نهایت تولید انبوه کالای دانش‌بنیان میسر شدنی است.

نماینده مردم شهریار در مجلس شواری اسلامی گفت: اولین گام در مبحث بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان بومی اصلاح فرهنگ الگوی‌مصرف جامعه و نیل آن به سمت کالاهای داخلی است اما این مهم به تنهایی کافی نیست. نهادهای نظارتی مانند مجلس و حتی وزارتخانه‌ها نیز باید امکانات و ظرفیت‌های خود را در این حوزه بسیج کنند.

حسین گروسی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم شهریار در مجلس شواری اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم جهت‌دهی جامعه علمی به سمت انجام تحقیقات کاربردی، گفت: علم و پژوهش اگر به کاربرد تبدیل نشود و نتواند نیازی از جامعه را رفع کند، عملاً سودی ندارد. گرچه کابردی‌کردن مقالات و تحقیقات علمی نیازمند حمایت مالی است اما آنچه در این مهم ضرورت دارد سازوکار سازمان‌یافته است.

وی تأمین منابع لازم برای رفع نیازهای مالی نخبگان و متخصصان را از ضروریات کشور عنوان کرد و افزود: اکنون که برنامه ششم توسعه در دست تدوین است، دولت می‌تواند به خوبی سهم بودجه حوزه علم و فناوری را افزایش دهد و مجلس نیز آمادگی لازم برای هرگونه همکاری را در خود ایجاد کرده است. از سوی دیگر می‌توان در لایحه بودجه نیز اعتبارات مالی بخش پژوهش به‌طور ویژه بررسی کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه تصریح کرد: دستیابی به فناوری‌های‌نوین از اهداف همه کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته است چراکه آنها به خوبی می‌دانند قبضه نبض بازار تجارت جهانی تنها از راه کسب دانش، حصول فناوری و در نهایت تولید انبوه کالای دانش‌بنیان میسر شدنی است.

وی ادامه داد: موفقیت کالا در بازار رقابت در گرو بکارگیری فناوری‌نوین است و فناوری‌نوین حاصل نمی‌شود مگر با بروز اندیشه و تفکر نخبگانی. به همین دلیل سوق دادن نخبگان و دانشمندان به سمت فناوری علاوه بر اینکه موجب تولید ثروت از راه علم و افزایش بهره‌وری می‌شود، نقش بسزایی در ایجاد انگیزه در جامعه علمی دارد.

نماینده مردم شهریار در مجلس با بیان اهمیت برندسازی در تجارت جهانی، اظهار داشت: برندسازی و مارکتینگ دو رکن اساسی حضور در بازار جهانی هستند به طوریکه در بسیاری موارد اجناس و کالاها تنها به سبب برند بودن و به دلیل مارکتینگ قوی موفق می‌شوند. برخی از محصولات داخلی خاصه تولیدات دانش‌بنیان کشور به لحاظ کیفی و حتی ارزی از نمونه خارجی خود بهتر هستند اما به دلیل ضعف در دو حوزه برندسازی و مارکتینگ به توفیق چشمگیری در بازار نمی‌رسند.

گروسی واردات بی‌رویه، قاچاق کالا و فقدان فرهنگ مصرف کالای بومی را از دیگر چالش‌های حوزه تولیدات دانش‌بنیان عنوان کرد و بیان داشت: اولین گام در مبحث بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان بومی اصلاح فرهنگ الگوی‌مصرف جامعه و نیل آن به سمت کالاهای داخلی است اما این مهم به تنهایی کافی نیست. نهادهای نظارتی مانند مجلس و حتی وزارتخانه‌ها نیز باید امکانات و ظرفیت‌های خود را در این حوزه بسیج کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان حمایت از نخبگان جامعه را از ملزومات همه دولت‌ها دانست و گفت: معاونت علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور که در دور جدید سکان خود را به یکی از نخبگان کشور سپرده است، به دلیل نقش ویژه‌ای خود باید بیش از دیگر نهادها و دستگاه‌ها در این امر کوشا باشد.

 

 

تاریخ انتشار : 1394/09/14
کد : 72412
تعداد بازدید: 51

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601