دوشنبه 3 اردیبهشت 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

دیدگاه‌های دانشجویان برتر دانشگاه‌ها درباره آیین‌نامۀ جایزۀ تحصیلی

دانشجویان برتر دانشگاه‌های سراسر کشور در گفت‌و‌گو با پایگاه ‌اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، به بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود درباره آیین‌نامۀ جایزۀ تحصیلی پرداختند.

دانشجویان برتر دانشگاه‌های سراسر کشور در گفت‌و‌گو با پایگاه ‌اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، به بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود درباره آیین‌نامۀ جایزۀ تحصیلی پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ اجرای آیین‌نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان و به ویژه آیین‌نامه «اعطای جایزه‌های تحصیلی به مستعدان برتر دانشگاه‌ها»، در سال جاری با همکاری دانشگاه‌ها، ما  را برآن داشت تا در قالب گفت‌وگو با مستعدان‌برتر، نظرات، انتقادات و پیشنهادات این افراد را که در واقع جامعه هدف آیین‌نامه‌های بنیاد هستند، جویا شویم.

توجه و استقبال مستعدان برتر از تسهیل فرصت مطالعاتی به ویژه ایجاد این امکان در داخل کشور، اقبال دانشجویان برتر از تسهیلات پژوهش‌یاری و آموزش‌یاری، توجه ویژه به فراهم شدن فرصت رقابت برابر در سراسر کشور در آیین نامه‌ها، انطباق تسهیلات اعطایی بنیاد با نیازهای اجتماع نخبگانی و البته گلایه‌های مستعدان برتر از نحوه اطلاع‌رسانی درباره آیین‌نامه‌ها در برخی دانشگاه‌ها و درخواست‌های مکرر این عزیزان برای فراهم شدن فضای آموزشیِ لازم برای آشنایی با زبان و مفاهیم کسب و کار در قالب کارگاه‌های عملی و نه تئوری، برای حضور فعال و موفق در شرکت‌های دانش بنیان و همچنین لزوم تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان پژوهشی-تحلیلی برای مستعدان برتر حوزه علوم انسانی از برجسته‌ترین نکاتی بود که در این گفت‌و‌گوها بیان شد که چکیده‌ای از آن را در ذیل می خوانید.

دانشگاه‌ها و  مشکل اطلاع‌رسانی مناسب!

***رضایت از نحوه شناسایی مستعدان‌برتر و افزایش سهم دانشگاه در این امر، تقریباً مور تأیید همه مشمولان بود چراکه این افراد، دانشگاه را به دلیل ارتباط مداوم با دانشجو، بهترین نهاد برای شناسایی مستعدان‌برتر می‌دانستند و در این میان برخی دانشجویان دانشگاه‌های شهرستان توجیه‌نبودن دانشگاه، سهل‌انگاری و همچنین عدم‌آگاهی کارکنان دانشگاه با آیین‌نامه‌های جدید را بزرگترین چالش این حوزه عنوان کردند.

*عبدالله اميرخاني؛ دانشجوی دکتری مهندسی برق دانشگاه علم‌وصنعت در این رابطه گفت: بزرگترین چالش موجود عدم‌اطلاع‌رسانی مناسب برخی دانشگاه‌ها است. گرچه واگذاری بخشی از روند شناسایی مستعدان‌برتر به دانشگاه اقدامی مثبت است اما دانشگاه به هر دلیل در امر اطلاع‌رسانی عملکرد خوبی نداشته است و همین سبب می‌شود عده‌ای از دانشجویان با مشکل مواجه شوند.

افزایش تعداد مشمولان؛ مزیتی در آیین‌نامه‌های جدید بنیاد ملی

***سعه دایره نخبگانی از دیگر کانون‌های مورد توجه مستعدان‌برتر بود و تقریباً همگی آن را اقدامی مناسب و ضروری عنوان کردند.

*زهرا سلطانی؛ دانشجوی دکتری مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف در دراین‌باره گفت: در بیشتر موارد، دانشجویان تراز اول در دانشگاه‌های بزرگ تحصیل می‌کنند به همین دلیل اعطای سهمیه خاص به این دانشگاه‌ها ضرورتی بود که آیین‌نامه‌های جدید نیز به خوبی به آن توجه دارند؛ اما ممکن است فردی در دانشگاه‌های دیگر نیز وجود داشته باشد که از هر لحاظ با معیارهای موجود همگن باشد. شناسایی و حمایت از این افراد نیز یک ضرورت است که البته با اعطای سهمیه خاص به استان‌ها این مهم تا حد قابل قبولی تحقق یافته است.

*نعمت عزیزی؛ دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی؛ دانشگاه لرستان نیز گسترش دایره نخبگانی را از ملزومات پیشرفت کشور عنوان کرد و گفت: افزایش تعداد مشمولان، یکی از مزیت‌های آیین‌نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان در شناسایی و حمایت از مستعدان‌برتر است.

ایجاد فرصت رقابت برابر در دانشگاه‌های سراسر کشور؛ نمود عدالت تحصیلی

حسین فارسی‎زاده؛ دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین‌المللی دانشگاه سمنان اعطای سهمیه خاص به شهرستان‌ها را یکی از نمودهای عدالت‌تحصیلی عنوان کرد و اظهار داشت: با رویکرد جدید، تبعیض بین دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ با دیگر دانشجویان مخصوصاً شهرستانی‌ها تا حد بسیاری رفع شده و فرصت رقابت برابر برای همه محصلین فراهم است. اینکه فرد بداند تلاش و کوشش علمی او بدون هیچ تبعیضی دیده می‌شود به خودی‌خود انگیزه‌آفرین است.

انطباق تسهیلات اعطایی بنیاد با نیازهای اجتماع نخبگانی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، در بخش تسهیلات اما نکته جالب، پرهیز خود مستعدان‌برتر از گرفتن پول و کمک مالی بی‌تکلف است. غالب این افراد تسهیلات اعطایی را مطابق نیارهای اجتماع نخبگانی و دریافت اعتبارهای مالی بدون انجام فعالیت‌های تعریف‌شده را آفت اجتماعات نخبگانی می‌دانند و معتقدند با این رویه فرد مستعد از مسیر حرکتی خود منحرف می‌شود و از سوی دیگر این اقدام را زمینه‌ساز حس «توقع‌» در مستعدان‌برتر توصیف می کنند.

پرهیز از پرداخت پول بی‌تکلف، نقطه عطف آیین‌نامه‌های بنیاد

 *رضا نیرومند؛ دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف پرهیز از پرداخت پول بی‌تکلف را نقطه عطف آیین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد و گفت: پرداخت این قبیل کمک هزینه‌ها هم فرد را از مسیر صحیح منحرف می‌کند و هم در شأن مستعدبرتر نیست. مستعدبرتر قطعاً توانایی‌های ویژه‌ای دارد که می‌تواند آنها را در قالب فعالیت‌های نخبگان در دانشگاه به منصه ظهور برساند و به این ترتیب هم خود را توانمندتر کند و هم طبق فعالیتی که انجام می‌دهد اعتبار مالی دریافت کند و بخشی از هزینه‌های خود را از این طریق تأمین کند. رویه جدید بنیاد ملی نخبگان حس بهتری را در مستعدبرتر ایجاد می‌کند.

***از سویی استقبال مستعدان‌برتر از اعتبارات پژوهش‌یاری و آموزش‌یاری استدلال قابل توجهی داشت. این افراد اعتقاد دارند با استفاده از این امکان می‌توانند هم در مسیر توانمندی قرار بگیرند و هم بخشی از نیازهای مالی خود را (که در مقطع دکتری نمود بیشتری دارد) رفع کنند؛ هر چند اغلب این افراد افزایش اعتبارهای این تسهیلات را حداقل برای دانشجویان دوره دکتری الزامی می‌دانند.

در این دوره افراد بیش از هر چیز باید زمان خود را صرف تحقیق و پژوهش کنند و از سوی دیگر برای رفع موانع مالی نیاز به اشتغال دارند. خروج فرد در این مقطع از دانشگاه آسیبی جدی به روند تحصیلی او وارد می‌کند. به همین دلیل افزایش اعتبارهای پژوهش‌یار و آموزش‌یار می‌تواند فرد را بیش از گذشته ترغیب و تشویق کند.

بنیاد و مقوله نظارت بر اجرای صحیح آیین‌نامه‌ها

* فرسیما خامسی‌پور؛ دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تسهیلات آموزش‌یاری و پژوهش‌یاری را از امکان‌های خوب آیین‌نامه‌های جدید بنیاد قلمداد کرد و ادامه داد: تسهیلات در نظر گرفته متناسب با فضای اجتماعات نخبگانی است و پاسخگوی بخش زیادی از نیازهای موجود در این اجتماعات است. ناگفته نماند بنیاد برای هرچه بهتر شدن آیین‌نامه‌ها نباید از مقوله مهم نظارت غفلت کند.

ایجاد امکان آموزش‌یاری و پژوهش‌یاری گام‌ بلند بنیاد ملی نخگان در توانمندسازی مستعدان‌برتر

*داود مجیدی؛ دانشجوی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف نیز با اشاره به تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان به مستعدان‌برتر، آموزش‌یاری و پژوهش‌یاری را گام‌هایی برای توانمندی مستعدان‌برتر قلمداد کرد و گفت: چنین امکان‌هایی نقش بسزایی در ارتقاء توانایی‌های افراد دارد. از سوی دیگر دانشجو در مقاطع تحصیلی خاصه دکتری با نیازهای مالی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند و بعضاً برای رفع آن از دانشگاه خارج می‌شوند و وارد بازارکار متفاوت با رشته تحصیلی می‌شوند. همین روند موجب تنزل کیفی و کمی فعالیت‌های آنان می‌شود. اعتبارهای مالی در نظر گرفته شده در این آیین‌نامه در بخش‌هایی مانند آموزش‌یاری و پژوهش‌یاری می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای او را رفع کند؛ البته در بین دانشجویان مقطع دکتری، برخی (هر چند ندرت) متأهل هستند. شاید شرایط متفاوت این افراد حمایت‌های ویژه‌ای را طلب کند.

بر اساس این گزارش، فرصت مطالعاتی یکی دیگر از تسهیلات مورد استقبال دانشجویان مستعدبرتر بود. بسیاری از این افراد قرار دادن چنین امکانی را امری کارشناسانه قلمداد کردند. نکته شایان ذکر، توجه زیاد مستعدان‌برتر به گذراندن فرصت‌های مطالعاتی در داخل کشور (البته در صورت مطابقت با استانداردهای بین‌المللی) است.

فرصت مطالعاتی نقطه روشن آیین‌نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان

*صدف وحدت؛ دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه تهران گذراندن فرصت مطالعاتی در داخل را نقطه روشن آیین‌نامه‌های جدید توصیف و خاطرنشان کرد: برخی مراکز تحقیقاتی کشور مانند رویان، مطابق با استانداردهای بین‌المللیِ روز هستند. این مراکز هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ سخت‌افزاری و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی با مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا هم‌تراز بوده و گذراندن فرصت مطالعاتی در چنین مراکزی می‌تواند به خوبی فرد را با فضای تحقیق کاربردی آشنا و او را به بهترین نحو برای ورود جدی به عرصه پژوهش در مرز دانش آماده کند.

ضرورت ارائه آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف بازاریابی، حقوق، مالکیت فکری

*** اشتغال، بزرگترین دغدغه دانشجویان مقطع دکتری است. در شرایطی که دولت به معنای عام و دانشگاه به معنای خاص ظرفیت پذیرش این تعداد فارغ‌‎التحصیل را ندارد، شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین محل برای اشتغال نخبگانی است. در این شرکت‌ها فرد می‌تواند هم ایده خود را به ثروت تبدیل کند و هم با کارآفرینی گامی بلند در کاهش نرخ بیکاری بردارد اما قبل از همه این اتفاقات نیک، ارائه آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف بازاریابی، حقوق، مالکیت فکری و غیره پیش‌نیاز هر اقدامی است.

ورود به عرصه شرکت‌داری اولین نیاز مستعدان‌برتری

*صادق خزل‌پور؛ دانشجو دکتری شیمی دانشگاه بوعلی همدان در همین رابطه گفت: ارائه آموزش‌های لازم برای ورود به عرصه شرکت‌داری اولین نیاز مستعدان‌برتری است چراکه موفقیت در بازار رقابت نیاز به مهارت‌هایی دارد که افراد اغلب به دلیل عدم‌حضور در فضای کسب‌وکار با مفاهیم آن بیگانه هستند. مستعدبرتر شیمی می‌تواند به خوبی ایده خود را با بالاترین کیفیت ممکن به ماده و در نهایت محصول مصرفی برساند اما برای توفیق در بازار، کیفیت کالا و خدمات تنها عامل موفقیت نیست.

*** اما در رشته‌های علوم‌‌انسانی امر کمی پیچیده‌تر است. تحقیق و پژوهش و در نهایت ایده نخبگانی در این قبیل رشته‌ها به راحتی به ارزش‌افزوده تبدیل نمی‌شود و از سوی دیگر زودبازده نیست. برخی مستعدان‌برتر برقراری ارتباط بین این افراد و شرکت‌های دانش‌بنیان را راه عبور از این چالش دانستند. این افراد معتقدند بزرگترین شرکت‌های دنیا که سرانه مالی آنان چشمگیر است، بخش زیادی از موفقیت خود را مدیون و مرهون متخصصان حوزه علوم‌‎انسانی هستند چراکه این افراد بهترین نفرات در شناسایی نیازها، آسیب‌شناسی، روانشناسی جامعه، بازارسازی و مشاوره‌های حقوقی و مالکیتی هستند و این دقیقاً همان نکته‌ای است که شرکت دانش‌بنیان ایرانی به آن توجهی ندارد.

لزوم تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان پژوهشی-تحلیلی

*علی بوداقی؛ دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تبریز دراین خصوص می‌گوید:: با تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان پژوهشی-تحلیلی به خوبی می‌توان اولویت‌های دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی را با آرمی معتبر و کاری تخصصی مورد بررسی قرار دارد. تحلیل مسائل اجتماعی مانند عدم‌اعتماد، اعتیاد و آسیب‌های روانی و ارائه راهکار دانش‌بنیان برای رفع آنها، تنها یکی از توانایی‌های نخبگان و مستعدان‌برتر حوزه علوم‌انسانی است که البته نیازمند مشارکت همه رشته‌ها است.

بنابر این گزارش، از سوی دیگر برخی مستعدان‌برتر علوم‌انسانی ورود به عرصه دانش‌بنیان را در تضاد با واقعیت‌های موجود در حوزه علوم‌انسانی می‌دانند. آنان باور دارند حضور در عرصه شرکت‌داری پیش‌نیازها و زیرساخت‌هایی لازم دارد که به هیچ عنوان با فضای علوم‌انسانی همخوان نیست و مستعدبرتر این حوزه می‌تواند در سازمان‌های دولتی مطابق با توانایی‌های خود بکار گرفته شود.

نخبگان، محققان و مستعدان‌برتر علوم انسانی؛ سفیران فرهنگی

* امید زکی‌زاده؛ دانشجوی دکتری الهیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم در همین رابطه تصریح کرد: راه‌اندازی انجمن‌هایی متشکل از نخبگان، محققان و مستعدان‌برتر می‌تواند از سویی هم‌افزایی و همگرایی در اجتماعات نخبگانی علوم‌انسانی را افزایش دهد و از سوی دیگر وجود چنین گروه‌هایی، ظرفیت بالایی برای کشور محسوب می‌شود. تزریق این توان به پژوهشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی و علوم‌انسانی کشور نقش بسزایی در افزایش تاثیرگذاری این نهادها در جامعه دارد و از پتانسیل چنین نهادهایی می‌توان به عنوان سفیر فرهنگی، در ترویج فرهنگ اسلامی و گسترش آن نیز بهره برد.

 

 

تاریخ انتشار : 1395/01/16
کد : 71865
تعداد بازدید: 8

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601