آموزش را هدفمند کنيم/ آينده‌نگر باشيم

دکتر کاوه می‌گوید: بايد آموزش را هدفمند کنيم. مثلا بايد ببينيم که به چند مهندس عمران نياز داريم و در همين حوزه چند فارغ‌التحصيل دکتري مي‌خواهيم. صرف اين‌که داير کردن اين رشته در دانشگاه‌ها اقتصادي است و از اين قبيل اظهارنظرهاي غيرواقعي، يعني با آموزش جدي نيستيم، بايد براي اين قبيل کارها مدل داشته باشيم و آينده‌نگر باشيم.

دکتر کاوه می‌گوید: بايد آموزش را هدفمند کنيم. مثلا بايد ببينيم که به چند مهندس عمران نياز داريم و در همين حوزه چند فارغ‌التحصيل دکتري مي‌خواهيم. صرف اين‌که داير کردن اين رشته در دانشگاه‌ها اقتصادي است و از اين قبيل اظهارنظرهاي غيرواقعي، يعني با آموزش جدي نيستيم، بايد براي اين قبيل کارها مدل داشته باشيم و آينده‌نگر باشيم.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: من با اشتهار و مطرح شدن کشورمان در سطح بين‌المللي مخالف نيستم، ولي فکر مي‌کنم که ما در حال حاضر در وضعيتي نيستيم که کار نمايشي  داشته باشيم. من با هر نوع کار غيرواقعي مخالفم؛ چه در زندگي شخصي، چه در سطح مملکتي و چه در سطح جهاني. انسان بايد کارش درست باشد و مردم به کارش ارزش بگذارند، وگرنه با بزرگ کردن‌هاي بي‌دليل و دوپينگ کار درست نمي‌شود. من صددرصد با دوپينگ مخالفم؛ حالا چه اين دوپينگ علمي باشد و چه غيرعلمي. تبليغات خيلي خوب است، ولي به شرطي که منطقي و واقعي باشد. ما الان در بعضي رشته‌ها شاخص دنيا هستيم و اين‌ها را بايد در معرض ديد قرار دهيم. از طرف ديگر قضاوت‌هاي ما نيز تا حدي اشکال دارد.

به‌عنوان مثال مي‌گويند علي کاوه استاد دانشگاه علم و صنعت است، بنابراين استادي دانشگاه علم و صنعت بودن مي‌تواند تبعات مثبت و منفي داشته باشد که روي شخص کاوه هم اثر مي‌گذارد. درحالي‌که افراد اصلا کاري به اين کارها ندارند. ما الان عالم‌هايي داريم که با محيط اطراف خودشان کاري ندارند و اصلا براي اهداف ديگري زندگي مي‌کنند. مباحث ديگري هم مطرح مي‌شود که مثلا مي‌گويند همه نخبه‌ها مال دانشگاه صنعتي شريف هستند و... شريفي‌ها هم از دوستان بسيار خوب من هستند و انسان‌هاي واقعي و بسيار ارزنده‌اي هم هستند، ولي براي اين‌که اين مطالب مطرح نشود، بايد نوعي تنوع در مديريت وجود داشته باشد. چون هميشه ايده‌هاي مختلف مي‌توانند کارساز باشند.

من بعضا به دانشجويانم مي‌گويم که شما اگر از من ايراد بگيريد، خيلي خوشحال مي‌شوم، چون چيزي بهبود پيدا مي‌کند. ولي اگر من همه چيز را بگويم و شما ساکت بنشينيد و اظهارنظري نکنيد، يعني من نمي‌توانم به شکل مثبت از نظرات دانشجويان مخالف خود استفاده کنم. بر خلاف تصور ما اپوزوسيون و نظرات مختلف اصلا بد نيست. منتها بايد به شکل مثبت از آن استفاده کرد، نه اين‌که قضيه را فورا سياسي کرد و...   

 بدترين کاري که الان در اين مملکت مي‌کنيم، توليد بيش از حد «دکتر» در بعضي رشته‌هاست. من واقعا نمي‌دانم که اين همه دکتر را بعدا مي‌خواهيم چه کنيم! فعلا مي‌گوييم چون کار و فرصت اشتغال کم است، بروند دانشگاه که مشغول باشند تا ببينيم بعدا چه پيش مي‌آيد. اين راه‌کار مثل مصرف آسپرين،  علاج موقتي است. فکر مي‌کنم به جاي اين کارها بايد آموزش را هدفمند کنيم. مثلا بايد ببينيم که به چند مهندس عمران نياز داريم و در همين حوزه چند فارغ‌التحصيل دکتري مي‌خواهيم. صرف اين‌که داير کردن اين رشته در دانشگاه‌ها اقتصادي است و از اين قبيل اظهارنظرهاي غيرواقعي، يعني با آموزش جدي نيستيم و اين منطقي نيست. بايد براي اين قبيل کارها مدل داشته باشيم  و آينده‌نگر باشيم.

براي کارهاي کلان مملکتي هم که چندمنظوره هستند و تعداد زيادي متغير دارند، بايد مدل‌هاي رياضي قوي درست شود. متاسفانه اقدام جدي در اين حوزه بسيار کم است. من دوست دارم پشت سر مديران کلانمان يک «شبکه» باشد که بگويند اگر مثلا ارزش دلار را 10 درصد بالا ببريم، تاثيرش روي ابعاد مختلف اقتصاد مملکت چه خواهد بود، يعني بايد مديريت علمي داشته باشيم، نه اين‌که سعي و خطا کنيم.

پروفسور علي کاوه

عضو ايراني فرهنگستان اروپايي علوم و هنر و برنده جايزه علامه طباطبايي

تاریخ انتشار : 1395/01/23
کد : 71831
تعداد بازدید: 245