پنج شنبه 28 تیر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

بازدید از واحدهای صنعتی سبب ایجاد خلاقیت و جهت‌‌گیری مسیر علمی دانشجویان می‌شود

یعقوبی با اشاره به ضرروت بازدید دانشجویان از واخدهای صنعتی، گفت: حضور در این فضاها سبب می‌شود فرد با نقش رشته تحصیلی خود در صنعت آشنا شود و در کنار آن تصویری روشنی از نیازها، چالش‌ها و واقعیت‌های صنعت داشته باشد. همین شناخت زمینه‌ساز جهت‌‌دهی به مسیر علمی آنان خواهد شد.

یعقوبی با اشاره به ضرروت بازدید دانشجویان از واخدهای صنعتی، گفت:  حضور در این فضاها سبب می‌شود فرد با نقش رشته تحصیلی خود در صنعت آشنا شود و در کنار آن تصویری روشنی از نیازها، چالش‌ها و واقعیت‌های صنعت داشته باشد. همین شناخت زمینه‌ساز جهت‌‌دهی به مسیر علمی آنان خواهد شد.

محمود یعقوبی؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم به‌کارگیری توان نخبگان و سرآمدانِ علمی، گفت: این افراد علاوه بر قابلیت‌های بالای علمی و توانِ عملیاتی، نسبت به کشور خود احساس دین دارند.

وی افزود: هر زمان که ظرفیت نخبگان به‌طور صحیح مورد استفاده قرار گرفته، پیشرفت و توسعه حاصل شده است. به عنوان نمونه، بسیاری از پروژه‌های کلان ملّی توسط نخبگان و سرآمدان بومی به نتیجه رسیده است.

یعقوبی ادامه داد: یکی از راه‌های مناسب برای اثرگذاری بیشتر جامعه علمی خاصه نخبگان در جامعه، فراهم‌کردن بستر مناسب و زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط سیستماتیک بین دانشگاه و صنعت است؛ البته پیش از این نمونه‌های فردی و موفقی در این حوزه وجود داشته است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب، باید این ارتباط به‌صورت نظام‌‌مند، تعریف‌شده و با ضابطه باشد.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی تصریح کرد: گرچه یکی از اهداف دانشگاه حرکت روی مرز دانش و تحقیق درباره مسائل و موضوعات روز است اما جامعه علمی کشور مخصوصاً اعضای هیأت‌علمی، غالباً به برقراری تعامل با صنعت علاقمندند گرچه صنعت هنوز اطمینان و اعتماد کافی به دانشگاهیان ندارد. صنعت هنوز نتوانسته است خود را برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر روی پروژه‌های علمی راضی کند و به دلیل نگاه تجاری (که لازمه موفقیت در این بخش است) بیشتر ترجیح می‌دهد نیازهای خود را از راه‌های امتحان پس‌داده‌ای مانند واردات رفع کند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز یادآور شد: در شرایط کنونی بسیاری از پروژه‌های تعریف‌شده در دانشگاه‌های داخلی، متقاضی بومی ندارند و با محوریت اولویت‌های جوامع پیشرفته انجام می‌شوند به همین دلیل نه تنها در جامعه بومی کاربردی ندارند بلکه قابلیت عملیاتی‌شدن نیز ندارند. این روند هم به دانشگاه ضربه می‌زند و هم به صنعت و در نهایت کشور از این عدم‌‌تعامل آسیب خواهد دید.

عضو فرهنگستان علوم با اشاره به موضوع اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه، عدم‌اعتماد‌به‌نفس را بزرگترین سد برخی از این افراد برای ورود به عرصه خوداشتغالی و کالرآفرینی برشمرد و گفت: متأسفانه در آموزش به دانشجویان، ارتقاء اعتمادبه‌نفس و خلاقیت فراموش شده است و برخی از این افراد در حالی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند که نه مهارت خوداشتغالی دارند و نه اعتماد‌به‌نفس ورود به این عرصه را. به همین دلیل غالباً چشم انتظار استخدام‌های دولتی هستند؛ این در شرایطی است که دولت خاصه دانشگاه از پذیرش نیروی جدید اشباع شده است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش‌آموختگان به دلیل عدم‌توان در برقراری ارتباط مناسب با بازارکار و سرمایه، نمی‌توانند قابلیت‌های خود را ارائه دهند و سرمایه‌گذار جذب کنند.

وی بازدید از واحدهای صنعتی و شرکت‌های صنعتی را یکی از راه‌های خلاق‌کردن ذهن دانشجویان و افزایش توان آنان در ایده‌پردازی دانست و ادامه داد: حضور در این مراکز سبب می‌شود فرد با نقش رشته تحصیلی خود در صنعت آشنا شود و در کنار آن تصویری روشنی از نیازها، چالش‌ها و واقعیت‌های صنعت داشته باشد. همین شناخت زمینه‌ساز جهت‌‌دهی به مسیر علمی آنان خواهد شد. خوشبختانه پژوهشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع بزرگی در کشور وجود دارد که می‌‌توانند این امکان را برای دانشجویان فراهم کنند.

وی اضافه کرد: استاد باید دغدغه اشتغال دانشجویان را داشته باشد و در راه آشنایی آنان با صنعت و در نهایت زمینه‌سازی برای خوداشتغالی افراد، از هیچ تلاشی فروگذار نکند. با این‌حال، متأسفانه برخی از اساتید تنها به انتشار مقاله و ارتقاء خود می‌اندیشند و تمام‌توان و قابلیت خود و دانشجو را در این مسیر مصرف می‌کند.

 یعقوبی در ادامه با اشاره به اهمیت کارگروهی در حوزه علم، اظهار داشت: فرد، با تکیه بر القابی مانند نخبه و مستعدبرتر نباید خود را تافته جدا بافته بداند؛ بلکه باید تلاش کند ظرفیت همه دانشجویان را در قالب کارگروهی یک‌کاسه کند. تشکیل گروه‌ در جامعه علمی، قابلیت و توان بالا برای انجام پروژه‌‌های بزرگ را فراهم می‌کند. از سوی دیگر اساتید نیز می‌توانند با تعریف پروژه‌های مشترک روح کارُِگروهی را در بین دانشجویان حاکم کنند و از همان دوران دانشجویی فرد را به این نوع فعالیت سوق دهند و انرژی آنان را به مسیر صحیح هدایت کنند.

 

تاریخ انتشار : 1395/04/21
کد : 71776
تعداد بازدید: 15

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601