چهارشنبه 24 مرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

دردی که زانوی دانشگاهی‌ها را می‌گیرد!

قبول شدن در کنکور ارشد و دکترا یا دوره تخصص هر فایده‌ای که داشته باشد، خیلی به مذاق زانو خوش نمی‌آید.

قبول شدن در کنکور ارشد و دکترا یا دوره تخصص هر فایده‌ای که داشته باشد، خیلی به مذاق زانو خوش نمی‌آید.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: ساعت‌های طولانی نشستن، درست است که رتبه‌تان را بالا می‌برد، ولی به مرور زانوها را درگیر مشکلی می‌کند که اصطلاح علمی‌اش هست «سندروم مفصل پتلوفمورال دردناک» و اثری که شما از آن احساس می‌کنید، دردی است که در زانو می‌پیچد و امانتان را می‌برد.

دانشجویان، دانش‌آموزان، اساتید دانشگاه، محققان و کارمندان مهم‌ترین گروهی هستند که در معرض ابتلا به سندروم مفصل پتلوفمورال دردناک قرار دارند و معمولا ابتلا به این بیماری در میان‌سالی و پیری نادر است. این سندروم دلایل مختلفی دارد که یکی از اصلی‌ترین‌هایش التهاب زانوست. این وضعیت زمانی پیش می‌آید که مفصل زانو بیش از حد خم شده و با زاویه بیش از 90 درجه قرار بگیرد. در این حالت کشکک زانو از استخوان‌های ران فاصله گرفته و تنها بخشی از کشکک که غضروفش ضعیف‌تر از باقی جاهاست، در تماس با استخوان ران باقی مانده و درنتیجه غضروفی که پشت کشکک زانو قرار دارد، دچار التهاب می‌شود.

 

چه کسانی به سندروم مفصل پتلوفمورال دردناک مبتلا می‌شوند؟

دو زانو نشستن یا چهارزانو نشستن یکی از عوامل ابتلا و تشدید این سندروم است. افرادی هم که مجبورند ساعت‌های طولانی پشت میز با زانوی خم بنشینند، بیشتر از دیگران مبتلا می‌شوند، و اگر خانم باشند، اوضاع خراب‌تر هم می‌شود.

قوی شو تا مبتلا نشوی!

برای این‌که با وجود ساعت‌های طولانی نشسته ماندن، زانوی شما دچار التهاب نشود، باید عضلاتتان را تقویت کنید، چون یکی از دلایل مهم ابتلا به سندروم مفصل پتلوفمورال دردناک داشتن عضلات ضعیف است. وقتی عضله چهار سر ران ضعیف باشد، کشکک زانو را بی‌ثبات می‌کند و درنتیجه ملتهب و دردناک می‌شود.

نگران آرتروز نباشید

اگر جوان هستید و درد زانو باعث شده شب و روز خواب نداشته باشید، احتمالا آرتروز اولین گزینه‌ای است که به فکرش می‌افتید. اما بدانید که دلیل ایجاد آرتروز زانو ساییدگی مفصلی است و در سنین بالا دیده می‌شود. علاوه بر این افرادی که به آرتروز مبتلا می‌شوند، شکل مفصلشان هم بدفرم می‌شود که این علامت در مبتلایان به سندروم مفصل پتلوفمورال دردناک دیده نمی‌شود. هم‌چنین احساس خشکی در مفصل زانو وقتی فرد صبح از خواب بیدار می شود، جزو علایمی است که در مبتلایان به آرتروز می‌بینیم، اما در کسانی که گرفتار سندروم مفصل پتلوفمورال دردناک هستند، خیر. تفاوت دیگر این سندرم و آرتروز در محل درد است. مبتلایان به این سندروم فقط درد را در قسمت جلوی زانو احساس می‌کنند، ولی آرتروز باعث می‌شود احساس درد در همه بخش‌های زانو منتشر باشد.

چطور درمان کنیم؟

مسکن ممکن است درد زانو را از بین ببرد، اما درمان التهاب نیست. اگر درد را با مصرف داروهای مسکن از بین ببرید، سندروم مفصل پتلوفمورال دردناک در بلندمدت یقه‌تان را می‌گیرد و در سنین میان‌سالی و پیری شانس شما را برای ابتلا به آرتروز بالا می‌برد. البته شما بدون مراجعه به فیزیوتراپ و تنها از روی علایم نمی‌توانید به این نتیجه برسید که آیا دچار این سندروم شده‌اید یا خیر.

10 جلسه فیزیوتراپی می‌تواند نقش مهمی در درمان افرادی داشته باشد که دچار سندروم مفصل پتلوفمورال دردناک هستند. راه رفتن در استخر و شنای کرال و بیوفیدبک هم توصیه می‌شود. هم‌چنین کنترل وزن اقدام مهم درمانی است که به همه مبتلایان توصیه می‌شود تا فرایند درمانشان تسهیل گردد.

تغذیه در درمان نقش دارد؟

مصرف کافی لبنیات در طول روز توصیه اصلی هر مشاور تغذیه به کسانی است که دچار دردهای زانوی ناشی از سندروم مفصل پتلوفمورال دردناک هستند. علاوه بر این استفاده از امگا 3 و منابع آن نیز باید در برنامه غذایی فرد جدی گرفته شود. در ضمن برای برخی مبتلایان هم توصیه می‌شود که به صورت روزانه از آب قلم استفاده کنند تا علایم بیماری کاهش پیدا کند. برای تهیه آب قلم باید ابتدا آن را سه بار بجوشانید و سپس از صافی رد کنید تا چربی‌هایش گرفته شود.

خم سبک زندگی را اصلاح کنید

1.  سر کلاس یا در محل کار از خم کردن طولانی‌مدت زانو بپرهیزید.

2. وقتی روی صندلی می‌نشینید، حتما از زیرپایی استفاده کنید.

3. هر یک ساعت یک بار از پشت میز بلند شوید و چند قدم راه بروید.

4. ورزش‌های ایزومتریک یا ورزش‌هایی که بدون ایجاد حرکت باعث انقباض عضله می‌شود، توصیه می‌شود.

5.   کمتر از پله استفاده کنید و روی سطوح شیب‌دار بیش از حد راه نروید.

6. موقع پیاده‌روی روی سطوح صاف کفش‌های نرم و سبک و لژدار بپوشید.

7. شب‌ها به پهلوی راست بخوابید و بین دو زانو یک بالش کوچک قرار دهید.

8. به جای توالت ایرانی از فرنگی استفاده کنید.

9. لپ‌تاپ را موقع کار کردن روی زانو نگذارید، بلکه آن را روی میز بگذارید و درست روی صندلی پشت میز قرار بگیرید.

منبع: «ماهنامه سرآمد«

تاریخ انتشار : 1394/07/08
کد : 71559
تعداد بازدید: 31

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601