یکشنبه 29 مهر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

بیست و چهار مهارت که هر کارآفرینی باید داشته باشد

براي انجام هر کار و فعاليتي در زندگي، «بايد»هايي وجود دارد که اگر از آن‌ها پيروي کنيد، مي‌توانيد موفق باشيد.

براي انجام هر کار و فعاليتي در زندگي، «بايد»هايي وجود دارد که اگر از آن‌ها پيروي کنيد، مي‌توانيد موفق باشيد.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: براي استفاده قانوني از يک خودرو در بزرگراه، بايد گواهينامه داشته باشيد، براي داشتن بدني سلامت و موفقيت در ورزش بايد هر روز تمرين کنيد، براي داشتن دوران بازنشستگي راحت بايد سرمايه‌گذاري خوبي داشته باشيد و... بنابراين اگر هدفتان موفقيت در تجارت است، باز هم با همين فرمول سر و کار داريد و «بايد»هاي مشخصي وجود دارد که بايد رعايت کنيد تا کسب و کارتان در مسير موفقيت قرار بگيرد.

1. کاري را انجام دهيد که از آن لذت مي‌بريد

آن انرژي که در قالب رضايتمندي شخصي، درآمد مالي، ثبات و لذت از کار خود به‌دست مي‌آوريد، همان نيرويي است که شما را براي رسيدن به موفقيت جلو مي‌برد. بنابراين اگر کاري که انجام مي‌دهيد، لذتي برايتان ندارد، احتمال زيادي وجود دارد که انعکاس اين موضوع را در موفقيت کاري خود ببينيد. در واقع اگر از کاري که مي‌کنيد لذت نبريد، شانس بسيار کمي ‌وجود دارد که در آن موفق شويد.

2. کاري را که انجام مي‌دهيد، جدي بگيريد

شما زماني مي‌توانيد در مورد موفقيت و تاثيرگذاري تجارت خود مطمئن باشيد که واقعا به محصولي که مي‌فروشيد يا خدماتي که ارائه مي‌دهيد، باور داشته باشيد. بسياري از افرادي که درگير کسب و کار خانگي هستند، شغل خود را چندان جدي نمي‌گيرند و پايين بودن انگيزه در کار سبب مي‌شود آرام‌آرام از دور خارج شوند. البته عده‌اي هم هستند که به دام دوستان و آشناياني مي‌افتند که با هر چيزي مخالفند و مدام ديگران را نااميد مي‌کنند، چون معتقدند تا زماني که شما در يک دفتر يا ساختمان اداري مشغول کار نباشيد، موفق نخواهيد شد. در حالي‌که آمارها در سال‌هاي اخير به‌خوبي از کسب و کار خانگي در مقابل اين افراد شکاک حمايت کرده‌اند، چون در اين سال‌ها مشاغل خانگي به‌شدت رونق پيدا کرده‌اند و تعدادشان هر روز بيشتر مي‌شود.

3. همه چيز را برنامه‌ريزي کنيد

برنامه‌ريزي براي جنبه‌هاي مختلف تجارت خانگي شما، «بايد»ي است که لازم است تبديل به عادت شود. برنامه تجاري در واقع نقشه گنج شما در تجارت و کسب و کارتان است که از قدم اول تا آخر کار را بايد در آن بگنجانيد و اجازه ندهيد هيچ قسمتي از کار از قلم بيفتد.

4. پول را هوشمندانه مديريت کنيد

وجود پول در هر مجموعه تجاري مانند خوني است که در رگ‌هاي انسان جريان دارد. خريد تجهيزات، پرداخت مبالغ مربوط به خدمات، تقويت و بازاريابي تجارت، تعمير و جايگزيني تجهيزات و ابزار و درآمد شخصي خودتان از کار، همگي نيازمند پول هستند. از اين رو تمام کساني که به کسب و کار خانگي مشغول هستند، بايد مديريت مالي را جدي بگيرند تا پول به‌درستي در کارشان جريان داشته باشد. مديريت هوشمندانه مالي از دو اصل مهم پيروي مي‌کند؛ پولي که شما از مشتريان خود در قبال اجناس و خدماتتان دريافت مي‌کنيد: درآمد و پولي که براي تهيه وسايل، تجهيزات و دستمزد و... پرداخت مي‌کنيد: مخارج.

5. درخواست خريد بدهيد

کارآفريني که يک کسب و کار خانگي دارد بايد بداند بازاريابي، تبليغات و تخفيف هر چقدر هم که هوشمندانه و با توجه به بازار هدف برنامه‌ريزي شده باشد، باز هم اگر يک اصل در آن رعايت نشود، کاملا بي‌ارزش خواهد بود و آن اصل دادن درخواست خريد به مشتري‌هاست. البته معناي اين کار اين نيست که مهارت‌هاي فروشندگي يا تبليغاتي شما را زير سوال ببرد، بلکه نکته مهم اين است که شما بايد به ديگران پيشنهاد خريد بدهيد تا بتوانيد اجناس خود را به آن‌ها بفروشيد.

6. يادتان باشد همه چيز به مشتري بر‌مي‌گردد

در تجارت همه چيز به مشتري بازمي‌گردد و در واقع مشتري‌ها هستند که تصميم مي‌گيرند تجارت شما به کجا برسد. بنابراين هر تصميمي‌ در کسب و کار بايد مشتري‌محور باشد و شما بايد اين موضوع را در تمام جنبه‌هاي کاري خود رعايت کنيد.

7. براي خودتان تبليغ کنيد

اين اصل را همواره به خاطر داشته باشيد: همه راه‌ها هميشه بايد به شما ختم شود. تا جايي‌ که مي‌توانيد تصوير خوبي از خود ارائه بدهيد و روي تواناهايي خودتان تبليغ کنيد. البته نه آن‌قدر که يک خودشيفته اعصاب خردکن به نظر برسيد.

8. تصوير مثبتي از تجارت خود خلق کنيد

براي رسيدن به موفقيت بسيار مهم است که شما بتوانيد تاثير خاطره‌انگيز و مثبتي را در ذهن کساني که طرف حسابتان هستند، ايجاد کنيد. کارآفرينان هميشه بايد در تلاشي آگاهانه بکوشند حرفه‌اي‌ترين تصوير ممکن را از تجارت خود به‌وجود آورند. بسياري از افرادي که مشغول کسب و کار خانگي هستند، نمي‌توانند دفتر خود را به‌صورتي شکوهمند طراحي کنند يا اسباب و دفتري گران‌قيمت خريداري کنند، چون توان مالي‌شان اصلا اجازه اين کار را به آن‌ها نمي‌دهد، اما به جاي اين همه ريخت و پاش مي‌توانند به مهارت‌هايي مانند ابتکار، خلاقيت و توجه به هر نکته کوچکي متکي باشند تا تصوير خوبي از تجارت خود ارائه دهند.

9. مشتريان خود را بشناسيد

يکي از مهم‌ترين جنبه‌هاي کسب و کار خانگي که ابزار خوبي براي موفقيت در رقابت است، توجه خاص و شخصي شما به مشتريانتان است. فرصت خوبي که شما به‌عنوان يک کارآفرين فعال در عرصه کسب و کار خانگي داريد، اين است که مي‌توانيد پاسخ تلفن‌ها را خودتان بدهيد و بدين وسيله بيشتر با مشتريانتان آشنا شويد. به اين ترتيب شما مي‌تواند تاثير خوبي روي مشتري‌ها بگذاريد و با آن‌ها ارتباط بهتري برقرار کنيد. در اين صورت آن‌ها به شما علاقه‌مند مي‌شوند و ترجيح مي‌دهند از اين به بعد با شما کار کنند. يادتان باشد اين شيوه به شما کمک مي‌کند تا علاوه بر نگه‌ داشتن مشتريان سابق خود، مشتريان جديدي هم جذب کنيد.

10. از تکنولوژي بهترين بهره را ببريد

اگر مي‌خواهيد موفق باشيد، بايد مراقب باشيد غرق در دنياي مجازي نشويد، ولي سعي کنيد از آن بهترين استفاده را ببريد. جالب‌ترين بخش از دنياي مجازي اين است که يک نفر مي‌تواند در زيرزميني بنشيند و از طريق راه‌اندازي يک وب‌سايت درآمد ميليوني داشته باشد. پس از اينترنت آن‌طور که پاسخگوي نيازتان است استفاده کنيد؛ نه بيشتر و نه کمتر.

11. يک تيم کاري درجه يک بسازيد

هيچ فردي نمي‌تواند به تنهايي تجارت موفقي راه بيندازد. شما براي موفق شدن در دنياي کسب و کار به يک تيم قدرتمند احتياج داريد که به اندازه خودتان به اين تجارت و موفقيت آن متعهد باشند. اعضاي خانواده، دوستان، همکاران تجاري و حتي بسياري از کساني که شما به نوعي با آن‌ها ارتباط داريد، مي‌توانند بخشي از تيم شما باشند. نکته جالب اين است که مهم‌ترين اعضاي تيم شما، مشتريان و مراجعينتان خواهند بود.

12. به يک متخصص تبديل شويد

زماني که مشکلي برايتان پيش مي‌آيد، منتظر نصيحت ديگران مي‌مانيد يا براي حل مشکل سراغ متخصص مي‌رويد؟ طبيعي است در چنين موقعيتي دنبال اطلاعات دقيق و کمک حرفه‌اي براي حل مشکلاتتان هستيد و براي همين هم بايد دنبال يک متخصص بگرديد. بنابراين براي اين‌که خيالتان راحت باشد که مشتري‌ها هميشه به سراغ شما مي‌آيند، بايد حرفه‌اي باشيد و اين مسئله را به آن‌ها نشان دهيد. 

13. براي خود برتري رقابتي ايجاد کنيد

يک کسب و کار خانگي بايد براي جلب مشتري و ادامه حيات خود، برتري مشخص و خاصي نسبت به رقبا داشته باشد و همه اين‌ها به يک سوال مهم باز مي‌گردد که شما بايد جواب مناسبي براي آن داشته باشيد: «چرا مشتري‌ها به‌جاي اين‌که سراغ ديگران بروند بايد محصولات شما را بخرند يا از خدمات شما استفاده کنند؟» به عبارتي ديگر «چه ويژگي تجارت شما را از رقبايتان متمايز مي‌کند؟» سرويس بهتر، گارانتي بيشتر، مجموعه قوي‌تر، ساعات کاري بيشتر، انعطاف‌پذيري بيشتر در دريافت پول، قيمت پايين‌تر، خدمات‌رساني بهتر به مشتريان، فراهم کردن امکان تعويض اجناس بعد از خريد و... همگي مي‌توانند گزينه‌هاي مناسبي باشند تا بتوانيد رقبا را شکست دهيد.

14. روي خودتان سرمايه‌گذاري کنيد

يکي از عادت‌هايي که کارآفرين‌ها  بايد براي موفقيت کسب کنند، خريد و مطالعه کتاب، مجله، روزنامه و مقاله‌هاي تحقيقاتي در زمينه بازاريابي است. اين کار به آن‌ها کمک مي‌کند تا بتوانند مهارت‌هاي مربوط به تجارت و بازاريابي را ياد بگيرند. پيوستن به گروه‌ها و باشگاه‌هاي مختلف و شرکت در دورهاي تخصصي آموزشي نيز مي‌تواند به بالا رفتن مهارت‌هاي فردي يک کارآفرين کمک زيادي کند.

15. در دسترس باشيد

امروز در دوراني زندگي مي‌کنيم که شما با يک تماس تلفني مي‌توانيد پيتزايي سفارش دهيد که ظرف مدت سي دقيقه به دستتان مي‌رسد. در دسترس بودن شما براي مشتريانتان اهميت زيادي دارد، چون با اين کار به آن‌ها نشان مي‌دهيد مي‌توانند به شما اعتماد کنند.

16. اعتبار خود را افزايش دهيد

داشتن اعتبار خوب، دارايي ارزشمند و در واقع مهم‌ترين دارايي شما در يک کسب و کار خانگي است. اعتبار چيزي نيست که بشود به‌راحتي آن را خريد، بلکه شما با عمل کردن به قول‌هايتان مي‌توانيد در بازار و نزد مشتريانتان اعتبار کسب کنيد. اگر به مشتري قول داده‌ايد تا چهارشنبه ساعت دوازده محصول به دستش مي‌رسد، هيچ بهانه و توجيهي براي عمل نکردن به قولتان نخواهيد داشت. فراموش نکنيد اگر نمي‌توانيد کاري را انجام دهيد يا سر وقت به قولتان عمل کنيد، بهتر است موضوع را صادقانه به مشتري‌تان بگوييد. باور کنيد صداقت داشتن به داشتن اعتبار بيشتر کمک مي‌کند و مشتري را فراري نمي‌دهد.

17. از نظر اجتماعي فعال شويد

سعي کنيد تا جايي‌که امکان دارد ارتباط قوي با گروه‌هايي برقرار کنيد که مي‌توانند از تجارت شما حمايت کنند. روش‌هاي زيادي براي اين کار وجود دارد و اين به مقدار زياد بستگي به محل کار شما و شرايط فرهنگي آن دارد.

18. توجه ديگران را جلب کنيد

هرگز فراموش نکنيد کسب و کار  شما با ديگران متفاوت است؛ شما نمي‌توانيد وقت و انرژي خود را براي فعاليت‌هاي بي‌دليل تبليغاتي صرف کنيد، چون آسيب آن به‌سرعت خود را نشان مي‌دهد. اما مي‌توانيد با استفاده از فرصت‌هاي کوچک توجه مشتريان را به خودتان معطوف کنيد و با همين کار مسير خود را به سمت موفقيت هموار کنيد.

19. هنر مذاکره را به‌خوبي ياد بگيريد

بدون هيچ شکي مذاکره کردن مهارتي است که هر کارآفرين در زمينه کسب و کارهاي خانگي، بايد آن را ياد بگيرد. هنر مذاکره چيزي است که از اين به بعد هر روز از آن  استفاده مي‌کنيد و به شما کمک مي‌کند هر موقعيتي را به‌صورت برنده - برنده به پايان برسانيد.

20. دفتر کار خود را براي موفقيت طراحي کنيد

دفتر کار خود را در منزل چنان با دقت طراحي کنيد که بيشترين کارايي شخصي را در آن داشته باشيد. فراموش نکنيد آن‌جا ديگر خانه شما نيست، بلکه دفتر کاري است که به‌صورت اتفاقي ديوار به ديوار محل زندگي‌تان قرار دارد. بنابراين در برابر اين وسوسه که تختخواب کوچکي در گوشه اتاق خود قرار دهيد، بايستيد و هيچ وقت تن به اين کار ندهيد.  

21. با سازماندهي مشخصي جلو برويد و آن را حفظ کنيد

کليد حفظ سازماندهي و نظم اين است که بتوانيد تجارت خود را به‌خوبي مديريت کنيد. اين موضوع فقط به معناي اين نيست که بدانيد هر برگه کاغذ يا پرونده را کجا بايگاني کرده‌ايد، بلکه به معناي داشتن ساز و کاري است که به وسيله آن تجارت خود را سازماندهي کنيد. از اين رو شما به برنامه روزانه‌اي نياز داريد که در مدت سه يا چهار ساعت کار نيمه‌وقت يا هشت تا نه ساعت کار تمام وقت بتوانيد بيشترين دستاورد را داشته باشيد. در واقع برنامه روزانه شما بايد شامل تمام فعاليت‌هايي بشود که بايد انجامشان بدهيد؛ از انجام يک کار ساده گرفته تا رسيدگي به قرار کاري مهم. اين برنامه به شما کمک مي‌کند فعاليت‌هاي خود را در زمان مشخص به نتيجه برسانيد. نوشتن برنامه کاري خود در يک تقويم هم يکي ديگر از بايدهاي حياتي است که هرگز نبايد از فهرست کارهايي يک کارآفرين جا بماند.

22. استراحت کردن را فراموش نکنيد

خيلي از کارآفرين‌هايي که يک کسب و کار خانگي راه انداختند، به خصوص در روزهاي اول به‌شدت وسوسه مي‌شوند پس از پايان ساعت کاري هم همچنان به کار کردن ادامه بدهند. متاسفانه اين اتفاق خيلي وقت‌ها پيش مي‌آيد، زيرا هيچ مديري هم بالاي سرشان نيست که به آن‌ها بگويد بايد فورا به خانه بروند، چون او نمي‌تواند پول اضافه کاري‌شان را بدهد! اما فراموش نکنيد هر کسي که در خانه مشغول به کار است، بايد برنامه منظمي ‌براي خود داشته باشد که حتما وقت ناهار و استراحت هم در آن آمده است. علاوه بر اين به‌عنوان کارمند - کارفرماي خودتان بايد مرخصي و زماني هم براي مسافرت و تفريح در نظر بگيريد. اين برنامه بايد از همان ابتداي کار تنظيم شود و شما نيز متعهدانه آن را اجرا کنيد و در نهايت حواستان باشد مي‌توانيد تغييراتي در اين برنامه از پيش تعيين‌شده اعمال کنيد و با انعطاف‌پذيري آن را جلو ببريد.

23. مراقب تعداد هندوانه‌هايي که بر‌مي‌داريد، باشيد!

براي بسياري از صاحبان کسب و کارهاي خانگي، آغاز چند کار همزمان با هم بسيار وسوسه‌کننده است. خيلي از افرادي که در اين موقعيت قرار مي‌گيرند، سعي مي‌کنند تا جايي که امکان داشته باشد چند هندوانه را با هم از زمين بلند کنند و همه قورباغه‌ها را يک‌جا قورت دهند. البته توانايي مديريت همزمان چند کار يکي از ويژگي‌هاي کارآفرينان موفق است، اما اگر از کارآفريني موفق در مورد اين موضوع سوال کنيد، احتمالا به شما خواهد گفت از اول توانايي‌هاي خود را مي‌شناخته و مي‌دانسته چکاري را بايد خود انجام دهد و چه بخش‌هايي از کار را به ديگران واگذار کند.

24. به‌طور مداوم مشتريانتان را پيگيري کنيد

ارتباط مداوم، پيگيري و رابطه قوي با مشتري، دورنمايي است که هر کارفرمايي بايد براي موفقيت در کار، نيم‌نگاهي به آن داشته باشد. به وجود آوردن اين ارتباط به شما کمک مي‌کند بازار جديدي در ميان مشتريان قبلي خود ايجاد کنيد و ارزش کار خود را بالاتر ببريد. فروش محصولات و خدمات شايد کار چندان سختي به نظر نرسد، اما هنر واقعي در نگهداشتن مشتري و بازگرداندن آن‌هاست.

 

تاریخ انتشار : 1395/08/26
کد : 70972
تعداد بازدید: 212

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601