چهارشنبه 21 آذر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

به چشمانتان استراحت بدهيد!

اگر جزو آن دسته از آدم‌هايي هستید که صبحشان را با فشردن دکمه پاور لپ‌تاپ شروع مي‌کنند و شب جلوي مانيتور خوابشان مي‌برد، روش‌هاي پيش‌گيري و درمانِ «اختلال ديد ناشي از کار با رايانه» را جدی بگیرید.

اگر جزو آن دسته از آدم‌هايي هستید که صبحشان را با فشردن دکمه پاور لپ‌تاپ شروع مي‌کنند و شب جلوي مانيتور خوابشان مي‌برد، روش‌هاي پيش‌گيري و درمانِ «اختلال ديد ناشي از کار با رايانه» را جدی بگیرید.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: لازم نيست نام بيماري «اختلال ديد ناشي از کار با رايانه» را شنيده يا درباره‌اش خوانده باشيد، چون اگر جزو آن دسته از آدم‌هايي باشيد که صبحشان را با فشردن دکمه پاور لپ‌تاپ شروع مي‌کنند و شب جلوي مانيتور خوابشان مي‌برد، حتما درجاتي از اين اختلال شايع را تا عمق چشمتان احساس کرده‌ايد! تقريبا 40 تا 90 درصد از افرادي که کارشان با رايانه است و اغلب اوقات روز به صفحه نمايش‌گر خيره مي‌شوند، دچار اختلال ديد ناشي از کار با رايانه مي‌شوند. خستگي، دوبيني، تاري ديد، خشکي و احساس ناراحتي در چشم از علايم اين بيماري است. در ادامه روش‌هاي پيش‌گيري و درمان اين اختلال را مرور مي‌کنيم.

رایانه چه بلایی سر چشم میآورد؟

کار با رايانه مستلزم اين است که دائما به صفحه مانيتور خيره شويد و چشمتان را به عقب و جلو ببريد و با آن‌چه که پيش رويتان مي‌بينيد، تراز کنيد. از طرف ديگر بعضي‌ وقت‌ها مجبوريد نگاهي به کاغذهاي جلوي دستتان بيندازيد و دوباره سرتان را بلند کنيد و تايپ کردن را از سر بگيريد. در اين فاصله چشمتان بايد به سرعت خودش را با تصوير جديد منطبق کند.

همه اين فرايندها فشار زيادي را به عضله چشم تحميل مي‌کند. کار با رايانه بيشتر از خواندن کتاب و... چشم را به چالش مي‌کشد، چون وقتي پاي مانيتور در ميان باشد، عناصري هم‌چون ميزان و شدت تابش، درجه خيره‌کنندگي و... هم اهميت پيدا مي‌کند.

مشکلات چشمي از جمله نزديک‌بيني يا آستيگماتيسم هم اختلال ديد ناشي از کار با رايانه را تشديد مي‌کند و البته عينکي‌هايي که عينک نمي‌زنند، يا آن‌هايي هم که عينک مناسب نمره چشمشان نمي‌زنند، بيشتر در معرض ابتلا به اين اختلال هستند.

هرچقدر سن بالاتر برود، کار با رايانه سخت‌تر هم مي‌شود؛ چون عضلات چشم به‌مرور انعطاف‌پذيري‌شان را از دست مي‌دهند.

اختلال دید ناشی از کار با رایانه چه علایمی دارد؟

خستگي، دوبيني، تاري ديد، خشکي و احساس ناراحتي در چشم از علايم اصلي اين بيماري است؛ اما هيچ شواهدي وجود ندارد که نشان دهد کار زياد با رايانه و ابتلا به اين اختلال خطر بيماري‌هايي هم‌چون آب مرواريد را بيشتر مي‌کند.

چطور پیشگیری کنیم؟

تابش خيره‌کننده صفحه نمايش را کم کنيد؛ نور اتاق را جوري تنظيم کنيد که روي مانيتور نيفتد و چشمتان را خيره نکند. اگر مجبوريد نزديک پنجره بنشينيد، تا وقتي نوري که روي صفحه مي‌افتد، از بين نرفته، پرده‌ها را کشيده نگه داريد. چراغ اتاقتان را از نوع سوييچ‌دار انتخاب کنيد که نورش قابل تنظيم باشد. البته استفاده از لامپ‌هاي روميزي متحرک انتخاب بهتري است، چون مي‌تواند نور را به‌طور منظم تقسيم کند.

محل رايانه يا لپ‌تاپتان را عوض کنيد؛ متخصصان مي‌گويند صفحه رايانه بايد 50 تا 70 سانتي‌متر با چشم فاصله داشته باشد و کمي پايين‌تر از چشم‌ها قرار بگيرد. بهترين وضعيت زماني است که شما مجبور نشويد براي ديدن مانيتور به گردنتان فشار بياوريد يا چشمتان را خسته کنيد.

به چشمتان استراحت بدهيد؛ هر 20 دقيقه کار با رايانه نياز به 20 ثانيه زمان استراحت براي چشم دارد. در اين فاصله بايد به نقطه‌اي دورتر نگاه کنيد و پلک بزنيد تا چشمتان را مرطوب نگه داريد. در صورت لزوم استفاده از قطره‌هاي اشک مصنوعي نيز توصيه مي‌شود.

صفحه مانيتورتان را تنظيم کنيد؛ چه کسي گفته شما بايد به تنظيمات کارخانه که روي مانيتور اجرا شده، وفادار بمانيد؟ نور و کنتراست صفحه را بر اساس نور اتاق و فاصله چشم از رايانه و... تنظيم کنيد.

منبع: «ماهنامه سرآمد»

تاریخ انتشار : 1394/03/25
کد : 72301
تعداد بازدید: 52

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601