جمعه 30 شهریور 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

متخصصان چه توصيه‌هايي براي هر چه بهتر گذراندن زمستان دارند؟

افسردگي فصلي اتفاقي شايع است که نه فقط شما، بلکه ميليون‌‌ها نفر در سراسر جهان را مبتلا مي‌‌کند. اما با چند توصيه کوچک مي‌‌شود جلويش را گرفت.

افسردگي فصلي اتفاقي شايع است که نه فقط شما، بلکه ميليون‌‌ها نفر در سراسر جهان را مبتلا مي‌‌کند. اما با چند توصيه کوچک مي‌‌شود جلويش را گرفت.

پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان: همين که نام پاييز و زمستان به گوشتان مي‌‌خورد، ياد چه چيزهايي مي‌‌افتيد؟ زيبايي باران و برف، يا انواع و اقسام ويروس‌هاي سرماخوردگي که نفس را مي‌گيرند و با خودشان سرفه و عطسه و گلودرد و  صد و يک جور دردسر ديگر را به همراه مي‌‌آورند. دوست داريد خود و خانواده را در مقابل بيماري‌هاي شايع اين فصل‌ها که سردسته‌‌شان سرماخوردگي است، بيمه کنيد؟ دلتان مي‌‌خواهد بدانيد بهترين رژيم غذايي در فصل‌هاي سرد سال کدام است و متخصصان چه توصيه‌هايي براي هر چه بهتر گذراندن زمستان دارند؟ ادامه مطلب را بخوانيد.

آب بخورید

شايد کمي سخت باشد، يا با خودتان فکر کنيد «من که توي پاييز و زمستون تشنه‌‌ام نمي‌شه، پس چرا بايد آب بخورم؟!» يا «آب خوردن مال تابستونه که گرماش آدم رو خيس عرق مي‌کنه و همه آب بدن رو مي‌‌گيره.» اما بايد بدانيد که صددرصد دچار سوءتفاهم شده‌‌ايد. بدن شما براي اين‌که بتواند سالم بماند و به فعاليت‌‌هاي اصلي خودش ادامه دهد، نيازمند آب است، هرچند ممکن است نياز خود به آب يا همان احساس تشنگي را در فصل پاييز و زمستان کمتر نشان دهد. با اين وجود يادتان باشد که روزي 8 تا 10 ليوان آب بنوشيد و اصلا اين موضوع را پشت گوش نيندازيد، چون در اين فصل هوا به‌شدت خشک است و شما به رطوبت بيشتر احتياج داريد.

افسردگی را دور بزنید

شايد براي شما هم پيش آمده باشد که احساس کنيد در فصل پاييز و زمستان (در مقايسه با ساير فصل‌‌هاي سال) بي‌حوصله‌‌ايد و نه حوصله خودتان را داريد و نه اطرافيان را. افسردگي فصلي اتفاقي شايع است که نه فقط شما، بلکه ميليون‌‌ها نفر در سراسر جهان را مبتلا مي‌‌کند. اما با چند توصيه کوچک مي‌‌شود جلويش را گرفت. يکي از مهم‌ترين علت‌‌هاي اين افسردگي، کمبود ويتامين دي است. لابد مي‌‌دانيد که بهترين منبع ويتامين دي نور خورشيد است و هر چه کمتر در مقابل آن باشيد، ويتامين دي هم در بدنتان کمتر مي‌‌شود. اگر شرايطتان به نحوي است که در ماه‌‌هاي سرد سال خيلي نمي‌‌توانيد در معرض نور خورشيد باشيد، يا تماستان با نور آفتاب ناکافي است، اگر عمده ساعت‌‌هاي روز خود را در محيط‌‌هاي سربسته سپري مي‌کنيد، شايد بد نباشد ماهي و تخم‌‌مرغ را به‌عنوان منابع ديگر اين ويتامين امتحان کنيد. مزيت ماهي اين است که علاوه بر داشتن ويتامين دي، امگا سه هم دارد و به رفع اختلالات خلقي کمک مي‌کند، چراکه در بدن باعث ساخته شدن ماده‌‌اي به نام سروتونين مي‌شود که شادي‌بخش است و لبخند را به روي لب‌هايتان بازمي‌گرداند.

دوستی با شکلات‌های تلخ و تیره

شايد ديده يا شنيده باشيد که کوه‌نوردان هنگام صعود معمولا چندتايي شکلات همراه خودشان دارند. شکلات علاوه بر اين‌که مي‌تواند نياز بدن به انرژي را تامين کند، داراي ترکيباتي به نام آنتي‌اکسيدان نيز هست که به‌خصوص در فصل‌هاي سرد سال که وارونگي و آلودگي هوا به اوج مي‌رسد، مي‌‌تواند مانع از تاثير آلاينده‌ها بر بدن شود. البته بهتر است در مصرف شکلات زياده‌روي نکنيد، چون احتمالا در پايان فصل زمستان با چند کيلو اضافه وزن رو‌به‌رو مي‌شويد که اصلا نمي‌دانيد سروکله‌اش از کجا پيدا شده است. درضمن يادتان باشد که شکلات‌هاي تلخ و تيره بيشترين ميزان آنتي‌اکسيدان‌ها را دارند و دوست‌دار سلامتي شما هستند و برعکس، انواع تافي و آب‌نبات و... جز چاقي، قند و فشارخون بالا فايده ديگري برايتان نخواهند داشت.  

شلغم؛ پنی‌سیلین طبیعی

شايع‌‌ترين بيماري فصل پاييز و زمستان سرماخوردگي است و شما مي‌توانيد با چند دانه شلغم آن را شکست دهيد و خودتان را در مقابل اين بيماري واکسينه کنيد. براي استفاد از شلغم روش‌هاي متعددي وجود دارد؛ هم مي‌‌توانيد آن را آب‌پز کنيد و هم روي بخاري قرار دهيد تا مغزپخت شود. البته بعضي‌‌ها هم شلغم را به صورت خام و با سالاد مصرف مي‌کنند. به گفته متخصصان شلغم در حکم آنتي‌بيوتيک طبيعي است.

علاوه بر اين بر اساس اصول طب سنتي نيز مي‌توان از بخور شلغم براي درمان سرماخوردگي و ضدعفوني و مرطوب کردن فضاي اتاق استفاده کرد.

درضمن شلغم حاوي ويتامين ث است و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کند و هم‌چنين پتاسيم دارد که پايين‌آورنده فشار خون است. آن‌هايي هم که از ابتلا به سرطان نگرانند يا در ميان اعضاي خانواده‌شان سابقه اين بيماري وجود دارد، به‌راحتي مي‌توانند از خواص ضد سرطان اين سبزي بهره ببرند. شلغم به دليل داشتن سولفور مي‌تواند از ابتلا به بسياري از سرطان‌ها پيش‌گيري کند.

نبرد تن‌به‌تن ویتامین ث و سرماخوردگی

وقتي سرما مي‌خوريم، سيستم ايمني بدنمان ضعيف مي‌شود و بايد به نحوي توانايي آن را دوباره افزايش داد يا تقويت کرد.

يکي از مهم‌ترين مواد مغذي که به‌راحتي مي‌تواند شما را به اين هدف برساند، استفاده از منابع غذايي ويتاميت ث است. البته شما با خوردن ويتامين ث به صورت طبيعي يا استفاده از قرص‌هاي جوشان ويتامين ث نمي‌توانيد از بروز سرماخوردگي پيش‌گيري کنيد، اما در صورت ابتلا بايد مصرف ويتامين ث را افزايش دهيد تا علايم بيماري را مهار کنيد. انواع مرکبات مثل پرتقال، نارنگي و گريپ‌فروت و ساير ميوه‌ها همچون کيوي و سبزيجاتي مثل گوجه‌فرنگي، فلفل سبز و... جزو بهترين منابع اين ويتامين محسوب مي‌شود.

تقویت سیستم ایمنی با داروهای گیاهی

چاي يکي از مهم‌ترين نوشيدني‌هاي ايراني است که اغلبمان دوستش داريم و چند فنجان از اين نوشيدني خوش‌عطر و طعم را مهمان روزهاي سردمان مي‌کنيم. خب، نظرتان چيست که کمي هم زنجبيل به آن اضافه کنيم؟ زنجبيل در کنار اين‌که مي‌تواند بدن را گرم کند، داراي انواع ترکيبات ضدويروس هم هست که مي‌تواند در رفع سرماخوردگي مفيد باشد.

بيش از هزار سال است که چاي قاصدک در طب چيني به‌عنوان يکي از بهترين روش‌هاي پيش‌گيري و درمان سرماخوردگي توصيه مي‌شود که البته در درمان برونشيت و التهاب لثه و... نيز نقش دارد و تقويت‌کننده سيستم ايمني است، چون عوامل عفونت‌زا را از بدن دفع مي‌کند.

چاي بابونه تسکين‌دهنده دردهاي سيستم عصبي و خواب‌آور است. علاوه بر اين، چاي بابونه مي‌تواند به‌خوبي سيستم ايمني شما را تقويت کرده و در برابر بيماري‌ها بيمه کند، چون توليد لنفوسيت‌هاي ب و ماکروفاژها را که سربازان بدن هستند، افزايش مي‌دهد. البته اين چاي به‌ندرت مي‌تواند باعث تهوع شود که در صورت بروز اين علامت بهتر است براي ادامه مصرف با پزشک معالجتان مشورت کنيد.

 

تاریخ انتشار : 1394/10/20
کد : 71987
تعداد بازدید: 36

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601