یکشنبه 30 اردیبهشت 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

علوم شناختی مرکزیت توسعه فناوری‎های همگرا را دارا است

مدیر گروه بخش آموزش و ترویج و منابع انسانی ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای همگرایی باید محمل و موضوعی وجود داشته باشد تا در قالب آن همگرایی رخ دهد موضوعی که جنبه‌های فناوری اطلاعات، نانو، زیست شناسی و علوم شناختی را در بر گیرد بنابراین بهترین محمل برای آن مغز انسان است که تمام این آیتم‌ها را همزمان درون خود دارد.

مدیر گروه بخش آموزش و ترویج و منابع انسانی ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای همگرایی باید محمل و موضوعی وجود داشته باشد تا در قالب آن همگرایی رخ دهد موضوعی که جنبه‌های فناوری اطلاعات، نانو، زیست شناسی  و علوم شناختی را در بر گیرد بنابراین بهترین محمل برای آن مغز انسان است که تمام این آیتم‌ها را همزمان درون خود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان،  دکتر حامد اختیاری، مدیر گروه بخش آموزش و ترویج و منابع انسانی ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اقدامات این ستاد در زمینه ترویج علوم شناختی در جامعه اظهار کرد: ستاد به طور خاص چارچوپ‌هایی برای حمایت از کمپین‌های اجتماعی دارد تا افرادی که قصد معرفی حوزه‌های مختلف علوم شناختی به مردم را دارند حمایت شوند به عنوان مثال حمایت از کمپین‌هایی برای معرفی بیماری اوتیسم، سلامت مغز و نقش مغز در آموزش و پرورش توسط ستاد انجام شده است و تا حد امکان از این کمپین‌ها به طور خاص حمایت می‌کنیم.

برگزاری مسابقه "مغزهای حیاط خلوت"

وی در ادامه افزود: در گام بعدی برای ترویج این حوزه حمایت از برنامه‌های آموزش علوم شناختی در دبیرستان‌ها انجام شد در این راستا مسابقاتی تحت عنوان "مغزهای حیات خلوت" هر سال با حمایت ستاد در دبیرستان‌ها برگزار می‌شود تا با وسایل ساده‌ای که در حیاط هر خانه‌ای می‌توان پیدا کرد آزمایش‌های جالبی در مورد مغز انجام داد.

اختیاری عنوان کرد: در این مسابقات دانش‌آموزان به طور خاص آموزش‌هایی را درباره ثبت فعالیت‌های مغز می‌بینند تا بتوانند تغییرات این فعالیت را نشان دهند و یا قادر به کنترل فعالیت‌های سوسک شوند تا فرمانی که مد نظر آنها ست را اجرا کند. دو دوره از این مسابقات تا کنون برگزار شده و حمایت برای برگزاری هر ساله این مسابقات از برنامه‌های ستاد است.

به گفته وی، عموم افراد جامعه می‌توانند در زمره مخاطبین این دانش قرار گیرند یعنی بسیاری از دغدغه‌ها و پرسش‌هایی که در این دانش مطرح است می‎تواند مورد توجه تک تک افراد جامعه قرار گیرد. اگر در این زمینه یافته‌های علمی جدی داشته باشیم علاوه بر تاثیر بر روی فضاهای دانشگاهی بر روی زندگی مردم جامعه نیز تاثیرگذار است.

فرآیندهای شناختی قابل اصلاح و تقویت هستند

اختیاری اظهار کرد: مردم جامعه باید آگاهی داشته باشند که مغز به عنوان پیچیده‌ترین و برترین موهبت الهی چه توانمندی‌های بی نظیرنهفته درونی دارد و در اختیار ما قرار می‌دهد بنابراین برای رسیدن به این هدف قدم نخست اطلاع رسانی است. نکته دوم اینکه فرآیندهای شناختی قابل اصلاح و تقویت هستند در واقع دانش علوم شناختی روش‌هایی برای تغییر و تقویت شناخت به ما می‌دهد.

علوم شناختی، مرکزیت توسعه فناوری‎های همگرا را دارا است

وی درباره اهمیت فناوری‌های همگرا و تاثیر علوم شناختی بر سایر فناوری‌ها گفت: برای همگرایی باید محمل و موضوعی وجود داشته باشد تا در قالب آن همگرایی رخ دهد موضوعی که جنبه‌های فناوری اطلاعات، نانو، زیست شناسی  و علوم شناختی را در بر گیرد بنابراین بهترین محمل برای آن مغز انسان است که تمام این آیتم‌ها را همزمان در دورن خود دارد.

اختیاری با بیان اینکه علوم و فناوری‌های شناختی می‌توانند مرکزیت توسعه فناوری‌های همگرا را داشته باشند عنوان کرد: در این راستا نیز شورایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است تا مغز انسان بتواند به نوعی مرکزیتی برای توسعه فناوری‌های همگرا به کار رود و از این طریق این فناوری‌ها را در کشور توسعه دهیم.

 

تاریخ انتشار : 1394/10/06
کد : 71584
تعداد بازدید: 14

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601