پنج شنبه 29 شهریور 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

نگاه شرکت‌ دانش‌بنیان باید به بازارهای جهانی معطوف شود

رحیمی گفت: کشورهای کمتر توسعه‌یافته خاصه همسایگان از سویی و جوامع اسلامی از سوی دیگر، بازارهای بسیار خوبی برای محصولات دانش‌بنیان ایرانی هستند.

رحیمی گفت: کشورهای کمتر توسعه‌یافته خاصه همسایگان از سویی و جوامع اسلامی از سوی دیگر، بازارهای بسیار خوبی برای محصولات دانش‌بنیان ایرانی هستند.

رهبر رحیمی؛ عضو هیأت‌علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، جذب تعداد بالای دانشجو در مقاطع تحصیلات‌تکمیلی خاصه دکتری را یکی از موانع اشتغال‌ نخبگانی دانست.

وی با اشاره به اینکه تسهیل روند ورود افراد به فضای کارآفرینی تنها راه‌حل مشکل اشتغال دانش‌آموختگان است، افزود: در شرایط کنونی ایجاد پژوهشکده‌ها و شرکت‌هایی برای تحقیق و پژوهش‌های کاربردی و در نهایت ورود آنها به عرصه کسب‌وکار دانش‌بنیان ضرورتی انکارناشدنی است.

محقق برجسته رشته مهندسی شیمی ادامه داد: توسعه برخی پژوهش‌ها مانند علوم‌ مرزدانش، نیازمند حمایت‌های ویژه دولتی است اما در دیگر رشته باید مبنا، ایجاد و (در بازه‌زمانی مشخص) استقلال مالی شرکت باشد.

رحیمی اضافه کرد: بعضاً شرکت‌های تشکیل شده در دانشگاه پس از سال‌ها همچنان در دانشگاه حضور دارند. حضور مداوم آنها در دانشگاه هم بارمالی بر گُرده دولت است و هم از ورود دیگر صاحبان ایده‌ به این عرصه جلوگیری می‌کند. سیاست‌گذاری باید به نحوی باشد که این شرکت‌ها زمان محدودی برای برخورداری از امکانات و فضای فیزیکی دانشگاه در اختیار داشته باشند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: فعالیت پژوهشی باید به فناوری و فناوری باید به محصول تجاری تبدیل شود. تنها با طی شدن کامل این سیکل می‌توان از سویی بیکاری تحصیلکرده‌ها را کاهش داد و از سوی دیگر توان و قابلیت آنان را به چرخه خدمت‌رسانی به جامعه تزریق کرد. نگاه آماری و کمی آفت این حوزه است؛ رونق این حوزه نیازمند نگرش کیفی بر مبنای میزان ارزش‌افزوده است.

وی در ادامه بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان را یکی دیگر از حمایت‌های مورد نیاز شرکت‌های فعال در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: نیازسنجی، اولین گام برای رونق کالا و خدمات است. شرکت‌های تولیدی زمانی به موفقیت می‌رسند که محصولی مطابق با استانداردهای روز و متناسب با بازار خود عرضه کنند.

محقق برجسته رشته مهندسی شیمی پتانسیل بازار کشورهای اسلامی را یکی از نقاط هدف شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی قلمداد کرد و گفت: در بحث دانش‌بنیان باید افق فراتر از بازار داخلی باشد. کشورهای کمتر توسعه‌یافته خاصه همسایگان دیوار به ‌دیوار از سویی و جوامع اسلامی از سوی دیگر، هر یک بنا به دلایلی می‌توانند بازارهای بسیار خوبی برای محصولات ایرانی محسوب شوند که حضور در این بازارها حتی در الگوی مصرف بازارهای داخلی نیز تاثیرگذار است و می‌تواند آنها را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

رحیمی در پایان گفت: سفارت‌های ایران در این قبیل کشورها می‌توانند با بررسی کارشناسانه و نگاه صحیح اقتصادی به خوبی ظرفیت‌ و قابلیت‌های بازارهای دیگر کشورها را شناسایی کنند و آن را به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ارجاع دهند تا به بهترین شکل زمینه برای حضور قدرتمند محصولات دانش‌بنیان ایرانی در بازارهای جهانی فراهم شود.

 

تاریخ انتشار : 1394/12/04
کد : 72019
تعداد بازدید: 29

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601