چهارشنبه 28 آذر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

اجتماعات نخبگانی موجب توسعه یادگیری می شود

رئیس انجمن جامعه شناسی، اجتماعات نخبگانی را موجب توسعه یادگیری می داند.

 رئیس انجمن جامعه شناسی، اجتماعات نخبگانی را موجب توسعه یادگیری می داند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان، دکتر قانعی‌راد مدیر گروه علم و جامعه مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در نشست برگزيدگان المپيادهاي علمي و برترين هاي كنكور سراسري كه عصر چهارشنبه در تالار وحدت برگزار شد، گفت:  یادگیری ما عمدتا یادگیری فردی و این خلاقیت در میان دانشجویان و دانش آموزان ما به صورت نسبی و میزان آن پایین است. 

وی خطاب به حاضران یادآور شد: سال های آینده را که در پیش دارید ممکن است دوران تحصیل شما در دانشگاها و یا احتمالا زمان بعد از فراغت از تحصیل باشد. این دوران باید ویژگی اش تغییر کند و در این زمان باید وارد فاز یادگیری اجتماعی و معماری خلاقانه در این عرصه شویم.

وی توضیح داد: اجتماعات نخبگانی و به طور خاص اجتماعات دانش امری ضروری است و می تواند به توسعه یادگیری اجتماعی خلاقانه کمک کند.

دکتر قانعی راد ادامه داد: به عبارتی توانمندسازی، تحصیلات هدفمند، هدایت و فرهنگسازی را می توان از طریق اجتماعات نخبگانی گسترش داد.

 رئیس انجمن جامعه شناسی در ادامه گفت: علم به طور طبیعی به تکنولوژی می رسد و این تکنیک نیز با تبدیل شدن به تولید، نیازهای متعدد را تامین می کند. ما در این میان نیازمند واسطه های گوناگون داریم که ایده تا مصرف را پیوند دهد و این واسطه ها بتوانند جریان منابع را تامین کنند.

دکتر قانعی راد یادآور شد: یکی از مهمترین این واسطه ها اجتماعات دانش است. تصور می کنم از آموزش و ادامه فعالیت دانشگاهی باید اجتماعات دانش را تقویت کنیم.

به گفته وی، یکی از این اجتماعات دانش در دوران دبستان بازی های دسته جمعی است و این مهم یکی از منابع اساسی یادگیری محسوب می شود.

دکتر قانعی راد با یادآوری اینکه بازی نقش مهمی در آموزش دارد، افزود: در دوران دبستان به جای کلاس های مختلف علمی، مقداری بازی های جمعی برای دانش آموزان برقرار شود و آنان میزان یادگیری خود را از طریق بازی افزایش دهند. در دوران دبیرستان، فعالیت های مدنی و جمعی بسیار اهمیت پیدا می کند؛ در دوران آموزش دانشگاهی نیز فعالیت های فوق برنامه نقش بسزایی دارد. یک نشست درباره جامعه شناسی علمی، یا شب شعر و یا تحلیل سیاسی و اجتماعی می تواند نمونه ای از این فعالیت ها باشد.

 رئیس انجمن جامعه شناسی گفت: در دوران فعالیت های پس آموزشی، انجمن های علمی، حرفه ای، تخصصی و شبکه های اجتماعی می توانند این ارتباط را برقرار کنند.

دکتر قانعی راد ادامه داد: یادگیری اجتماعی بسیار مهم است و روز به روز اهمیت آن بیشتر می شود. امروز ما از الگوی بین تنها در حال عبور هستیم و به عبارتی ذهن های تنها جواب نمی دهد.

دکتر قانعی راد افزود: برنامه اجتماعی بین اساتید و دانشجویان به عنوان بخش اجتناب ناپذیر تولید دانش مورد نیاز است. ثمرات دانش از طریق این امر در جامعه نمود پیدا می کند و بدون این سرمایه اجتماعی ما قادر نخواهیم بود به موفقیت برسیم.

 رئیس انجمن جامعه شناسی توضیخ داد: ذهن های تنها برای برخورد با کنش های آینده کشور جواب نمی دهد و یکی از مشکلاتی که امروز با آن سر و کار داریم روند آموزش جمعی و تقویت یادگیری اجتماعی است. ما جامعه ناهمگونی را نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا داریم و انواع و اقسام مسائل مختلف باید به هم پیچیده شود تا یک اتفاق در چنین جوامعی به عرصه ظهور برسد. اجتماع نخبگانی، مکان و فضایی را در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم عناصر مختلف را باهم درآمیخته و ثمره آنرا در اجتماع ببینیم.

وی با بیان اینکه در هر جامعه منابع مختلف وجود دارد، گفت: این منابع باید با شیوه خلاق با هم مخلوط شود تا نتیجه موثری به همراه داشته باشد. امروز این مهم بیان می شود که علم برای ثروت بسیار مهم است اما اشاره می کنم علم برای شادی، امنیت، عدالت، سلامت، کیفیت زندگی و برای اخلاق و آب و هوای سالم بسیار مهم است و برای رسیدن به این هدف ها باید توانایی معماری خلاق پیدا کنیم.

تاریخ انتشار : 1393/03/23
کد : 71750
تعداد بازدید: 142

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601