دوشنبه 28 خرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

تخصص بازارمدار، شرط موفقیت در عرصه اشتغال است

فتحی؛ دانشجوی دکتری جفرافیای طبیعی گفت: علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، مهارت‌آموزی و توان‌افزایی در حوزه‌های مورد نیاز از شروط اصلی موفقیت در اشتغال نخبگانی است.

فتحی؛ دانشجوی دکتری جفرافیای طبیعی گفت: علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، مهارت‌آموزی و توان‌افزایی در حوزه‌های مورد نیاز از شروط اصلی موفقیت در اشتغال نخبگانی است.

محمدحسین فتحی؛ دانشجوی‌برتر دانشگاه اردبیل درگفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به روند جدید شناسایی مستعدان‌برتر، گفت: مشارکت دانشگاه زمینه‌ساز برخورد سلیقه‌ای با رزومه افراد است.

وی افزود: دانشگاه از سویی با آیین‌نامه هماهنگ نیست و از سوی دیگر برای اعمال سلیقه آزادی‌عمل دارد و همین موضوع سبب شده است در برخی موارد افراد باکیفیتی که صلاحیت حضور دارند، از گردونه نخبگانی خارج شوند.

دانشجوی دکتری جفرافیای طبیعی ادامه داد: دانشگاه در ارزیابی‌های خود همچنان ملاک‌های نظری را مصداق قرار داده است. این در حالی است که انتشار صد مقاله بدون ارزش‌آفرینی و یا ایجاد اشتغال و یا حصول دانش‌فنی و ثروت عملاً ارزشی ندارد. فردی که توان عملیاتی ندارد و نمی‌تواند در رشته تخصصی خود فعالیت دانش‌بنیان داشته باشد نباید تنها با ملاکی مانند معدل و یا مقاله به عنوان مستعدبرتر معرفی می شود.

فتحی یادآرو شد: رتبه و یا سطح علمی افراد با نوشتن مقاله بالا نمی‌رود همان گونه که مقاله ملاک رشدعلمی یک کشور نیست. این شاخص تنها یکی از خروجی‌های فعالیت علمی است و نه تنها ملاک آن.

دانشجوی‌برتر دانشگاه اردبیل با اشاره به لزوم حمایت از مستعدان‌‌برتر دوره دکتری، گفت: بیش از حمایت‌های مالی، مستعدبرتر مقطع دکتری نیازمند تسهیلات فرصت مطالعاتی است. در دنیای امروز حضور در فرصت مطالعاتی یکی از ضروریات انکارناپذیر است چراکه فرد با گذراندن این دوره در یکی از مراکز علمی-تحقیقاتی برتر و زیر نظر یکی از محققان برجسته و بین‌المللی رشته تخصصی علاوه بر اینکه با آخرین دستاوردهای پژوهشی دنیا آشنا می‌شود و تجربه تحقیقاتی در سطح بین‌المللی پیدا می‌کند، می‌تواند نتایج تحقیقات خود را به کشور آورده و پیاده‌سازی کند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم حضور اجتماع نخبگانی در عرصه کارآفرینی، گفت: متأسفانه از ابتدای ورود فرد به دوران تحصیلی نه آموزش‌وپرورش و نه نظام‌آموزش‌عالی هیچ آموزشی مهارتی و عملیاتی به فرد ارائه نمی‌‌دهند. در واقع از همان ابتدا دانش‌آموز و یا دانشجو در حصار معلومات نظری محصور می‌شود بدون اینکه کاربردی آنها را بداند و یا بتواند آنها را در میدان عمل، پیاده‌سازی کند. این روند ادامه دارد تا فرد از مقطع دکتری تخصصی فارغ‌التحصیل می‌شود بدون آنکه به معنای واقعی تخصصی بازارمحور داشته باشد.

فتحی در پایان تصریح کرد: در کنار ارائه دروس تحصیلی و بر اساس نیازهای موجود کشور، باید در همان دانشگاه مهارت‌های تخصصی به افراد آموزش داده شود. این توان‌افزایی می‌‌تواند در قالب برگزاری کارگاه‌ها و یا دایر کردن کلاس‌ باشد. از سوی دیگر باید در حوزه ارتباط با صنعت نیز سازوکار نظام‌مندی تبیین شود تا فرد دانش‌آموخته بتواند به اثرگذاری مناسب از راه اشتغال برسد. فزایی

 

 

 

تاریخ انتشار : 1395/05/18
کد : 70949
تعداد بازدید: 9

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601