سه شنبه 23 مرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

با ای‌بـوک کتاب بخوانیـم یا نه؟

اگرچه به لطف اي‌بوک‌ها خيلي‌ها کتاب‌خوان شدند؛ اما گويا به‌زودي يا حداقل شب‌ها بايد با کتاب‌هاي ديجيتالمان خداحافظي کنيم و دوباره سراغ کتاب‌هاي کاغذي‌مان برويم.

اگرچه به لطف اي‌بوک‌ها خيلي‌ها کتاب‌خوان شدند؛ اما گويا به‌زودي يا حداقل شب‌ها بايد با کتاب‌هاي ديجيتالمان خداحافظي کنيم  و دوباره سراغ کتاب‌هاي کاغذي‌مان برويم.

پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان: هري پاتر و دوستانش در مدرسه علوم و فنون جادوگري هاگوارتز روزنامه‌هايي مي‌خواندند که تصاويرش حرف مي‌زدند، حرکت مي‌کردند، از جايشان ناپديد مي‌شدند و خلاصه صدويک جور ترفند داشتند که براي مايي که يک کتاب کاغذي با حروفي که سفت و سخت سرجايشان چسبيده‌اند، توي دستمان بود، بيشتر شبيه يک رويا به‌ نظر مي‌رسيد. اگرچه به لطف اي‌بوک‌ها بشر يک قدم به اين رويا نزديک‌تر شد و خيلي‌ها با استفاده از اين ابزارهاي الکترونيکي کتاب‌خوان شدند؛ اما گويا به‌زودي يا حداقل شب‌ها بايد با کتاب‌هاي ديجيتالمان خداحافظي کنيم  و دوباره سراغ کتاب‌هاي کاغذي‌مان برويم.

چرا ایبوک چرخه خواب را مختل میکند؟

محققان  دانشگاه هاروارد به‌تازگي مقاله‌اي منتشر کرده‌اند که بر اساس آن مطالعه از طريق اي‌بوک، آن هم در شب و پيش از خوابيدن، باعث مي‌شود که چرخه خواب فرد مختل شود و عوارض ناشي از بي‌خوابي کم‌کم گريبانش را بگيرد. براي انجام اين مطالعه تعدادي دانشجوي جوان سالم و بالغ انتخاب شدند. قرار بود اين افراد پيش از خواب حدود چهار ساعت مطالعه داشته باشند؛ گروهي از طريق اي‌بوک و گروه ديگر با رفتن سراغ کتاب‌هاي کاغذي. پس از دو هفته چرخه خواب اين افراد مورد بررسي قرار گرفت و نتيجه جالب بود.

آن دسته از دانشجوهايي که از روي اي‌بوک مطالعه کرده بودند، به‌طور ميانگين 10 دقيقه ديرتر از گروه دوم به خواب رفته و يک ساعت قبل از اين‌که چشمشان را ببندند، کمتر احساس خواب‌آلودگي کرده بودند.

نتايج ديگر اين مطالعه جالب‌ توجه که به صورت مقاله‌اي در جديدترين شماره ژورنال آکادمي ملي علوم آمريکا منتشر شده، نشان مي‌داد که مطالعه اي‌بوک باعث شده بود افراد صبح‌ها با يک ساعت تاخير به مرز بيداري کامل برسند و تمرکز و هوشياري هميشگي خود را پيدا کنند.

ابزارهای الکترونیک؛ علت جدید بیخوابی جوانها

فيلم «بي‌خوابي» اثر روان‌شناسانه و رمزآلود کريستوفر نولان را با بازي خوب آل پاچينو در نقش مامور پليسي که نمي‌تواند بخوابد، يادتان مي‌آيد؟ شايد اگر شما هم تا چند ماه ديگر هر شب يکي، دو ساعتي به گوشي تلفن همراه يا ساير ابزارهاي الکترونيکي‌تان که از خودشان نور درخشاني منتشر مي‌کنند، نگاه کنيد، به همان گرفتاري‌ها (البته منهاي احساس گناه آل پاچينو!) مبتلا شويد. به گفته چارلز زيسلر، از اعضاي اين تيم تحقيقاتي،  اگرچه اين بررسي تنها روي دانشجوياني انجام شده که از اي‌بوک استفاده مي‌کردند، اما نتايج آن قابل تعميم به تمام ابزارها و وسايل الکترونيکي است که از خودشان نور منتشر مي‌کنند.

به گفته او در حال حاضر بيش از 90 درصد آمريکايي‌ها قبل از خوابشان چند دقيقه يا چند ساعت به گجت‌هايشان خيره مي‌شوند و نور درخشان مستقيم چشمشان را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. اين مسئله باعث افزايش زمان لازم براي به خواب رفتن، به هم خوردن ساعت طبيعي بدن، تاخير در ورود فرد به مرحله خواب عميق، مهار ترشح هورمون ملاتونين (که چرخه خواب را تنظيم مي‌کند) و کاهش تمرکز و هوشياري در صبح بعد مي‌شود.

ایبوک میخوانید؟ سرطان نگیرید!

اگر با بي‌خوابي مشکلي نداريد و هم‌چنان ترجيح مي‌دهيد دقايق قبل از خواب را با استفاده از تلفن همراه در شبکه‌هاي اجتماعي و... سپري کنيد، يا سرتان توي اي‌بوک باشد، بد نيست بدانيد قرار گرفتن در معرض نوري که شب‌ها از صفحه نمايش اين ابزارهاي الکترونيک خارج مي‌شود، با بر هم زدن مکانيسم طبيعي ترشح هورمون ملاتونين (که شب‌ها و در تاريکي ترشح مي‌شود) ريسک شما را براي ابتلا به سرطان پروستات، سينه و روده بزرگ بيشتر مي‌کند و البته با پايين آوردن سوخت‌وساز بدن در ابتلا به ديابت و چاقي هم نقش دارد.

 

منبع: «ماهنامه سرآمد»

تاریخ انتشار : 1394/03/24
کد : 72120
تعداد بازدید: 32

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601