یکشنبه 3 تیر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

استارت آپ، دروازه تجاری‌سازی

پول هرچند که درمان همه درد‌ها نيست، اما براي بروز خلاقيت و پا گرفتن ايده‌هاي کسب‌وکار عامل مهمي است. همين هم سبب ايجاد شرکت‌هايي شده که سعي دارند دست خلاق‌ها را در دست سرمايه‌دار‌ها بگذارند.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: هر وقت پاي خلاقيت و اجراي ايده‌هاي خلاقانه به ميان مي‌آيد، يکي از مهم‌ترين مشکلات پيش راه نبودن سرمايه است. پول هرچند که درمان همه درد‌ها نيست، اما براي بروز خلاقيت و پا گرفتن ايده‌هاي کسب‌وکار عامل مهمي است. همين هم سبب ايجاد شرکت‌هايي شده که سعي دارند دست خلاق‌ها را در دست سرمايه‌دار‌ها بگذارند. همه آن‌چه  در دانشکده فني دانشگاه تهران گذشت، با اين هدف و نيت بود؛ هدفي که مرکز شتابدهي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري مدت‌هاست دنبال مي‌کند.

قصه از کجا شروع شد؟

تعريف ساده استارت آپ مي‌شود کسب‌وکاري که بخشي از آن بر پايه فناوري استوار است. (معني تحت‌اللفظي آن مي‌شود شروع از پايان هفته) براي آن‌که بهتر با مفهوم استارت آپ آشنا شويد، بهتر است بدانيد شرکت‌هايي چون گوگل، مايکروسافت، فيس‌بوک، آمازون، اينستاگرام و... در خارج از ايران و شرکت‌هايي مانند دي‌جي کالا، تخفيفان و... نمونه‌هاي داخلي يک کسب‌وکار استارت‌آپي هستند. تا وقتي مردم به استفاده از تکنولوژي علاقه‌مند هستند و سرشان توي گوشي و لپ‌تاپشان است، استارت آپ‌ها سود خود را مي‌برند. البته اين به شرطي است که يک ايده خلاقانه را دنبال کنند.

سود خوب استارت آپ‌هاي موفق علاقه‌مندان به تکنولوژي را وسوسه مي‌کند تا کسب‌وکارهاي اين‌چنيني راه بيندازند. شرکت‌هايي هم هستند که با انجام حمايت‌هاي لازم از اين افراد تلاش دارند براي راه‌اندازي استارت آپ به آن‌ها کمک کنند که به اين شرکت‌ها شتاب‌دهنده مي‌گويند. از جمله شرکت‌هاي فعال در اين حوزه شرکت آواتک است.

شراکت در ازای حمایت

اما نحوه کار مرکز شتابدهي به چه صورت است؟ مرکز شتابدهي از کسب‌وکارهايي حمايت مي‌کند که به نوعي با حوزه وب و تکنولوژي قرابت داشته باشند. پس از آن حمايت خود را به دو مرحله تقسيم مي‌کند؛ دوره پيش‌شتاب‌دهي و شتاب‌دهي. دوره اول دو ماه به طول مي‌انجامد. شرکت 25 ميليون تومان در اختيار هر يک از گروه‌ها که معمولا بين دو تا شش نفر هستند، قرار مي‌دهد و برايشان فضاي کار و کارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌کند. هم‌چنين تمام گروه‌ها در اين مدت مي‌توانند از مشاوره‌هاي کساني که در اين حوزه به موفقيت رسيده‌اند، بهره ببرند.

پس از دو ماه هر گروهي بايد ايده خود را به مرحله‌اي قابل ارائه رسانده باشد. روزي با عنوان روز انتخاب (سلکشن دي) تعيين مي‌شود. گروه‌ها و سرمايه‌گذار‌ها در اين روز گرد هم مي‌آيند. هر گروه سه دقيقه فرصت دارد تا محصول خود را معرفي کند. سپس پنج دقيقه مشاور، داور و سرمايه‌گذار از ارائه‌دهنده سوال‌هايي را مي‌پرسند. درنهايت يک زمان 20 دقيقه‌اي هم براي چهار گروه در نظر گرفته مي‌شود تا در يک فضاي کارگاهي سوال و جواب‌ها با جزئيات بيشتري مطرح شوند. سپس با توجه به عملکرد دو ماهه گروه و نحوه ارائه و پاسخ‌گويي‌شان هر يک از داوران، مشاوران و سرمايه‌گذاران امتيازي را براي گروه‌ها در نظر مي‌گيرند و در‌‌نهايت از 20 تيمي که در مرحله پيش‌شتاب‌دهي حضور داشتند، 10 تيم موفق به حضور در مرحله شتاب‌دهي مي‌شوند. اين مرحله چهار ماه به طول مي‌انجامد و طي اين مدت گروه‌ها از کمک‌هاي شرکت شتاب‌دهنده و سرمايه‌گذار بهره مي‌برند. کارگاه‌هاي آموزشي و مشاوره‌هاي کارآفرينان موفق هم‌چنان ادامه دارد و فضاي لازم براي فعاليت در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد. در پايان اين چهار ماه نيز رويداد دِمده يا روز ارائه نهايي را داريم که هر يک از گروه‌ها دستاورد شش ماهه خود را در جمع شبکه‌اي از سرمايه‌گذاران معتبر عرضه مي‌کند و سرمايه‌اي را که براي يکي دو سال کار احتياج دارد، تامين مي‌کند. در ازاي اين کمک‌ها، شرکت شتاب‌دهنده 15 درصد سهام شرکتي را که راه مي‌افتد، دريافت مي‌کند و اين‌گونه در سود و زيان کار شريک مي‌شود.

در دانشگاه تهران چه گذشت؟

روز چهارشنبه 10 آذر ماه، روز انتخاب گروه‌هايي بود که پس از دوره دو ماهه پيش‌شتاب‌دهي، مي‌خواستند محصول خود را معرفي و از آن دفاع کنند. در اين جلسه علاوه بر مديران مرکز شتابدهي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، محسن ملايري، سعيد رحماني و سارا يوزينگر، افرادي چون حسام آرمندهي (مدير بازار)، نازنين دانشور (مبتکر و مدير تخفيفان)، شايان شليله (مدير شبکه تبليغاتي Anetwork و جشنواره وب ايران)، سجاد جهانگرد، شاهين اکبريان طبري (موسس و رئيس هيئت مديره شرکت چارگون) و مديران پارک فناوري پرديس حضور داشتند.

از ميان 20 تيمي که در مرحله پيش‌شتاب‌دهي حضور داشتند، سه گروه از حضور در روز انتخاب انصراف دادند و مراسم با حضور 17 تيم برگزار شد. آن‌چه در اين مراسم توجه بيننده را به خود جلب مي‌کرد، هم‌دلي گروه‌هاي مختلف با يکديگر و تشويق آن‌ها موقع حضور روي سن بود. اين با تلاشي که تمام گروه‌ها حتي در زمان صرف ناهار براي متقاعد کردن سرمايه‌گذاران مي‌کردند و با آن‌ها به بحث و گفت‌و‌گو مي‌پرداختند، مغايرتي نداشت.

بد نيست مروري داشته باشيم بر چند ايده‌اي که در روز انتخاب شرکت آواتک از سوي گروه‌ها ارائه شد.

Shelfinfo: شلف اينفو قرار است يک شبکه اجتماعي باشد که کاربران آن مي‌توانند در اين شبکه تجربه‌هاي خودشان را در مورد محصولات يا سرويس‌هايي که از بازار يا شرکت‌هاي مختلف خريداري کردند، به اشتراک بگذارند تا افرادي که مي‌خواهند خريد کنند، از تجارب آن‌ها استفاده کنند. اين ايده قرار است به صورت برنامه موبايل عرضه شود.

Cafetun. es: اين ايده که تا حدي يادآور Sound Cloud است، قرار است سرويسي آن‌لاين روي موبايل يا تبلت باشد. با اين سرويس در کافي‌شاپ، رستوران، فست‌فود، باشگاه بدن‌سازي و حتي مهماني مي‌توانيد از بهترين موسيقي‌هاي کافي‌شاپ‌هاي دنيا لذت ببريد.

اخبار رسمي: مجيد کثيري و مصطفي مرشدي مهر سال 93 اين سايت را راه‌اندازي کردند که تاکنون 100 مشترک رايگان دارد. اخبار رسمي، يک نرم‌افزار توليد و توزيع خبر و محتواي آن‌لاين براي شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهاي ايراني است، که به وسيله آن مي‌توانند به‌راحتي و به‌سرعت اخبار و محتواي خود را به دست رسانه‌ها و خبرنگاران برسانند.

Bi-Language: اين سايت قرار است فروشگاه و جامعه مجازي آن‌لاين براي پيدا کردن معلم زبان و دريافت خدمات آموزشي يادگيري و تقويت زبان انگليسي در تمامي سطوح باشد. در اين سايت هم‌چنين برخي محصولات چندرسانه‌اي مربوط به فروش مي‌رسد.

Lendthem: کالايي را به‌طور موقت نياز داريد و کسي را نداريد که از او به امانت بگيريد؟ مي‌خواهيد محصول خود را با کالايي ديگر معاوضه کنيد؟ لندم به شما در اين کار کمک مي‌کند. براي اين کار کافي است شما برنامه لندم را روي دستگاه اندرويدي خود نصب کنيد، مراحل عضويت را پشت سر بگذاريد و کالاي مورد نياز خود را جست‌وجو کنيد.

چيزي که در مورد کسب‌وکارهاي استارت‌آپ اهميت ويژه‌اي دارد، سرعت در ارائه کار است. استارت آپ، مزرعه پرورش شترمرغ نيست که براي آن برنامه چند ساله چيده شود، چون هر لحظه ممکن است ايده‌اي که در ذهن يک گروه است، توسط گروهي ديگر به مرحله اجرا برسد. کسي که اقدام به راه‌اندازي استارت آپ مي‌کند، يک مسئله ديگر را هم بايد مدنظر قرار دهد. بسياري از ايرادهاي موجود در طرح اوليه در صورتي خودشان را نشان مي‌دهند که به مرحله اجرا برسد. درنتيجه بايد وسواس را کنار گذاشت و ايده به اجرا تبديل شود. 

منبع: «ماهنامه سرآمد»

تاریخ انتشار : 1393/10/21
کد : 71535
تعداد بازدید: 26

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601