یکشنبه 6 خرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

دانشمندان از راز زندگی افراد موفق پرده برداشتند

این‌که چرا شادی، این حلقه گم‌شده زندگی دنیای امروز، برای برخی از ما یک آرزو شده است، به نوع نگرش و رفتار ما در محیط کار و زندگی بستگی دارد!.

این‌که چرا شادی، این حلقه گم‌شده زندگی دنیای امروز، برای برخی از ما یک آرزو شده است، به نوع نگرش و رفتار ما در محیط کار و زندگی بستگی دارد!.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: وقتی دالایی لاما جایزه صلح نوبل سال 1989 را دریافت كرد، یك خبرنگار از او پرسید: «حالا بعد از این چه؟ می‌خواهید چه كار كنید؟» او لبخندی زد و گفت: «انگار هر كاری كه ما آدم‌ها انجام می‌دهیم، مثلا خانه یا ماشینی می‌خریم، غذایی می‌خوریم، دوستی پیدا می‌كنیم و حتی به جوایز بزرگی نائل می‌شویم، هرگز برایمان كافی نیست. ما آدم‌ها همیشه به دنبال بیشتر و بیشتریم، اما بیشترها لزوما بهتر نیستند. من فقط آرزو می‎كنم كه خودم و همه آدم‌ها هر چه زودتر بفهمند كه شادی و رضایتشان را نباید در بیرون از خودشان جست‌وجو كنند.»

تنها رهبر بوداییان جهان نیست که به نتایج و پیامدهای شادی واقف است و آن را برای خودش و دیگران آرزو می‏ کند. شما خواننده گرامی اگر از آدم‌های موفق اطرافتان بپرسید، یا از حال‌وروزشان جویا شوید، خواهید فهمید که شادی ارتباط مستقیمی با موفقیت دارد. آدم‎های شاد، کمتر نگران می‎شوند و ذهنشان را با مسائل جزئی و کم‌اهمیت درگیر می‎کنند. از این‌رو وقت بیشتری برای تمرکز، تفکر و ایده‌پردازی و حل مسائل دارند. اما این‌که چرا شادی، این حلقه گم‌شده زندگی دنیای امروز، برای برخی از ما یک آرزو شده است، به نوع نگرش و رفتار ما در محیط کار و زندگی بستگی دارد. بیشتر ما، ساعات زیادی را در محیط کار سپری می‎کنیم. در معرض استرس بودن در محیط‎های کاری یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‎شود ما هرگز طعم شادی را نچشیم. وقتی استرس داریم، ذهنمان پریشان است، مغزمان درگیر است، قلبمان دچار هیجان می‎شود و همه این‌ها باعث می‎شود شاد نباشیم.

می‎خواهم پرده از رازی بزرگ برایتان بردارم. دانشمندان از این واقعیت كه بسیارى از حملات قلبى در افرادى اتفاق مى‌افتد كه فاقد هرگونه عامل مستعدكننده مانند فشار خون بالا، مصرف سیگار و كلسترول بالا هستند، مدت‌هاست سردرگم‌اند. آن‌ها از خود مى‌پرسند چه چیز موجب این حمله قلبى شده است؟ پس از مطالعات و بررسى‎هاى متعدد روى الگوهاى رفتارى خاص، جواب خود را در استرس یافتند؛ پاسخ روحى، هیجانى و رفتارى بدن به تغییرات فیزیكى و نیازهاى فیزیولوژیك بدن كه امروز به‌عنوان یكى از عوامل خطرزاى بیمارى‌هاى قلبى به شمار مى‌رود. در این میان، استرس‌هاى كارى بیش از همه دردسرساز است. كاركردن در محیطى مملو از سرعت، مجادله، ناامنى و تغییر با خود شرایطى را به همراه مى‌آورد كه فكر كنیم هیچ‌گاه به پیشرفت و موفقیتى كه انتظارش را مى‌كشیم، نخواهیم رسید. ت

مامى این افكار در مدت نه‌چندان طولانى باعث تند شدن ضربان قلب و افزایش فشار خون شده و درنهایت به آشفتگى جریان خون و افزایش فشار وارد بر دیواره شریان‌ها منجر مى‌شود. مطالعات اخیر نشان مى‌دهد بیش از 40 درصد از سكته‌هاى قلبى در افرادى اتفاق مى‌افتد كه در محیط‌هاى اجتماعى پر از استرس كار مى‎كنند. فشار كارى، كمبود وقت و انرژى، عدم داشتن زمان كافى براى به پایان رساندن پروژه‌ها، كمبود حقوق و مزایا و عدم امكان بیان نارضایتى‌هاى شغلى همگى از مواردى است كه باعث بروز استرس در محیط كارى مى‌شود. از آن‌جا كه موارد فوق همیشگى است و هیچ‌گاه از محیط‌هاى كارى جدا نیستند، بهتر است به جاى ایجاد شرایط تنش‌زا، اداره و محل كار را براى خودمان به محیطى شاد، دل‌پذیر و حتى سرگرم‌كننده تبدیل كنیم.

ابتدا از خودتان شروع كنید. دلایلى را كه باعث بروز استرس در محیط شغلى‌تان مى‌شود، فهرست كرده و در دفترى یادداشت کنید. موانع دردسرساز كوچك را با اندیشه و تفكر مثبت و خلاق از سر راهتان بردارید و از كنار بقیه با احتیاط بگذرید. نظم در كارها را فراموش نكنید. شلوغ و درهم برهم بودن میز حتى باعث ایجاد استرس مى‌شود. قبل از این‌كه به سراغ پرونده‌هاى نیمه‌كاره بروید، میزتان را تمیز و مرتب كنید. اولویت‌بندى كنید و كارها را به ترتیب اهمیتشان انجام دهید و براى كارهایتان برنامه‌ریزى كنید. اگر از عهده انجام مسئولیتى برنمى‌آیید، بهتر است صادقانه به رئیستان بگویید تا بعد پشیمان نشوید. قانون‌هاى كارى را بشناسید و حتى به همكارانتان نیز آموزش دهید. مدتى را هم به استراحت مشغول شوید. وقت ناهار از شركت خارج شوید و در هواى آزاد قدم بزنید.

لازم نیست یك كیلومتر پیاده‌روى كنید. همین چند قدم كافى است تا نفس عمیق بكشید و یك نوشیدنى بخورید و با انرژى مضاعف به كارتان برگردید. در همه حال مثبت بیندیشید و هدف از كار كردن را براى خود بازگو كنید. به این فكر كنید كه با استفاده از درآمد حاصل خواهید توانست نیاز‌هاى خود و خانواده‌تان را برطرف كنید و همسر و فرزندتان را خوشحال سازید. به كار به‌عنوان پلى براى رسیدن به آرزوها و خواسته‌هایتان نگاه كنید و از آن لذت ببرید. فراموش نكنید كه بیزارى از كار یگانه عاملى است كه باعث استرس و خستگى مى‌شود و از فعالیت انسان مى‌كاهد. ورزش را حذف نكنید، حتى در شرایط سخت. حتى یك فعالیت ساده مثل پیاده‌روى با ترشح هورمون آندروفین و آندروژن در مغز خواهد توانست در شما سرخوشى و نشاط ایجاد كند و از خطر بروز بیمارى‌هاى قلبى، اسكلتى و ماهیچه‌اى برهاند. دست از انزوا بردارید. با همكارانتان به باشگاه ورزشى بروید و در فعالیت‌هاى فرهنگى _ هنرى شركت كنید. دوستان و خانواده‌تان را از یاد نبرید، چراكه با حضور مثبت خود مى‌توانند كمبود‌هاى روحى شما را جبران كنند. درنهایت اگر باز هم نتوانستید از شر استرس خلاص شوید، به روان‌شناس یا مشاور مراجعه كنید كه به‌خوبى مى‌توانند مشكلات روحى- روانى شما را برطرف کنند.

منبع: «ماهنامه سرآمد»

 

تاریخ انتشار : 1394/05/10
کد : 71665
تعداد بازدید: 15

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601