دوشنبه 31 اردیبهشت 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

شناسایی استعدادهای بالقوه اولین گام برای تربیت نیروی متخصص

شناسایی استعدادهای ذاتی و بالقوه اولین گام برای تربیت نیروی متخصص و نخبه و گام بعدی آموزش، هدایت و حمایت از این سرمایه‌های انسانی در مسیر رشد و شکوفایی است.

شناسایی استعدادهای ذاتی و بالقوه اولین گام برای تربیت نیروی متخصص و نخبه و گام بعدی آموزش، هدایت و حمایت از این سرمایه‌های انسانی در مسیر رشد و شکوفایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، با صنعتی شدن فعالیت‌های بشر، نقش نیروی تفکر و اندیشه، خلاقیّت و نوآوری، بویژه در رشته‌های علمی جایگاه ویژه‌ای بدست آورد. در زندگي پيشرفته بشر امروزی، ثروتي بهتر است كه از علم بدست آيد و علمي بهتر است که بتوان از آن به ثروت رسید. این موضوع اهمیت بکارگیری نخبگان، استعدادهای فکری و سرمایه‌های انسانی در مسیر پیشرفت را صد چندان کرده است.

شناسایی استعدادهای ذاتی و بالقوه اولین گام برای تربیت نیروی متخصص و نخبه و گام بعدی آموزش، هدایت و حمایت از این سرمایه‌های انسانی در مسیر رشد و شکوفایی است که چنانچه این گام به نتیجه نهایی برسد نتایج شگرفی در جامعه به وقوع خواهد پیوست.

بنیاد ملی نخبگان به عنوان مرجع رسمی و قانونی، طرح دوست علمی را به عنوان یکی از طرح­های کوتاه‌مدت در جهت شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد مناطق کم‌برخوردار هدف­گذاری و برنامه­ریزی کرده است.

اجرای طرح دوست علمی در استان اردبیل همزمان با برخی از استان‌های کشور در سال 1391 ویژه استعدادیابی درس ریاضی شروع شد. با انجام نظارت­ها و ارزیابی­های بنیاد نخبگان استان بر این طرح و رایزنی­های فنی و کارشناسانه با اداره کل آموزش و پرورش استان، و همچنین با عنایت به تجربیات بدست آمده از برگزاری دوره­های پیشین، بنیاد نخبگان استان اردبیل در سال 1393 با ارائه پروپوزال اجرایی و با تغییرات مهم و اساسی به منظور بهره‌گیری هرچه بهتر از دوره­های آموزشی و حمایت بنیاد ملی نخبگان، دوره­های طرح دوست علمی را برای کلیه دروس پایه دبیرستان شامل دروس شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و ریاضی به مرحله اجرا رساند.

برخی از مهمترین تغییرات انجام شده در این دوره­ها را می­توان در موارد زیر خلاصه کرد:

تدوین دروس: مهمترین و حساس­ترین بخش از اجرای این طرح­ها تدوین موضوعی دروس و کلاس‌های برگزار شده در این دوره­ها است.

بازدیدهای علمی از آزمایشگاه­های دانشگاه­ محقق اردبیلی: حضور در محیط دانشگاه و انجام آزمایش با تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی.

بازی­های کارآفرینی: این کارگاه آموزشی با هدف ایجاد روحیه خلاقیت در دانش­آموزان و همچنین پرورش کارهای گروهی برنامه­ریزی شد.

پشتیبانی مستمر در طول سال اجرای دوره­ها از دانش­آموزان برگزیده: در این راستا بنیاد نخبگان استان با هماهنگی با اساتید دوره­ها اقدام به تهیه کتب علمی و آموزشی مرتبط با هر درس کرده و در طی 6 ماه و هر دو ماه یکبار تعدادی از این کتب را به دانش­آموزان ارسال می­کرد.

کارگاه­های توانمندسازی دبیران: این کارگاه آموزشی نیم­روزه با هدف افزایش ارتباط و تعامل بین دانشگاه و آموزش‌وپرورش در راستای سیاست‌گذاری کلی آموزشی و رفع مشکلات آموزشی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش استان برگزار شد.

برخی دیگر از اقدامات انجام شده در طی برگزاری این دوره­ها را می­توان شامل موارد زیر دانست:

برگزاری مسابقات علمی، فرهنگی و ورزشی:  افزایش تمرکز دانش­آموزان جهت، آموزش نحوه برنامه‌ریزی همه­ جانبه، افزایش تعامل بین دانش‌آموزان برخی از اهداف برگزاری این مسابقات بودند.

بازدیدهای فرهنگی: آشنایی دانش­آموزان با آداب و رسوم سنتی کلیه مناطق استان و ایجاد روحیه خودباوری و بازگشت به اصالت فرهنگی با یادآوری مفاخر علمی و فرهنگی استان و بازدید از بناهای تاریخی هدف اصلی این بازدیدها بود.

تکریم از برگزیدگان مسابقات علمی، فرهنگی، ورزشی و اساتید برگزیده از دیدگاه دانش­آموزان به منظور الگوسازی از تلاشگران 

اطلاع­‌رسانی گسترده خبری و مطبوعاتی

ارائه گزارش طرح در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با حضور استاندار و حمایت صریح استاندار از پیگیری اجرای مجدد این طرح

براساس این گزارش، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری هر چه بهتر و پرثمرتر این طرح در بنیاد نخبگان استان اردبیل در حال انجام است و اولین جلسه هماهنگی آن نیز 22 فروردین‌ماه 94 با سازمان آموزش و پرورش استان برگزار شد.

 

تاریخ انتشار : 1394/02/05
کد : 72279
تعداد بازدید: 11

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601