جمعه 26 مرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

طاعون سیاه قرن ما

احساس شرم و گناه ناشی از خیانت کردن به قول و قرارهایی که با خودتان برای ترک عادت‌های غلط گذاشته بودید، استرستان را چند برابر می‌کند و درنهایت دوباره سراغ همان رفتار می‌روید، درحالی‌که با خودتان می‌گویید: «چرا من نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم؟ و...» اعتیاد مغز به برخی رفتارها پاسخ این سوال شماست.

احساس شرم و گناه ناشی از خیانت کردن به قول و قرارهایی که با خودتان برای ترک عادت‌های غلط گذاشته بودید، استرستان را چند برابر می‌کند و درنهایت دوباره سراغ همان رفتار می‌روید، درحالی‌که با خودتان می‌گویید: «چرا من نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم؟ و...» اعتیاد مغز به برخی رفتارها پاسخ این سوال شماست.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: از خواب بیدار می‌شوید و یادتان می‌افتد که دیشب با خودتان عهد کردید که در تمام طول روز هم سراغ هله هوله، شکلات، شیرینی و.... نروید. اما چند تلفن کاری اعصاب خردکن، یکی، دو پرونده که هنوز تمام نشده یا شاید تذکری از جانب رئیس کافی است که به خودتان بیایید و ببینید یک تکه شکلات یا دونات توی دهنتان است. احساس شرم و گناه ناشی از خیانت کردن به قول و قرارهایی که با خودتان گذاشته بودید، استرستان را چند برابر می‌کند و درنهایت دوباره سراغ همان هله‌ هوله‌ها می‌روید، درحالی‌که با خودتان می‌گویید: «چرا من نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم؟ و...» اعتیاد مغز به غذا احتمالا پاسخ این سوال شماست.

اعتیاد به غذا؛ توجیه افراد چاق یا واقعیت علمی؟

اعتیاد به غذا هم‌چنان در حد یک نظریه است که در عین داشتن طرفداران پروپاقرص، مخالفانی هم دارد که می‌گویند معتاد شدن به غذا معنای خاصی ندارد و این رفتارها یا به عبارت دیگر رفتارهای اعتیادگونه و سبک زندگی غلط است که می‌تواند شما را توی هچل بیندازد. با این حال مطالعه‌ای که توسط گروهی از دانشمندان آمریکایی انجام شده، نشان داده است که بعضی غذاها که اتفاقا جزو خوراکی‌های متداول اغلب ما هم هستند، تغییراتی را در مغز ایجاد می‌کنند که مشابه تغییرات ناشی از مصرف مواد مخدر است! البته این مطالعه نه روی انسان‌ها، بلکه روی موش‌ها انجام شده، اما نشان داده که اگر موش‌ها طی یک دوره زمانی از غذاهای چرب یا شیرین استفاده کنند، دیگر سراغ غذاهای معمولی‌شان نمی‌روند و حتی در صورت تنبیه شدن (در این مطالعه تماس با شوک الکتریکی) حاضر نیستند از غذاهای چرب یا شیرین محبوشان بگذرند. دانشمندان این تغییر ذائقه را ناشی از تاثیر این مواد غذایی بر سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن از جمله دوپامین می‌دانند و معتقدند پس از مصرف این قبیل غذاها بدن دوپامین بیشتری تولید می‌کند.  ترشح بیشتر دوپامین همان لذتی را برای فرد به وجود می‌آورد که معتادان به مواد مخدر از جمله کوکایین تجربه می‌کنند.

آیا شما هم به غذا معتادید؟

خوشبختانه برای تشخیص اعتیاد به غذا لازم نیست متخصص باشید، یا آزمایش خون بدهید. دقت کردن به بعضی حالات فرد در مواجهه با غذا می‌تواند اعتیاد او به غذا را مسجل کند.

معتادان به غذا برای ناخنک زدن بهانه‌تراشی می‌کنند

معتادان به غذا را از روی بهانه‌هایی که برای ناخنک زدن و پرخوری می‌تراشند، می‌توانید بشناسید. البته قصد خاصی هم ندارند و فقط به آن احساس لذتی که بعد از خوردن خوراکی‌های محبوبشان پیدا می‌کنند، معتاد هستند و بلد نیستند که چطور باید با آن مقابله کرد.

معتادان به غذا نمی‌توانند حجم غذای مصرفی‌شان را کنترل کنند

بله، شما قصد داشتید که فقط به اندازه نصف لیوان بستنی بخورید، اما همین که به خودتان می‌آیید، می‌بینید که ظرف نیم‌لیتری بستنی را تمام کرده‌ و در فریزر را باز کرده‌اید تا بعدی را بردارید. احتمالا قبل از این‌که شروع به خوردن کنید، با خودتان گفته‌اید که یک تکه کوچک بستنی کسی را نکشته است! مشکل دقیقا همین‌جاست. کسی که به غذا معتاد می‌شود، هیچ حد وسطی ندارد.

معتادان بیشتر از گنجایش معده‌شان غذا می‌خورند

یکی دیگر از علایم اعتیاد به غذا این است که فرد معتاد بیش از حدی که معده‌اش گنجایش دارد، غذا می‌خورد و حتی در عین آگاهی نمی‌تواند جلوی خودش را بگیرد. این آدم‌ها آن‌قدر می‌خورند تا به قول خودشان هیچ جایی برای نفس کشیدن باقی نمی‌ماند. «آن‌قدر خوردم که دارم می‌ترکم»، «نمی‌توانم از جایم تکان بخورم» و... جملاتی است که شما معمولا از یک معتاد به غذا می‌شنوید. حتی ممکن است کار به جاهای باریک‌تر هم بکشد. یعنی فرد آن‌قدر غذا بخورد که دچار تهوع و استفراغ شود. فکر می‌کنید از فردا جلوی خودش را خواهد گرفت؟ متاسفانه این خیالی بیش نیست.

معتادان به غذا سیر نمی‌شوند

لذت ناشی از مواد غذایی اعتیادآور نمی‌گذارد شما احساس سیری کنید یا حس کنید که حجم غذایی که خورده‌اید، برایتان کافی بوده است. در این حالت بیشتر و بیشتر می‌خورید و در مقابل کمتر و کمتر راضی می‌شوید. در این حالت حتی اگر کاملا سیر باشید، نمی‌توانید به آن ماده غذایی خاص «نه» بگویید. این مسیر به هیچ جا ختم نمی‌شود جز چاقی و اضافه وزن. البته اگر هرچند وقت یک بار هوس می‌کنید بستنی بخورید یا ناخنکی به کیک شکلاتی محبوبتان بزنید، ایرادی ندارد. اما اگر این هوس‌ها هر روز و هر ساعت تکرار شد، بهتر است هر چه زودتر به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

معتادان به غذا دائما با احساس گناه و شرم دست به گریبانند

خیلی از افرادی که به غذا معتادند، در تمام طول روز با احساس گناه دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، خودشان را مقصر یا بیمار می‌دانند، دائم به خودشان می‌گویند که آدم‌های بد یا بی‌مسئولیتی هستند که حتی کنترل شکمشان را هم ندارند. خلاصه هر بد و بی‌راهی که فکر کنید، به خودشان می‌دهند، اما در عین حال مشغول محاسبه هستند که کی می‌توانند سراغ شیرینی‌ای که روی میز مانده بروند، یا یک قوطی نوشابه خنک را تا ته سر بکشند. احساس گناه دست از سرشان برنمی‌دارد. اعتیاد به غذا هم همین‌طور، مگر این‌که به روش حرفه‌ای تحت درمان قرار بگیرند.

اعتیاد به غذا و چاقی

اگر با خودتان فکر می‌کنید که آدم‌های معتاد به غذا، لزوما چاق هم هستند و چون شما لاغرید دچار این مشکل نیستید، سخت در اشتباهید. اعتیاد به غذا ربط خاصی به چاقی یا لاغری ندارد. البته بیش از حد غذا خوردن و دریافت کالری اضافه ناشی از خوردن غذاهای خیلی چرب یا خیلی شیرین، انواع غذاهای آماده و... باعث اضافه وزن می‌شود، ولی ممکن است لاغری شما تنها به دلیل بالا بودن سوخت و ساز پایه بدن یا همان متابولیسم‌تان باشد یا شاید آن‌قدر ورزش می‌کنید که همه کالری‌های اضافه را می‌سوزانید. با این حال هم‌چنان خطر اعتیاد به غذا در کمین شماست.

اعتیادآورترین مواد غذایی روی کره زمین

1. نان سفید: نان سفید احتمالا بدترین ماده غذایی است که در یخچال ما پیدا می‌شود. نانی که نه سبوس دارد و نه ماده مغذی خاصی به غیر از کربوهیدرات ساده.

2. دونات: عجیب است، مگرنه؟ ولی متخصصان می‌گویند که شکر یکی از اعتیادآورترین مواد غذایی روی کره زمین است که به‌سختی می‌شود از شر عادت به آن رهایی پیدا کرد. جالب است که هر بار موش‌ها ماده غذایی حاوی شکر بخورند، در بدنشان دوپامین ترشح می‌شود و این اصلا عادی نیست.

 3. کیک: اگر هم‌چنان به خوردن انواع و اقسام کیک‌های شیرین (به‌خصوص اگر چند لایه مربا یا خامه و شکلات داشته باشند) ادامه دهید، احتمالا شمع‌های زیادی را روی آن کیک روشن نخواهید کرد! مصرف بیش از حد این خوراکی با افرایش خطر بیماری قلبی، دیابت و سندروم متابولیک همراه است.

4. چیپس‌: چیپس در هر شکل و طعمی که باشد، مملو از چربی و نمک است. حتی چیپس‌های سبزیجات هم اغلب چرب هستند و کالری بالایی دارند و اگر به‌دقت به برچسب روی بسته دقت کنید، احتمالا به نام شکر در میان مواد اولیه برخورد می‌کنید. اگر به هیچ طریقی نمی‌توانید از لذت خرت خرت کردن چیپس زیر دندانتان بگذرید، بهتر است انواع خانگی‌اش را امتحان کنید.

5. بستنی: از این اعتیادآورتر پیدا نمی‌کنید! چند قاشق بستنی میوه‌ای در گرم‌ترین روزهای تابستان یا چند گاز از بستنی‌های زمستانی کمی ترسناک به نظر نمی‌رسد، اما مطالعات انجام‌شده روی حیوانات نشان داده است که خوردن بستنی مرکز پاداش مغز را نسبت به مواد غذایی حاوی قند طبیعی از جمله هندوانه بی‌اثر می‌کند و از آن به بعد شما برای کسب احساس رضایت فقط مجبور به خوردن بستنی هستید و لاغیر.

 

 

تاریخ انتشار : 1394/07/27
کد : 71084
تعداد بازدید: 34

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601