سه شنبه 1 خرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

چطور با ایده‌ها برخورد کنیم!

ايده‌هاي پول‌ساز در دنيا کم نيستند و اتفاقا به ذهن خيلي‌ها مي‌رسند، ولي اين‌که چطور با اين ايده‌ها که معمولا در ابتداي راه احمقانه يا ناممکن به نظر مي‌رسند، برخورد مي‌کنيد، نقش مهمي در به سرانجام رسيدنشان دارد.

ايده‌هاي پول‌ساز در دنيا کم نيستند و اتفاقا به ذهن خيلي‌ها مي‌رسند، ولي اين‌که چطور با اين ايده‌ها که معمولا در ابتداي راه ناممکن به نظر مي‌رسند، برخورد مي‌کنيد، نقش مهمي در به سرانجام رسيدنشان دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان، مي‌خواهيم چهار نمونه از موفق‌ترين کسب‌وکارهاي دنيا را به شما معرفي کنيم که خيلي ساده خلق شده، ولي تبديل به تجارت‌هايي ميلياردي شدند.

راه‌اندازی ایکیا با پول توجیبی!

همه ما «ايکيا» را به‌عنوان ارائه‌دهنده مبلمان و محصولات خانگي و وسايل آشپزخانه به‌خوبي مي‌شناسيم. اين شرکت که با طراحي‌هاي جالب توجه و کاربردي خود دل خيلي‌ها به‌خصوص خانم‌ها را به دست آورده، محصولاتي کاملا رقابتي دارد و دامنه وسيعي از تقاضاها را پوشش مي‌دهد، چون هدف اولش اين است که از زمان طراحي و توسعه محصول تا زمان عرضه آن به بازار، تعاملي مثبت و سازنده با مشتري‌هايش داشته باشد.

ايکيا يک ايده ناگهاني نبود که به ذهن  آينگوار کمپراد سوئدي رسيده باشد، بلکه او از کودکي کسب‌و‌کار خود را با خريد فله‌اي کبريت و خرده‌فروشي آن آغاز کرده بود. او در سال 1943 يعني زماني‌که 17 سال بيشتر نداشت، به فروش ماهي، تزيينات جشن کريسمس، غلات و درنهايت مداد و خودکار که در آن دوران يک پديده جديد محسوب مي‌شد، روي آورد، اما در استفاده از منابع بسيار هوشمند بود. او در ابتدا با دوچرخه و سپس خودروي حمل شير محصولاتش را به دست مشتري‌هايش مي‌رساند و در آن سال با پولي که به‌عنوان هديه از پدر خود گرفته بود، ايکيا را تاسيس کرد که از حروف ابتدايي نام و نام خانوادگي‌اش تشکيل شده است. در ابتدا شيوه فروش محصولات ايکيا (شامل مداد، کيف پول، ساعت، جوراب و...) حضوري و مستقيم بود و اولين آگهي تبليغاتي اين شرکت در سال 1945 در يک روزنامه محلي چاپ شد و پس از آن، کاتالوگ‌هاي اوليه به دست مشتري‌ها رسيد. و چهار سال بعد از تاسيس شرکتش و درحالي‌که 21 سال بيشتر نداشت، به فکر عرضه مبلمان افتاد و بازخورد مثبت مشتري‌ها را که ديد، از سال 1951 به بعد به توليدکننده و عرضه‌کننده تخصصي اين محصول تبديل شد. کمپراد براي رقابت‌پذير شدن کسب‌وکارش نمايشگاه مبلمان اين شرکت را دو سال بعد افتتاح کرد و در سال 1955 به فکر طراحي شخصي مبلماني افتاد که به مشتري‌ها عرضه مي‌کرد. درنتيجه کيفيت بهبود پيدا کرد، عملکرد شرکت بهتر شد و قيمت‌ها هم پايين‌تر آمد و اين طوري بود که سيل مشتري‌ها به ايکيا سرازير شدند.

ايده مبلماني که قطعات آن به‌راحتي جدا و سرهم مي‌شود، در همين دوران به ذهن موسس ايکيا رسيد و ماجرا از جايي شروع شد که يکي از کارمندان ايکيا براي آن‌که ميزي را در قسمت بار خودرو جا دهد و آسيبي به آن وارد نشود، پايه‌هاي آن را جدا کرد و همين مسئله به ظاهر ساده باعث شده ايکيا يک‌باره در ذهن مشتري‌ها متحول شود.

کمپراد نخستين فروشگاه مجهز و کامل ايکيا را در مساحتي بالغ بر 6 هزار و 700 متر مربع راه‌اندازي کرد که در آن زمان بزرگ‌ترين نمايشگاه مبلمان در کل اسکانديناوي محسوب مي‌شد. پس از آن نوبت به افتتاح فروشگاه‌هايي در اسلو، زوريخ، مونيخ و... شد و  از سال 1975 به بعد کانادا، آمريکا و استراليا تبديل به بازارهايي جديد براي اين شرکت شدند، به‌طوري‌که امروز ايکيا در بيش از 36 کشور فعال است و بزرگ‌ترين توليد‌کننده مبلمان در جهان محسوب مي‌شود.

رویای شکلاتی فرانک مارس

چه کسي از خوردن شيريني و شکلات بدش مي‌آيد؟! تقريبا هيچ‌کس! اما شايد کمتر برندي در دنيا باشد که بتواند با اسنيکرز رقابت کند. اين برند نام تجاري شيريني‌هاي ساخته‌شده توسط شرکت مارس است که شامل نوقا با کارامل و بادام زميني است که با لايه‌اي مرکب از شکلات و شير پوشيده شده است و شايد کمتر کسي باور کند که اولين توليد اين شکلات محبوب يک شکست کامل بود.

فرانک مارس، سازنده شکلات اسنيکرز آمريکايي بود که در سال 1883 از مادري به دنيا آمد که به درست کردن آب‌نبات‌هاي خانگي شهره بود. فرانک همه کودکي‌اش را در کنار مادرش گذراند و راز و رمزهاي درست کردن آب‌نبات‌هاي خوش‌مزه‌اي را ياد گرفت که دهان همه را آب مي‌انداخت. او پس از اتمام دوره دبيرستان به صورت حرفه‌اي وارد اين کار شد و توانست اولين محصولش را به‌راحتي بفروشد. بنابراين اين کار را به‌عنوان شغل دائم خود انتخاب کرد و بعد از ازدواجش هم به همراه همسرش در آشپزخانه آب‌نبات درست مي‌کرد.

پس از مدتي فرانک و همسرش تصميم گرفتند وارد عرصه توليد شکلات شوند و اولين کارخانه‌شان را در سال 1911 در واشنگتن تاسيس کردند. آن‌ها به‌شدت شکست خوردند و مجبور شدند دوباره به شهر خودشان برگردند. ولي اين شکست باعث نشد که فرانک از روياي تاسيس کارخانه شکلات‌سازي دست بردارد. او دوباره در سال 1920 موفق شد شرکت «مار او بار» را تاسيس کند که بعدها نامش به مارس تغيير کرد و به يک غول بزرگ جهاني در صنعت شکلات تبديل شد. شکلات ميکلي معروف اين شرکت توسط پسر فرانک (فارست مارس) در سال 1923 با الهام از نوعي ميلک‌شيک محبوب توليد شد و به‌‌سرعت عنوان پرفروش‌ترين شکلات را از آن خود کرد.  کمتر از يک دهه بعد يعني حدود سال 1930 او در شعبه کارخانه مارس در لندن موفق شد نخستين شکلات اسنيکرز را که آن روزها با نام مارتن (Marathon) شناخته مي‌شد، توليد کند. محبوبيت اسنيکرز در حال حاضر آن‌قدر زياد است که مارس فقط از طريق عرضه همين نوع محصولش سالانه بيش از دو ميليارد دلار درآمد دارد.

موفقيت‌هاي مارس با مرگ فرانک در سال 1934 متوقف نشد و وارثان او در سال 1963 بزرگ‌ترين کارخانه توليد شکلات مارس را در کشور هلند راه‌اندازي کردند که يکي از بزرگ‌ترين تامين‌کننده‌هاي شکلات در اروپاست.

شرکت شکلات مارس در حال حاضر از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي خصوصي در جهان است و روي اين مسئله و محرمانه ماندن فعاليت‌هايش به‌شدت تاکيد دارد. علاوه بر اين، اين شرکت به‌عنوان بهترين آموزش‌دهنده مديران در ميان همتايان و رقبايش شناخته مي‌شود.

برندی که محبوب برگزیده‌هاست

آدي و رودي داسلر دو برادر آلماني بودند که در سال 1924 در منطقه باوارياي آلمان، کارگاه برادران داسلر را براي توليد کفش راه انداختند. اما اين شراکت فقط تا آغاز جنگ جهاني دوم دوام آورد و آن‌ها به دليل اختلافاتي که با هم داشتند، از هم جدا شدند و هر کدام در يک طرف رودخانه‌اي که از اين منطقه مي‌گذشت، يک کارگاه جديد تاسيس کردند. آدي 40 کارگر را با خود برد و آديداس را راه انداخت و رودي با هفت کارگر در داسلر باقي ماند. او در سال 1948، نام شرکتش را به پوما شون فابريک تغيير داد. او از همان ابتدا روياي جهاني شدن را در سر مي‌پروراند و در سال 1950 روي دور موفقيت افتاد و توانست بعضي اعضاي تيم فوتبال آلمان غربي را راضي کند که در نخستين مسابقه فوتبال بعد از جنگ جهاني دوم با کفش پوما به ميدان بروند. سوپر اتم يکي از محصولات پوما در آن دوران بود. در شروع فصل با بازيكن‌هاي سرشناس و رده اول آغاز به‌کار کرد و سپس شعارهاي تبليغاتي پوما با عنوان «يكي از برگزيده‌هاي فوتبال آلمان» سر زبان‌ها افتاد. موفقيت پوما در سال‌هاي دهه 60 و 70 آن‌قدر زياد بود که حتي ورزشکاران بر سر پوشيدن کفش‌هاي اين برند با هم رقابت مي‌کردند.

پوما با حمايت مالي ورزشکاران مشهوري چون مارادونا، پله، کرويف و ماتئوس و... به يکي از مهم‌ترين توليد‌کنندگان محصولات ورزشي فوتبال تبديل شد و با همکاري بوريس بکر، جوان‌ترين قهرمان مسابقات ويمبلدون توانست به برندي جهاني تبديل شود. البته در تمام اين  سال‌ها پوما نتوانسته بود رکورد فروش آديداس را بشکند که اين اتفاق هم در سال 1980 افتاد. البته تا آن زمان پوما برندي براي قشر مرفه بود و افراد متوسط جامعه هرگز نمي‌توانستند کفشي از اين برند را به پا کنند. پسر رودي داسلر اين ويژگي شرکت را زير سوال برد و جوري برنامه‌ريزي کرد که محصولات ورزشي شرکت با قيمت بسيار ارزان‌تر وارد بازار شود. اما اين اتفاق باعث شد شرکت مشتريان پردرآمد خود را از دست بدهد. در سال 1986 بيشترين سهام پوما به گروه سرمايه‌گذاري پرونتوس فروخته شد و شرکت به سهامي‌ عام تبديل و وارد بازار سهام شد.

در کمتر از دو سال شرکت به موقعيت بحراني رسيد، ولي يک مدير جوان و خلاق که بازارياب و سياست‌گذار موفقي بود، توانست اين کشتي توفان‌زده را نجات دهد و پوما را به شرکتي با زيربناي مالي تبديل کند. زايت هم‌چنين با تغيير حساب دارايي شرکت و قيمت‌گذاري مشخص براي محصولات، باعث سود‌آوري براي پوما شد. موفقيت او در اين بود که او سرمايه‌هاي شرکت و نيروي انساني را کاهش و سيستم آن را طوري تغيير داد که باعث سودآوري بيشتر شود. ورود پوما به ترکيه و شرق آسيا و داير کردن کارخانه در اين منطقه باعث شد که مديران اين شرکت بهتر بتوانند احتياجات بازار را درک کرده و سرمايه زيادي نيز صرفه‌جويي کنند. از سال 2003 ميلادي به بعد اين شرکت با شعار «مردم دنيا، مردمي‌ ورزشکار هستند. ورزش براي آرامش، تحرک و تفريح يا کسب مقام‌هاي بزرگ ورزشي است» فعاليت مي‌کند و هم‌اکنون پوما داراي بيش از سه هزار کارمند در سراسر جهان است. 

تاریخ انتشار : 1395/02/07
کد : 71910
تعداد بازدید: 15

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601