شنبه 28 مهر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

چگونه با استفاده از رنگ‌ها بر موفقیت‌مان بیافزاییم؟!

تا به حال به اين موضوع فکر کرده‌ايد که استفاده شما از رنگ‌ها تا چه اندازه مي‌تواند روي ديد و نگرشي که به زندگي داريد، تاثير بگذارد؟!

تا به حال به اين موضوع فکر کرده‌ايد که استفاده شما از رنگ‌ها تا چه اندازه مي‌تواند روي ديد و نگرشي که به زندگي داريد، تاثير بگذارد؟!

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: امروز خلق‌و‌خويتان چه رنگي‌ است؟ صبح که از خواب بلند شديد، دنيا را خاکستري ديده‌ايد يا قرمز جيغ؟! وقتي به همکارتان حسادت مي‌کنيد، احساس نمي‌کنيد يک لايه رنگ سبز روي همه چيز کشيده مي‌شود، يا وقتي داريد از خوشحالي بال درمي‌آوريد و در پوست خودتان نمي‌گنجيد، دنيا را زرد نمي‌بينيد، يا دوست نداريد همه چيز در اطرافتان زردِ زرد باشد؟ اصلا تا به حال به اين موضوع فکر کرده‌ايد که استفاده شما از رنگ‌ها تا چه اندازه مي‌تواند روي ديد و نگرشي که به زندگي داريد، تاثير بگذارد، يا رنگ‌هايي که در محيط زندگي و محل کار يا حتي موقع لباس پوشيدن به کار مي‌بريد، مي‌تواند خلق‌و‌خويتان را از اين‌رو به آن‌رو کند و باعث شود از يک آدم افسرده غمگين که دلش مي‌خواهد سر به تن دنيا نباشد، به يک آدم شاد و سرحال تبديل شويد که حاضر نيست لذت زندگي را با هيچ چيزي عوض کند؟ اگر باور نمي‌کنيد، ادامه مطلب را بخوانيد که نتيجه يکي از جالب‌ترين مطالعات در زمينه روان‌شناسي رنگ‌ها و تاثير آن‌ها بر هيجانات و عواطف افراد بوده و در مجله معتبر BMC Medical Research Methodology منتشر شده است.

 

 

خاکستری؛ رنگ افسردگی

محققان در اين مطالعه دريافته‌اند که مبتلايان به افسردگي يا آن‌هايي که از استرس رنج مي‌برند و نمي‌دانند چطور خودشان را از زير بار اين استرس خلاص کنند، معمولا هيجانات و احساسات خود را به رنگ خاکستري ربط مي‌دهند، درحالي‌که رنگ زرد، محبوب آدم‌هاي شاد و خوشحال است. شايد برايتان جالب باشد که بدانيد نتايج اين مطالعه به روان‌شناسان کمک زيادي مي‌کند تا احساسات و افکار پنهاني کودکان و افرادي را که امکان برقراري ارتباط کلامي ندارند يا حاضر نيستند درباره خودشان با کس ديگري صحبت کنند، رمزگشايي کنند. دکتر پيتر هورول (Peter Whorwell) از بيمارستان دانشگاهي منچستر جنوبي در اين زمينه مي‌گويد: «مسلما به کار بردن رنگ‌ها روش جذاب‌تر و آسان‌تري براي کشف احساسي است که بيمار ‌دارد و در مقايسه با مصاحبه و سوال و جواب عملي‌تر است.»

38 رنگ برای احساسات انسانی

خيلي وقت‌ها ما از رنگ به‌عنوان استعاره‌اي براي بيان آن‌چه در ذهن داريم، استفاده مي‌کنيم، ولي تا پيش از اين مطالعه، هيچ پژوهش علمي سيستماتيکي در مورد تاثير رنگ‌ها بر رفتار و خلق‌وخوي انسان صورت نگرفته است. دکتر هورول و همکارانش براي انجام اين مطالعه هشت رنگ اصلي شامل قرمز، نارنجي، سبز، بنفش، آبي، زرد، صورتي و قهوه‌اي را انتخاب و براي هر کدام چهار طيف رنگي (از کم‌رنگ تا پررنگ) تعريف کردند. سپس سايه‌هاي سفيد، سياه و چهار نوع رنگ خاکستري به پالت رنگي اوليه اضافه و درمجموع 38 رنگ مختلف براي مطالعه انتخاب شد. محققان به اين نتيجه رسيدند که اگر اين رنگ‌ها را در قالب يک دايره يا چرخه به داوطلب‌ها نشان دهند، بهتر مي‌توانند از آن‌ها اطلاعات بگيرند و داده‌هاي جمع‌آوري‌شده از نظر علمي ارزش بالاتري خواهد داشت.

گروه اول داوطلباني که حاضر شده بودند احساساتشان را با رنگ محک بزنند، شامل 323 مرد و زن بالغ و بزرگ‌سال بودند که 110 نفرشان مبتلا به اضطراب و 108 نفر ديگرشان دچار درجاتي از بيماري افسردگي بودند. آن‌ها با ديدن چرخه رنگي بايد رنگ محبوبشان ـ رنگي که از نظر رواني بيشترين تمايل را به ديدن يا استفاده از آن داشتند ـ انتخاب مي‌کردند و بعد بايد سراغ رنگي مي‌رفتند که به نظر خودشان بهتر مي‌تواند احساسات آن‌ها را در طول ماه‌هاي گذشته نشان دهد.

گروه دوم داوطلبان اين مطالعه 204 فرد سالم بودند که بايد رنگ‌هايي را که در چرخه مي‌ديدند، به سه دسته «مثبت»، «منفي» و «خنثي» تقسيم مي‌کردند.

کدام رنگ، کدام احساس؟

محققان با انجام اين پژوهش دريافتند که افراد چه از نظر رواني سالم باشند و چه استرس داشته باشند، اغلب رنگ آبي و زرد را به ساير رنگ‌ها ترجيح مي‌دهند. رنگ آبي شماره 28 در چرخه رنگ، محبوب‌ترين رنگ در ميان خانم‌ها و آقاياني است که روان سالمي دارند، درحالي‌که افراد دچار استرس و افسردگي رنگ آبي شماره 27 را که کمي از رنگ شماره 28 تيره‌تر است، مي‌پسندند.

در ضمن رنگ شماره 14 نيز به‌عنوان چشم‌گيرترين رنگ موجود در اين چرخه رأي بالايي آورد و انتخاب شد. اما وقتي نوبت به ربط دادن خلق‌وخو به رنگ‌ها رسيد، اوضاع کاملا عوض شد؛ به‌طوري‌که فقط 39 درصد از افراد سالم خلق‌و‌خو و احساسات خود را به رنگ‌ها ربط دادند و اين ارتباط از نظر باقي افراد سالم شرکت‌کننده کاملا بي‌معنا بود! براي آن‌هايي که به رابطه رنگ و احساس اعتقاد داشتند، رنگ زرد شماره 14 محبوب‌ترين انتخاب بود که بالاي 20 درصد رأي آورد. هم‌چنين 30 درصد از افرادي که اضطراب داشتند و بيش از نيمي از شرکت‌کنندگان افسرده، رنگ خاکستري را بيش از ساير رنگ‌ها پسنديدند.

اين در حالي بود که فقط 10درصد از شرکت‌کنندگان سالم حاضر در اين مطالعه رنگ خاکستري را به خلق‌و‌خويي که در ماه‌هاي گذشته داشتند، ارتباط دادند. جالب‌ اين‌که کم‌رنگ يا پررنگ بودن رنگ‌ها نيز در ارتباطي که با خلق‌و‌خوي افراد داشتند، تاثير زيادي داشت. به‌طوري‌که آبي کم‌رنگ ارتباط چنداني با خلق افسرده نداشت، درحالي‌که اين ارتباط ميان آبي‌ پررنگ و خلق پايين ديده شد.

 

تاریخ انتشار : 1395/03/09
کد : 71759
تعداد بازدید: 48

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601