پنج شنبه 25 مرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

فرازهایی از نوشتار حضرت آیت‌الله جوادی آملی درباره صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام‌الله علیها

وقتي حضرت علي عليه‌السلام در مراسم تدفين و تجهيز بدن مطهر حضرت صديقه طاهره سلام اللّه عليها، با پيامبر صلي‌اللّه‌عليه‌وآله گفت‌وگو مي‌کند، به پيامبر صلي‌اللّه‌عليه‌وآله عرضه مي‌دارد: سلام من و سلام دخترتان به حضور شما، يا رسول، از دخترتان بپرسيد که اين امت با من چه کردند و با او چه کردند؟ اينها توطئه کردند که هم مرا بکوبند و هم زهرا سلام اللّه عليها را حذف کنند! «ستنبئک ابنتک بتضافر امتک علي هضمها»، همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند...

وقتي حضرت علي عليه السلام در مراسم تدفين و تجهيز بدن مطهر حضرت صديقه طاهره سلام اللّه عليها، با پيامبر صلي اللّه عليه وآله گفت وگو مي کند، به پيامبر صلي اللّه عليه وآله عرضه مي دارد: سلام من و سلام دخترتان به حضور شما، يا رسول، از دخترتان بپرسيد که اين امت با من چه کردند و با او چه کردند؟ اينها توطئه کردند که هم مرا بکوبند و هم زهرا سلام اللّه عليها را حذف کنند! ستنبئک ابنتک بتضافر امتک علي هضمها5 ، همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند...

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: وجود مبارک صديقه کبري فاطمه زهرا (سلام الله عليها) سيره و سنتي دارد که معرف هويت اوست؛ چون اين ذات پر برکت همانند ساير ذوات قدسي همتاي قرآن کريم‌اند و قرآن کريم عباراتي دارد، اشاراتي دارد، لطايفي دارد، و حقايقي؛ چه اينکه از امام حسين (عليه‌السلام) و امام صادق (سلام‌الله‌عليه) رسيده است که قرآن به چهار بخش تقسيم مي‌شود، چهار درجه دارد: يک درجه‌اش براي توده مردم است به نام عبارات قرآن؛ برتر از آن اشارات قرآن است و والاتر از آن لطايف قرآن است و قله قرآن حقايق قرآن است که مخصوص انبياست.صديقه کبرا هم که از ذوات قدسي عترت (عليهم‌الصلاه و عليهم‌السلام)اند، سيره و سنتي دارد که بخشي جزء عبارات آن سيره است، توده مردم از آن بهره مي‌برند؛ بخشي مربوط به اشارات سيره آن حضرت است که خواص استفاده مي‌کنند و بخشي مربوط به لطايف سيره و سنت آن حضرت است که أخص بهره مي‌برند و بخشي مربوط به حقايق فاطميه است که أنبيا استفاده مي‌کنند و ديگران طرفي نمي‌بندند؛ بحث درباره آن حضرت در حقيقت همانند بحث درباره قرآن کريم است.

قرآن کريم که حبل خداست، طناب ناگسستني الهي است؛ اين حبل و طناب را خدا نازل کرده است، لکن انزال قرآن همانند انزال باران نيست. اين حبل را خداي سبحان نازل کرد يعني آويخت؛ نه انداخت. آن طوري که قرآن نازل شده است باران نازل نمي‌شود و آن طوري که باران نازل مي‌شود قرآن نازل نشده است. نازل کردن باران يعني انداختن اين قطره‌ها روي زمين. نازل کردن قرآن يعني آويختن اين طناب از بالا به زمين؛ چون قرآن حبل خداست و خدا اين طناب را آويخت؛ نه انداخت، لذا از عبارات تا اشارات و لطايف و حقايق درجات اين حبل است و هر کسي به اندازه علم و عملش مي‌تواند در خدمت طناب الهي باشد. اهل بيت (عليهم‌السلام) و صديقه کبرا (صلوات‌الله‌عليها) اينها حبل‌الله‌اند، حبل متين‌اند و حبل متين را خدا آويخت؛ نه انداخت؛ چون آويخت نه انداخت؛ رهبري قلوب اينها به دست خداي سبحان است اينها جزء اولياي الهي‌اند. به انسان کاملي مي‌گويند «ولي الله» که در بخش علم و عمل بدون واسطه از ذات اقدس الهي فيض بگيرد. در ولي او باشد، در جِوار او باشد، موالات داشتن متوالي بودن يعني فاصله برقرار نشدن. چنين انساني مي‌شود ولي خدا که از ولي و جِوار فيض الهي طرفي مي‌بندد. در همان حديث معروف ثقلين ذات اقدس الهي فرمود: اين طناب «طرف بيد الله تعالي»؛ يک طرف اين طناب يعني قرآن به دست خداست؛ طرف ديگرش در دست شماست. پس مطلب دوم اين شد که اين بانو مانند ساير ائمه معصوم (عليهم‌السلام) حبل متين خدايند و اين طناب را خدا آويخت؛ نه انداخت و يک طرفش به دست خداست؛ طرف ديگرش به دست مردم است، در دسترس مردم است.

بخشي ديگر از آيات اين است که اگر کسي با تقوا بود و منحرف نشد، فرشتگان بر او نازل مي شوند «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِکَه».

حضرت صديقه کبري (سلام الله عليها) جامع تمامي اين مراحل کمالات علمي و عملي بود. اينکه در برخي روايات وجود مبارک امام صادق (عليه السلام) فرمود جبرئيل بر جده ما نازل مي شد و مطلبي را با ايشان در ميان مي‌گذاشت در حالي‌که جبرئيل بر همه انبيا نازل نمي‌شد و تنها بر برخي انبياي برجسته وارد مي شد، حال اينکه جبرئيل بر حضرت زهرا(سلام الله عليها) نازل مي‌شود نشانه عظمت و جلال و شکوه آن حضرت است.

اگر چيزي جزو شريعت و قوانين کلي باشد نزول فرشتگان در مورد اين مسائل مخصوص انبيا است، اما اگر فرشته‌اي نازل شود و در مدار شريعت دستور خاصي بدهد، مثلا فلان نماز را بخوان و يا فلان ذکر را بگو، اين ديگر نياز به نبوت ندارد چرا که حکم کلي نيست بلکه دستور خاصي نسبت به يک شخص است که اگر آن را بدون دستور خاص و به قصد قربت هم انجام بدهيم ثواب دارد چون به قصد ورود نيست.

بنابراين اگر در روايات آمده که امام صادق(عليه السلام) فرمود جبرئيل بر جده ما، فاطمه زهرا (سلام الله عليها) نازل شد و دو رکعت نماز به او ياد داد، اين امر قابل قبول است زيرا اين شريعت و حکم کلي نيست تا اختصاص به انبيا داشته باشد، بلکه اين دستور خاصي است که با اطلاقات و عمومات هماهنگ است.

آنگاه آن سوگنامه حضرت علي عليه السلام در هنگام شهادت همسرش فاطمه زهرا سلام اللّه عليها مشخص مي شود. وقتي حضرت علي عليه السلام در مراسم تدفين و تجهيز بدن مطهر حضرت صديقه طاهره سلام اللّه عليها، با پيامبر صلي اللّه عليه وآله گفت وگو مي کند، به پيامبر صلي اللّه عليه وآله عرضه مي دارد: سلام من و سلام دخترتان به حضور شما، يا رسول، از دخترتان بپرسيد که اين امت با من چه کردند و با او چه کردند؟ اينها توطئه کردند که هم مرا بکوبند و هم زهرا سلام اللّه عليها را حذف کنند! ستنبئک ابنتک بتضافر امتک علي هضمها5 ، همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند...

لذا بزرگترين مصيبت اين بود که نگذاشتند مقام واقعي و حقيقي صديقه طاهره مشخص شود.   

منبع: «ماهنامه سرآمد»

تاریخ انتشار : 1394/01/03
کد : 71298
تعداد بازدید: 40

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601