جمعه 23 آذر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

اقتصاد مقاومتي؛ سند توسعه‌گرایی که توليد ما را به بازارهاي جهاني روانه می‌کند

یک تولیدکننده داخلی می‌گوید: امروز جامعه توليدي ما به اين باور رسيده که اقتصاد مقاومتي سندي توسعه‌گرا در حوزه اقتصاد است و مي‌تواند بخش توليد ما را به بازارهاي جهاني روانه کند.

امروز جامعه توليدي ما به اين باور رسيده که اقتصاد مقاومتي سندي توسعه‌گرا در حوزه اقتصاد است و مي‌تواند بخش توليد ما را به بازارهاي جهاني روانه کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: توليد لوازم خانگي مدرن در ايران بيش از نيم قرن سابقه دارد. صنعتي که داراي ارزش افزوده بالايي است و توانسته رفاه زيادي را براي جامعه ايراني به وجود آورد. در سال‌هاي گذشته چندين برند مطرح ايراني در اين صنعت فعاليت داشتند که به دليل عدم سرمايه‌گذاري جديد، قديمي‌شدن خطوط توليد و ساختار نامناسب کارخانجات موجود، تعطيل شدند و جاي خود را به ديگر برندها دادند. صنعت لوازم خانگي اگرچه ديگر داراي آن برندها نيست، اما دانش و تجربه‌اي را که کسب کرده در اختيار برندهاي خارجي قرار داده تا ايران به قطب توليد لوازم خانگي با برندهاي معروف دنيا تبديل شود. اين موضوع از نظر محمد طحان‌پور، رئيس انجمن لوازم خانگي ايران يکي از پديده‌هاي نوظهور در بازار کسب و کار است و در دنياي کنوني، توليد انواع لوازم خانگي با برندهاي مطرح جهاني در داخل کشور نوعي اقتصاد مقاومتي است. او بر اين باور است که اگر برندهاي خارجي با فکر، سرمايه و کار ايراني لوازم خانگي خود را در ايران به توليد برسانند ما را به بازارهاي صادراتي وصل کرده و سبب خواهند شد تا توليد آن برند در ايران رشد کرده و باعث افزايش توليد ناخالص داخلي شود.

در بازار لوازم خانگي کشور که قدم بزنيم، انواع و اقسام برندهاي خارجي را ميبينيم که در نگاه اول به ما ميگويند، اين بازار از کالاهاي خارجي اشباع شده است. در اين ميان توليدکنندگان ايراني چه سهمي از بازار دارند؟

سوال بسيار مهم و کليدي پرسيديد. کساني که در فضاي توليدي نيستند، فکر ميکنند واردکنندگان به صف شدهاند و تمامي لوازم خانگي کشور از طريق واردات تامين ميشود، در حاليکه چنين نيست. براساس آمار، حدود هفتاد و پنج درصد از لوازم خانگي مورد نياز در کشور توسط توليد کنندگان خارجي، پانزده درصد از محل واردات و حدود ده درصد از طريق قاچاق تامين ميشود. بنابراين آنچه شما به عنوان کالاي خارجي در بازارها ميبينيد، تنها بيست و پنج درصد نياز کشور را تامين کرده و هفتاد و پنج درصد لوازم خانگي کشور از سوي برندهاي ايراني يا مشارکتي به توليد ميرسند. صنعت لوازم خانگي با توجه به امکاناتي که دارد يکي از صنايع پيشرو در حوزه اقتصاد مقاومتي است که توانسته علاوه بر توليد داخلي به بازارهاي صادراتي ديگر نيز محصولات خود را صادر کند.

اين صنعت هم اکنون در چه وضعي قرار دارد و با توجه به رکود موجود چگونه به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي پرداخته است؟

در حال حاضر توليدکنندگاني به فعاليت مشغولند که يک ريال بدهي بانکي نداشته و بدون رانت و تنها به اتکاي دانش و سرمايه خود مشغول توليد انواع لوازم خانگي هستند. چنين توليدکنندگاني در ايران کم نيستند و بدون هيچگونه مشکلي در بازار حضور دارند و به ميزاني توليد ميکنند که هم بازار داخلي را پوشش دهند و هم در بازارهاي صادراتي به نقش آفريني بپردازند. اگر در گوشه و کنار ميبينيد صداي اعتراض برخي توليدکنندگان را ميشنويد که وضعيت موجود را مورد انتقاد قرار ميدهند، به اين خاطر است که اين افراد نتوانستهاند در فضاي رقابتي موجود دوام بياورند و محصولي را به توليد برسانند که بتواند در اين بازار از نظر کيفيت و قيمت قابل رقابت باشد. توليدکنندگان واقعي با شادابي تمام مشغول توليد انواع لوازم خانگي هستند و بازار مناسبي هم در داخل و هم در خارج از کشور دارند و توانستهاند افعال اقتصاد مقاومتي را صرف کرده و در خط مقدم اين نگاه به اقتصاد قرار گيرند. طبيعي است در اين ميان کارخانههايي که تکنولوژي قديمي دارند و براي ارتقاي فعاليتهاي خود سرمايهگذاري جديدي نکردهاند، دچار مشکل خواهند شد.

اشاره کرديد که هفتاد و پنج درصد لوازم خانگي کشور توليد ايران هستند. آيا اين توليدات با برندهاي خارجي هم عرضه ميشوند؟

بله، بسياري از برندهاي کرهاي و ژاپني که در بازار ميبينيد، ساخت ايران هستند. افرادي توانستهاند با سرمايهگذاريهاي خود، نظر برندهاي معتبر کرهاي را جلب کنند تا تکنولوژي توليدشان را در اختيار ما قرار دهند و در قالب يک سرمايهگذاري مشترک به توليد انواع لوازم خانگي بپردازند. در حقيقت تکنولوژي خارجي با سرمايه و کار ايراني پيوند خورده و محصولاتي متولد شده که ميتوان نام ساخت داخل را روي آن گذاشت. البته برخي برندهاي داخلي را هم ميتوان نام برد که در اين عرصه موفق بوده و توانستهاند نام و نشاني در اين بازار براي خود بيابند. از نظر ما هم توليدات مشترک و هم توليدات منفرد، توليد ايران محسوب ميشوند و در اشتغالزايي و ايجاد رشد اقتصادي موثر هستند. اگر شما امروز به برندهاي ژاپني توجه کنيد متوجه ميشويد که اين برندها در ژاپن تقريبا توليد کمي دارند و در کشورهايي نظير ويتنام، چين و مالزي به توليد محصولات خود مشغولند.

به نظر شما چطور ميشود صنعت لوازم خانگي را تقويت کرد؟

به نظر من بهتر است دولت مجوز توليد به افراد فاقد صلاحيت صادر نکند و مجوزهايي را که صادر کرده و بلااستفاده مانده را باطل کند. ما به جاي صد برند، بهتر است چند برند معروف داشته باشيم و با ادغام واحدهاي کوچک در يکديگر بتوانيم هلدينگهاي بزرگ لوازم خانگي را ايجاد کنيم تا از سرمايه موجود در کشور استفاده کنيم. طبيعتا در چنين شرايطي هم فضا براي رقابت و توليد بهتر باز ميشود و هم اينکه منابع در اختيار چند واحد بزرگ توليدي قرار گرفته و توليد نظاممند خواهد شد. اقتصاد مقاومتي سندي است که به ما ميآموزد حداکثر توان خود را به کار بگيريم و محصولي به توليد برسانيم که قابل استفاده در کشورهاي ديگر باشد. بنابراين نياز است در بخشهايي از توليد جسارت لازم را به کار بگيريم و به تعطيلي واحدهاي ناکارآمد بپردازيم و از نيروهاي متخصص و تکنسينهاي کاربلد آنها در ديگر کارخانهها استفاده کنيم.

بازار لوازم خانگي ايران اکنون در اختيار چند برند مطرح است و اگر برندهاي ديگر بخواهند وارد اين عرصه شوند يا بايد با سرمايهگذاريهاي عظيم خود، تکنولوژيهاي جديد وارد کشور کنند يا اينکه به توليد حداقلي بپردازند که در اين صورت نميتوانند در اين بازار دوام داشته باشند. بنابراين توصيه ما به سياستگذاران اين است که در نگاه خود تغييراتي را به وجود آورده و سرمايهگذاري مشترک و کار مشترک با طرفهاي خارجي را به رسميت بشناسند. از سوي ديگر بنگاههايي که کارآمدي لازم را ندارند، شجاعانه تعطيل کنند. اين موضوع در تمام کشورهاي دنيا رعايت ميشود. هر کس در عرصه رقابت نتواند خود را نشان دهد و به رقابت بپردازد، محکوم به فناست. اگر امروز ارج و آزمايش مردهاند، نبايد براي آنها مجالس عزاداري برپا کرد، بلکه بهتر است تا آسيبشناسي شود که چرا اين دو شرکت به ال جي و سامسونگ تبديل نشدند و نتوانستهاند خود را همپاي بزرگان دنيا به پيش ببرند.

رابطه اقتصاد مقاومتي با نظام تعرفهگذاري چيست؟

ما معتقديم که همپاي توليدکنندگان خارجي قادر به توليد هستيم، اما اين را در نظر داشته باشيد که برخي از سياستگذاريهاي صورت گرفته در نهايت به نفع توليد نبوده و نميتواند ما را به سر منزل مقصود برساند. توقع ما اين است که سياستگذاران و قانونگذاران تا زماني که وارد WTO نشدهايم، از تعرفهها به نفع توليد داخلي استفاده کنند و اجازه ندهند کالاهاي وارداتي در حاليکه توليد داخل آن موجود است، وارد کشور شوند و بازار داخلي را به خود اختصاص دهند. از سوي ديگر نياز است در برخي از سياستهاي صادراتي بازنگري شود تا توليدکنندگان ما با قدرت بيشتري به صادرات محصولات خود بپردازند. امروز جامعه توليدي ما به اين باور رسيده که اقتصاد مقاومتي سندي توسعهگرا در حوزه اقتصاد است و ميتواند بخش توليد ما را به بازارهاي جهاني روانه کند. به شرطي که از اين سند برداشتهاي حزبي و سياسي نشود و توليدکنندگان براساس توان داخلي به فکر توليد براي بزرگان دنيا باشند.

تاریخ انتشار : 1395/06/24
کد : 70695
تعداد بازدید: 18

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601