یکشنبه 30 اردیبهشت 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

چگونه موفقيت‌های کودکی در آينده تکرار می‌شود؟!

اگر مي‌خواهيد فرزند موفقي تربيت کنيد، به جاي اين‌که به او ياد بدهيد که نمره بيستي که در مدرسه گرفته نتيجه هوشش بوده، به او بفهمانيد که اين موفقيت را با تلاش به دست آورده و مي‌تواند اين موفقيت‌ها را در آينده نيز تکرار کند و روز به روز بيشتر پيشرفت کند.

بسياري از پدرها و مادرها تصور مي‌کنند که ميزان وقتي که براي فرزندشان صرف مي‌کنند، آينده او را تحت تاثير قرار مي‌دهد و کودک را در مسير موفقيت هدايت مي‌کند. اما مطالعات نشان داده است که کيفيت و نه کميت اين حضور و وقت‌گذراني مي‌تواند عاملي براي پيش‌بيني فرزند شما باشد.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: پدر يا مادر شدن اتفاق عجيبي است که نه فقط شما را از نظر احساسي درگير مي‌کند، بلکه چالش بزرگي هم براي شماست تا ببينيد که آيا مي‌توانيد فرزند موفقي تربيت کنيد و به اصطلاح او را به سرانجام برسانيد يا نه. صدها کتاب درباره مهارت‌هاي فرزندآموزي منتشر شده و انواع و اقسام دستورالعمل‌ها در اين زمينه وجود دارد.  ما هم قرار نيست براي تربيت فرزند موفق نسخه بپيچيم، اما پژوهش‌هاي روان‌شناسان در اين زمينه عوامل موثري را شناسايي کرده است که مي‌تواند منجر به موفقيت در اين زمينه شود. براي آشنايي با اين عوامل ادامه مطلب را از دست ندهيد.

1. انتظارات بالای والدین از فرزندان

اطلاعات به‌دست‌آمده از پژوهشي که در دانشگاه کاليفرنياي آمريکا و روي 6600 کودک متولد سال 2001 ميلادي انجام گرفت، نشان داد که انتظاراتي که والدين از فرزندانشان دارند، به‌طور مستقيم روي دستاوردهاي زندگي فرزندانشان اثر مي‌گذارد.

پروفسور نيل هال فن (Neal Halfon)، سرپرست اين تيم تحقيقاتي، مي‌گويد: «والديني که از کودکي در آتيه فرزندشان مي‌بينند که او مي‌تواند به دانشگاه راه پيدا کند، بهتر مي‌توانند زندگي کودک را مديريت کنند تا او بتواند به اين هدف دست پيدا کند.»

نتايج اين مطالعه نشان داده است که در 96 درصد موارد کودکاني که والدينشان انتظارهاي بالايي از آن‌ها داشتند و اميدوار بودند که فرزندشان بتواند وارد دانشگاه شود، به موفقيت‌هاي بيشتر و بهتري دست يافته‌اند. اين بررسي‌ها دقيقا هم‌راستا با پديده روان‌شناختي اثر پيگماليون است که بر اساس آن افراد مختلف نسبت به انتظاراتي که ديگران از آن‌ها دارند، واکنش‌هاي مستقيم نشان مي‌دهند. درواقع انتظارات والدين از فرزندانشان نوعي پيش‌گويي کام‌بخشانه (self-fulfilling prophecy) را در کودکان به وجود مي‌آورد تا انتظار والدينشان را تحقق ببخشند و براي اين منظور تمام تلاششان را انجام دهند.

2. شرایط اجتماعی و اقتصادی بالاتر

متاسفانه بسياري از کودکان و نوجوانان در فقر و شرايط اقتصادي و اجتماعي ضعيف زندگي مي‌کنند که اين مسئله باعث محدود شدن بسياري از توانايي‌هاي بالقوه آن‌ها مي‌شود. دکتر دان پينک (Dan Pink)، از اعضاي اين تيم تحقيقاتي، با اشاره به رشد روزافزون فقر در ميان خانواده‌هاي آمريکايي مي‌گويد: «مطالعه ما نشان داده است که دانش‌آموزاني که در خانواده‌هايي با شرايط اقتصادي بهتر و رفاه بيشتر و درآمد بالاتر زندگي مي‌کنند، در آزمون پايان دوره دبيرستان نمرات بالاتري کسب مي‌کنند.» در اين راستا به نظر مي‌رسد که وضعيت اقتصادي و اجتماعي خانواده يکي از مهم‌ترين عوامل موثر بر وضعيت تحصيلي و عملکرد کودکان و نوجوانان در مدرسه است.

3. سطح تحصیلات بالاتر

در سال 2014 مطالعه‌اي در دانشگاه ميشيگان توسط روان‌شناسي به نام ساندرا تانگ (Sandra Tang) انجام شد و نشان داد که مادراني که در سطح عالي تحصيل کرده‌ و مدارک دانشگاهي دارند، فرزندان موفق‌تري تربيت مي‌کنند و احتمال اين‌که فرزندشان هم از نظر تحصيلي شرايطي مانند آن‌ها را به دست آورد، بالاتر است. اين مطالعه روي بيش از 14000 کودک آمريکايي انجام گرفته که در فاصله سال‌هاي 1998 تا 2007 وارد کودکستان شده‌اند. نتايج به‌دست‌آمده حاکي از آن است که مادراني که در سنين پايين و با مدرک علمي پايين بچه‌دار شده‌اند، فرزنداني تربيت کرده‌اند که در ورود به دانشگاه خيلي موفق نبوده‌اند. مطالعه‌ ديگري در همين راستا نشان داده است که مدرک تحصيلي پدر يا مادر در سن هشت سالگي کودک مي‌تواند به‌خوبي وضعيت کودک را از نظر شغلي و علمي در 40 سال آينده پيش‌بيني کند.

4. شروع آموزش از سنین پایین

پژوهشي جامع که در سال 2007 روي 35 هزار کودک در دوره پيش‌دبستاني در آمريکا، کانادا و انگلستان انجام شده، حاکي از اهميت شروع آموزش و يادگيري از سنين پايين است. جالب اين‌که کودکاني که پيش از ورود به مدرسه اعداد را مي‌شناختند و با مفاهيم ساده رياضي آشنا بودند، نه فقط در اين درس موفقيت بيشتري داشتند، بلکه در کسب مهارت خواندن هم از ساير هم‌کلاسي‌هايشان جلو مي‌افتادند. بر اين اساس والديني که به نيازهاي کودکشان براي شناخت محيط اطراف سريع‌تر و بهتر واکنش نشان مي‌دهند، در آينده فرزندان موفق‌تري هم تربيت مي‌کنند.

5. بی‌توجهی به کیفیت حضور در کنار فرزندان

بسياري از پدرها و مادرها تصور مي‌کنند که ميزان وقتي که براي فرزندشان صرف مي‌کنند، آينده او را تحت تاثير قرار مي‌دهد و کودک را در مسير موفقيت هدايت مي‌کند. اما مطالعات نشان داده است که کيفيت و نه کميت اين حضور و وقت‌گذراني مي‌تواند عاملي براي پيش‌بيني فرزند شما باشد. درواقع اگر هنگامي که فرزندتان 3 تا 11 ساله است، مدام استرس داشته باشيد که چطور به کارهاي خانه برسيد، سرکار برويد، مسئوليت‌هاي همسري‌تان را انجام دهيد و لابه‌لاي همه اين کارها مادر خوبي هم باشيد، احتمالش خيلي ضعيف است که بتوانيد رابطه‌اي درست با فرزندتان برقرار کنيد. اين مسئله ناشي از پديده‌اي به نام سرايت رواني است که باعث مي‌شود احساسات شما مثل بيماري سرماخوردگي به فرزندتان هم انتقال پيدا کند. بنابراين اگر پدر يا مادري خسته، عصبي، کلافه يا سردرگم هستيد، انتظار زيادي است اگر بخواهيد فرزندي شاداب، سالم، موفق با آينده درخشان داشته باشيد.

6. آموزش طرز فکر موفق به کودک

دکتر ماريا پوپووا (Maria Popova)، روان‌شناس و استاد دانشگاه استنفورد، مي‌گويد همه افراد به دو شيوه مشخص درباره موفقيت فکر مي‌کنند. گروه اول کساني هستند که تصور مي‌کنند شخصيت، هوش،  توانايي‌ها و خلاقيتشان کاملا ثابت و مشخص است و به مرور تغييري نمي‌کند و تحت تاثير ويژگي‌هاي ژنتيکي است. گروه دوم کساني هستند که شکست را به‌عنوان مدرکي براي کم‌هوش بودن در نظر نمي‌گيرند و باور دارند که با تلاش کردن مي‌توانند مهارت‌هايشان را تقويت کنند.

پس اگر مي‌خواهيد فرزند موفقي تربيت کنيد، به جاي اين‌که به او ياد بدهيد که نمره بيستي که در مدرسه گرفته نتيجه هوشش بوده، به او بفهمانيد که اين موفقيت را با تلاش به دست آورده و مي‌تواند اين موفقيت‌ها را در آينده نيز تکرار کند و روز به روز بيشتر پيشرفت کند. 

 

تاریخ انتشار : 1395/04/01
کد : 70948
تعداد بازدید: 9

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601