چهارشنبه 30 خرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

بخشی از نخبگی در تربیت شاگرد نخبه تعریف می‌شود

یاحقی گفت: اینکه پس از فوت یکی از بزرگان علم و ادب کشور، جامعه با نقصان روبرو می‌شود و هیچ جایگزین ندارد به دلیل عدم‌توجه نخبگان به ضرورت تربیت شاگرد نخبه است.

یاحقی گفت: اینکه پس از فوت یکی از بزرگان علم و ادب کشور، جامعه با نقصان روبرو می‌شود و هیچ جایگزین ندارد به دلیل عدم‌توجه نخبگان به ضرورت تربیت شاگرد نخبه است.

محمدجعفر یاحقی؛ برگزیده جایزه علامه‌طباطبایی و چهره‌شناخته‌شده ادبیات فارسی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، شناسایی و معرفی چهره‌های اثرگذار علمی و هنر را اقدامی درخور تقدیر توصیف کرد و گفت: هر فعلی که در این حوزه انجام شود، قابل ستایش است.

وی افزود: اقدام بنیاد ملی نخبگان در حوزه شناسایی، معرفی، حمایت و در نهایت الگوسازی از چهره‌های‌برتر حوزه‌های مختلف در قالب برگزاری جایزه علامه‌طباطبایی نقش بسزایی در جهت‌‌دهی به استعدادهای جوانان دارد و می‌تواند آنها را به سمت اثرگذاری مثبت در جامعه هدایت کند.

یاحقی ادامه داد: نخبه علاوه بر توان علمی و قابلیت‌های تحقیقاتی، در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند در فضای کار و زندگی اطرافیان خود اثر وجودی بگذارد؛ به این معنا که علاوه بر انتقال علم و تجربه، در ارتقاء شخصیت به آنان نیز نقش داشته باشد.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: برای رسیدن به این اثرگذاری، خودِ نخبه باید به سمت کارگروهی حرکت کند. متأسفانه میل به کار انفرادی به همه سطوح جامعه خاصه دانشگاهیان، رسوخ پیدا کرده است. در این شرایط یکی از زمینه‌های اثرگذاری نخبه، نهادینه‌کردن فرهنگ کارگروهی، با انجام دادن آن است. نخبه باید پیش‌قراول کارگروهی در جامعه علمی باشد و از این طریق علم و تجربه ارزشمند و منش و شخصیت اصیل را بی‌کم‌وکاست به نسل بعد انتقال دهد.

برگزیده جایزه علامه‌طباطبایی تصریح کرد: نخبه باید در قالب کارگروهی به نیروی جوان، با انگیزه و مستعد میدان دهد و تمام تلاش خود را برای رشد علمی و اخلاقی نسل بعد به‌کارگیرد؛ نه اینکه فعالیت‌های خود را به راهنمایی رساله و پایان‌نامه و آن هم در ساعات و چارچوب اداری دانشگاه محدود کند. به عبارت دیگر فردی نخبه است که بتواند بهتر و یا مثل خود را تربیت کند. سهم بسیاری از نخبگی در تربیت شاگرد نخبه تعریف می‌شود.

یاحقی اظهار داشت: اینکه پس از فوت یکی از بزرگان علم و ادب کشور، جامعه با نقصان روبرو می‌شود و هیچ جایگزین و جانشینی برای فرد متوفی ندارد به دلیل عدم‌توجه نخبگان به ضرورت تربیت شاگرد نخبه است. البته در این بین سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر نظام آموزشی کشور فرد را به سمت فعالیت‌های انفرادی مانند انتشار کتاب و مقاله سوق می‌دهد اما فرد نخبه باید برای خود ضوابطی مانند تربیت شاگرد نخبه تعیین کند. برای رسیدن به این هدف شاگرد باید در مغناطیس شخصیتی استاد قرار داشته باشد تا بتواند از پرتو علم و اخلاق او برخوردار شود نه اینکه استاد خود را پشت دیوارهای اتاق و درهای بسته محصور کند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به لزوم «دیدن افق‌های تازه»، ایجاد و گسترش دیپلماسی علمی را یکی از ملزومات امروز کشور دانست و اظهار داشت: بسیاری از بارقه‌های علم و ادب در گسترش ارتباطات متولد می‌شوند. در جهان امروز، علم و ادب مرزهای جغرافیایی را از میان برداشته است و صحبت از دانش‌بشری است. در چنینی شرایطی نباید خود را در حصار جغرافیا محصور و محبوس کنیم. از سوی دیگر باید دانست ارتباط علمی ایران با کشورهای دیگر، ارتباط یک‌سویه نیست که ما تنها دریافت‌کننده باشیم.

برگزیده جایزه علامه‌طباطبایی ادامه داد: در علوم فنی و مهندسی، گرچه کشورهای توسعه‌یافته اوضاع بهتری از ما دارند اما در بسیاری از دستاوردهای بشر امروزی می‌توان ردپای یک ایرانی را یافت. این یعنی اینکه ارتباط علمی ما کشورهای پیشرفته کاملاً دوسویه است و آنان نیز از گسترش این ارتباط ذی‌نفع هستند به همین دلیل به برقراری چنین روابطی علاقمندند.

یاحقی با بیان اینکه ایران؛ مرکز عالم ادبیات است، اضافه کرد: در حوزه ادبیات، ایران بهترین مرجع برای همه کشورها است. به همین دلیل سالانه بسیاری از محققان و اساتید بین‌المللی برای ارتقاء سطح آگاهی و علم خود به ایران می‌آیند. البته جامعه ادبیات ایران نیز از روش و دیدگاه آنان استفاده می‌کند. از سوی دیگر تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های کشور در رشته ادبیات فارسی رو به افزایش است و این مهم فرصتی مغتنم برای نشر و اشاعه فرهنگ و تمدن ایرانی است.

وی در ادامه به موضوع اشتغال نخبگانی اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از مشکل اشتغال متوجه خود افراد است. فرد دانشگاهی نباید خود را به دانشگاه محدود کند. گرچه نظام‌آموزشی نیز عملکرد مثبت و قابل‌دفاعی در مهارت‌آموزی و توان‌افزایی محصلان نداشته و ندارد اما خود فرد نیز نباید تمام فکر و تمرکز خود را به اشتغال در هیأت‌علمی دانشگاه محدود کند خاصه در شرایط امروز که دانشگاه اشباع شده است.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: یکی از ضعف‌های موجود در نظام آموزشی کشور، اهمیت‌ندادن به دوره‌های کارآموزی است که همین عامل سبب می‌شود فرد بدون تجربه کار و بدون چشیدن لذت‌اشتغال تنها به ادامه تحصیل می‌اندیشد و در نهایت به جز مدرک دانشگاهی، داشته‌ای ندارد. از سوی دیگر جمعیت دانشجویی باید مخروطی‌شکل باشد؛ به این معنا که بخش کمی از دانشجویان وارد تحصیلات‌تکمیلی شوند نه اینکه همه تحصیل در دوره دکتری را هدف خود قرار دهند. در کشورهای پیشرفته، دوره دکتری، مقطع ضرورت است یعنی برای رفع یک ضرورت، تعداد محدودی به این دوره وارد می‌شوند اما در کشور ما خودِ این مقطع، هدف شده است.

برگزیده جایزه علامه‌طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه علوم‌انسانی نیز مانند رشته‌های فنی-مهندسی می‌توان وارد عرصه خوداشتغالی شد گرچه در این مورد خاص، حمایت‌ها باید ویژه و متمایز باشد اما می‌توان از ادبیات نیز ثروت‌آفرینی کرد؛ به شرطی که فرد بخواهد و پیش‌نیازهای آن را رعایت کند. امروز در ادبیات گفتاری، در ادبیات فضای مجازی و حتی اداری مشکلات عدیده‌ای وجود دارد تا جایی که حتی نامه‌های اداری نیز مملو از اشکالات زبانی و ادبی است. همه اینها تنها بخشی از زمینه‌هایی است که یک دانش‌آموخته ادبیات می‌تواند به آنها ورود و ثروت‌آفرینی کند.

تاریخ انتشار : 1395/04/01
کد : 72048
تعداد بازدید: 14

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601