سه شنبه 4 اردیبهشت 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

شاخص‌های کمّی جریان علم را از مسیر صحیح حرکت منحرف کرده است

سوری با اشاره به رواج بی‌اخلاقی در جامعه علمی، گفت: شاخص‌های کمّی رفته رفته جریان علم را از مسیر صحیح حرکت منحرف کرده است.

سوری با اشاره به رواج بی‌اخلاقی در جامعه علمی، گفت: شاخص‌های کمّی رفته رفته جریان علم را از مسیر صحیح حرکت منحرف کرده است.

احسان سوری؛ دانشجوی‌برتر دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، با مثبت ارزیابی‌کردن آیین‌نامه‌ جایزه‌های تحصیلی، «تنوع تسهیلات» را یکی از ویژگی‌های بارز این آیین‌نامه دانست.

وی با اشاره به لزوم شناسایی کارشناسانه مستعدان‌برتر، افزود: یکی از مواردی که در آیین‌نامه جایزه تحصیلی بخوبی مورد توجه قرار گرفته است، پرهیز از نگاه تک‌بُعدی و اهمیت دادن به همه فعالیت‌های نخبگانی است. پیش از این مقاله تنها ملاک و میزان برای سنجش سطح علمی افراد بود اما در این آیین‌نامه علاوه بر مقله دیگر فعالیت‌ها نیز لحاظ شده است.

سوری ادامه داد: شرط تداوم فعالیت‌ها نیز یکی از عوامل ایجاد فضای رقابتی بین دانشجویان است. اینکه فارغ از محل تحصیل، توانایی‌ها و فعالیت‌های فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد اقدامی درخور تقدیر است.

دانشجوی‌برتر دانشگاه سمنان «فرصت مطالعاتی» را یکی از نقاط روشن آیین‌نامه جایزه تحصیلی برشمرد و اظهار داشت: در سال گذشته به دلیل اینکه افراد مشمول، کمی دیر معرفی شدند، بسیاری نتوانستند از این امکان استفاده کنند در حالی‌که حضور در دوره‌های فرصت مطالعاتی چه در داخل و چه در خارج کشور می‌تواند گامی بلند برای ارتقاء سطح علمی و تحقیقاتی باشد.

وی به تسهیلات درنظر گرفته‌شده برای کارآفرینی و کسب‌وکار دانش‌بنیان اشاره کرد و بیان داشت: این قبیل تسهیلات علاوه بر بُعد مالی، نقش بسزایی در جهت‌دهی به روند حرکتی مستعدان‌برتر دارد و مسیر آنان را به سمت حوزه‌های عملیاتی تغییر می‌دهد. از سوی دیگر هم در ارتقاء اعتماد به‌نفس و هم کسب تجربه مفید است. به همین دلیل در آیین‌نامه‌های تشویقی و حمایتی، باید امتیازاتی نیز برای فعالان این حوزه در نظرگرفته شود.  

وی ادامه داد: شاخص‌های کمّی رفته رفته جریان علم را از مسیر صحیح حرکت منحرف کرده است تا جایی‌که در مقالات علمی داده‌سازی و تبادل‌نام می‌شود و افراد نام یکدیگر را در مقالات می‌نویسند. این مصداق بی‌اخلاقی و نتیجه نگرش آماری به علم است.

سوری تصریح کرد: دیگر نهادهای مرتبط با دانشگاه به اندازه کافی به مقاله و مباحث تئوری اهمیت می‌دهند و آن را تنها ملاک خود در سطح‌بندی افراد قرار داده‌اند؛ در این شرایط توقع بر این‌است، نهادی مانند بنیاد ملی نخبگان و یا معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با حمایت ویژه از طرح‌های اجرایی، پژوهش‌های بازارمحور و اختراعات کاربردی نقش کم‌بدیل خود را در جریان‌سازی و جهت‌دهی به علم و فناوری ایفا کند.

 

تاریخ انتشار : 1395/03/23
کد : 72014
تعداد بازدید: 8

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601