شنبه 2 تیر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

کاربردی کردن علم و تولید ثروت، نیازمند فرهنگسازی است

حامدی، فرهنگ‌سازی را نخستین گام تغییر در هر حرکتی دانست و تصریح کرد: کاربردی کردن علم و تولید ثروت، نیازمند فرهنگسازی است و دانشگاه‌ها با حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و سیستم اداری با احترام به علم و تخصص افراد می‌توانند نقش بسزایی در این فرهنگ‌سازی ایفا کنند البته در این بین نباید از تاثیر رسانه غافل شد.

حامدی، فرهنگ‌سازی را نخستین گام تغییر در هر حرکتی دانست و تصریح کرد: کاربردی کردن علم و تولید ثروت، نیازمند فرهنگسازی است و دانشگاه‌ها با حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و سیستم اداری با احترام به علم و تخصص افراد می‌توانند نقش بسزایی در این فرهنگ‌سازی ایفا کنند البته در این بین نباید از تاثیر رسانه غافل شد.

محمدحسین حامدی؛ عضو هیأت‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم هماهنگی و جلوگیری از موازی‌کاری و پراکنده‌کاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط با حوزه علم و فناوری، گفت: پیش از این حرکت‌های بسیار خوبی مانند راه‌اندازی دانشگاه علمی-کاربردی آغاز شد. در ابتدا قرار بود این مراکز علمی شکاف موجود بین بازارکار و دانشگاه را پر کنند و با ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای ورود افراد به فضای اشتغال، تا حدود بسیاری مشکلات را برطرف کنند اما متاسفانه در گذر زمان و به دلیل به وجود آمدن فرهنگ اشتباه مدرک‌گرایی، این مراکز نیز به سمت ارائه مدرک سوق پیدا کردند. فلسفه دانشگاه آزاد نیز همین بود که آن هم بعدها به یک مرکز صادرکننده مدرک صرف دانشگاهی تبدیل شد.

حامدی ادامه داد: عدم‌توجه به هدف اصلی دانشگاه‌ها و مشخص نبودن رسالت و ماموریت مراکز علمی از سویی و افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان از سوی دیگر بازارکار را به عرصه‌ای ناسالم برای رقابت تبدیل کرد. این چنین بازاری نه تنها برای علم و دانش و تخصص احترام قائل نیست بلکه برای اشتغال بیش از ضوابط به روابط چشم دارد.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در ادامه به غیرکاربردی‌بودن مقالات و تحقیقات دانشگاهی اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه برای نوشتن مقاله و پروپوزال و تحقیق مطابق با آخرین دستاوردهای علمی جهان فقط کافی است به میدان انقلاب مراجعه کرد. این تب، زاده مقررات و قوانین اشتباهی مانند قانون ارتقاء اعضای هیأت‌علمی است. اگر به جای صرف مقاله، جامعه دانشگاهی به سمت ارتباط با صنعت و رفع نیازهای آن حرکت کند و اعضای هیأت‌علمی با متر و معیار «دستاوردهای علمی کاربردی» کلاس‌بندی شوند؛ هم مشکلات صنعت حل می‌شود، هم دستاوردهای علمی به خروجی عینی تبدیل خواهند شد و صرفاً جنبه تزئینی نخواهند داشت.

وی فرهنگ‌سازی را نخستین گام تغییر در هر حرکتی دانست و تصریح کرد: کاربردی کردن علم و تولید ثروت، نیازمند فرهنگسازی است، دانشگاه با حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و سیستم اداری با احترام به علم و تخصص افراد می‌توانند نقش بسزایی در این فرهنگ‌سازی ایفا کنند البته در این بین نباید از تاثیر مهم رسانه غافل شد.

حامدی اضافه کرد: سطح علمی دانشجویان کشور تا جایی بالاست که امروزه نه فقط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بلکه دانشجویان متوسط ایرانی نیز به راحتی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی-تحقیقاتی معتبر دنیا پذیرش می‌گیرند. این نشان‌دهنده پتانسیل بالایی است که اگر به بروز و ظهور برسد کشور در کمترین زمان ممکن به نقطه مطلوب خواهد رسید.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در پایان اقدامات معاونت علمی‌وفناوری در دوره جدید را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: این معاونت در واقع نمونه‌ای از یک تیم موفق است که با شناخت صحیح مشکلات جامعه علمی بخصوص در حوزه فناوری و تبدیل علم به ثروت توانسته است تا حد قابل قبولی آنها را برطرف کند.

 

تاریخ انتشار : 1394/09/24
کد : 71625
تعداد بازدید: 12

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601