سه شنبه 24 مهر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

فارغ‌‎التحصیل کاربلد هرگز بیکار نمی‌‌ماند

یوسف ثبوتی؛ عضو هیأت‌علمی مرکز تحصیلات‌تکمیلی زنجان می‌گوید: اگر دانش‌آموخته دانشگاهی به اندازه مدرک تحصیلی خود کاربلد باشد اشتغال مناسب برای او وجود دارد. به شخصه سراغ ندارم فارغ‌التحصیل کاربلدی را که بیکار مانده باشد و یا شغل مناسب خود را پیدا نکرده باشد.

یوسف ثبوتی؛ عضو هیأت‌علمی مرکز تحصیلات‌تکمیلی زنجان می‌گوید: اگر دانش‌آموخته دانشگاهی به اندازه مدرک تحصیلی خود کاربلد باشد اشتغال مناسب برای او وجود دارد. به شخصه سراغ ندارم فارغ‌التحصیل کاربلدی را که بیکار مانده باشد و یا شغل مناسب خود را پیدا نکرده باشد.

ثبوتی با اشاره به لزوم نهادینه‌شدن اخلاق علمی، گفت: رواج بی‌اخلاقی می‌تواند به تدریج جامعه علمی را به فساد بکشاند.

یوسف ثبوتی؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و عضو هیأت‌علمی مرکز تحصیلات‌تکمیلی زنجان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان به افت کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها با افت قابل توجهی روبرو شده است.

وی افزود: در دهه اخیر با نهادینه‌شدن نگاه کمّی و از سوی دیگر اجرایی‌شدن سیاست‌های اشتباه در حوزه‌ علم، دانشگاه‌ به سمت افزایش تعداد دانشجو حرکت کرد و این موضوع کیفیت را تا حد بسیاری تحت‌الشعاع قرار داد.

 

ثبوتی ادامه داد: پذیرش دانشجوی مقاطع تحصیلات‌تکمیلی در همه دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن امکانات فیزیکی و آزمایشگاهی و همچنین بدون توجه به قابلیت‌های نیروی‌انسانی دانشگاه از سویی و از سوی دیگر راه‌اندازی بی‌رویه مراکز آموزش‌عالی در مدت کوتاهی نظام آموزش‌عالی کشور را از رونق کیفی و علمی انداخت و این نظام را به مرکز دهنده مدرک دانشگاهی تبدیل کرد.

 

برگزیده جایزه علامه طباطبایی اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن معضلی به نام بیکاری فارغ‌التحصیلان، همین کیفیت پایین است. باید دانست بازارکار ارزیابی‌های خود را دارد و بخوبی نیروی‌ کاربلد را تشخیص می‌دهد.

 

عضو هیأت‌علمی مرکز تحصیلات‌تکمیلی زنجان تصریح کرد: اگر دانش‌آموخته دانشگاهی به اندازه مدرک تحصیلی خود کاربلد باشد اشتغال مناسب برای او وجود دارد. به شخصه سراغ ندارم فارغ‌التحصیل کاربلدی را که بیکار مانده باشد و یا شغل مناسب خود را پیدا نکرده باشد. در اغلب موارد مدرک دانشگاهی به افراد داده می‌شود بدون اینکه آنان به اندازه محتوای مدرک تحصیلی از رشته تخصصی خود مطلب بدانند و بتوانند در عرصه عمل، آنها را پیاده کنند. متاسفانه این موضوع حتی در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های درجه یک  کشور نیز مشهود است.

وی افزود: باید فرصت و امکان کافی به دانشگاه داده شود تا بتواند در شرایط مناسب برای آینده برنامه‌ریزی کند. دانشگاه باید به سمتی حرکت کند که علاوه بر مباحث نظری، مهارت‌های عملیاتی نیز به دانشجو ارائه دهد تا فرد پیش از ورود به بازارکار با مقتضیات و چگونگی آن آشنا شود.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی اضافه کرد: اختیارات و امکانات دانشگاه باید افزایش یابد از سویی نظارت بر عملکرد آنها نیز باید بیشتر شود. بعد از 50 سال تدریس در دانشگاه می‌توانم ادعا کنم هوش و استعداد دانشجوی ایرانی کم‌نظیر است به همین دلیل نباید سیاست‌گذاری به شکلی باشد که این سرمایه‌ بزرگ هدر رود و یا به مسیری غیر صحیح متمایل شود. بنابراین آموزش به جوان ایرانی باید طبق استانداردهای بین‌المللی باشد.

ثبوتی در پایان گسترش بی‌اخلاقی علمی را یکی دیگر از نتایج نگاه کمّی دانست و گفت: بی‌اخلاقی می تواند کم‌کم جامعه علمی را به فساد بکشاند. با این رویه نباید برخورد کرد؛ برخورد دردی را دوا نمی‌کند، دستگیری افراد فعال در این حوزه راه‌کار اصلی نیست بلکه باید به فکر چاره بود. مشکل باید ریشه‌ای حل شود.

 

 

تاریخ انتشار : 1395/03/10
کد : 70726
تعداد بازدید: 50

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601