پنج شنبه 22 آذر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

چطور ایده‌‌ها را نابود نکنیم؟

براي اين‌که ايده‌هاي عالي را با يک نگاه نقادانه و منفي روانه سطل زباله نکنيد، بهتر است آن‌ها را بر اساس چند معيار مختلف مورد ارزيابي قرار دهيد تا اگر فقط بر اساس يک معيار رأي نياورد، از زواياي ديگر نيز تجزيه و تحليل شود.

براي اين‌که ايده‌هاي عالي را با يک نگاه نقادانه و منفي روانه سطل زباله نکنيد، بهتر است آن‌ها را بر اساس چند معيار مختلف مورد ارزيابي قرار دهيد تا اگر فقط بر اساس يک معيار رأي نياورد، از زواياي ديگر نيز تجزيه و تحليل شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: دنبال نوآوري هستيد؟ تيمي از خلاق‌ترين‌هاي حوزه مورد نظرتان را دور هم جمع کرده‌ايد و ايده اوليه نابي هم داريد، اما ماجرا آن‌طور که بايد، پيش نمي‌رود؟ در روند کار با صدها ايده مختلف از اعضاي تيمتان مواجه مي‌شويد که نمي‌دانيد بايد به کدام‌ها بچسبيد و کدام‌ها را ناديده بگيريد، يا اصلا چه زماني، بهترين وقت ناديده گرفتن يک ايده‌ است که نه خيلي زود باشد و نه خيلي دير. 

چطور ایده‌‌ها را نابود نکنیم؟

برگزاري جلسات هم‌انديشي و کارگاه‌هاي خلاق توليد ايده، لزوما منجر به نوآوري نمي‌شود و اتفاقا در بسياري از اين جلسات ناب‌ترين و خلاقانه‌ترين ايده‌‌ها از بين مي‌روند يا ناديده گرفته مي‌شوند. علتش اين است که در بسياري از اين جلسات اوضاع به گونه‌اي پيش مي‌رود که ايده مطرح‌شده از همان ابتدا مورد قضاوت مديران قرار مي‌گيرد و اگر ربطي به موضوع اصلي نداشته باشد، مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد، حتي اگر ايده‌اي نو و خلاق باشد و بتواند به رشد شرکت کمک کند. وقتي ايده ريسکي در يک جلسه هم‌انديشي مطرح مي‌شود و مورد انتقاد قرار مي‌گيرد، اين پيام به صورت ناخودآگاه به شرکت‌کنندگان جلسه منتقل مي‌شود که خلاقيت خودشان را بروز ندهند تا گرفتار عدم تاييد نشوند.

اگر مي‌خواهيد جلسات هم‌انديشي و ايده‌پردازي، تبديل به گورستان ايده‌‌هاي نوآور نشود، بايد اين رويکرد را که مجموعه ايده‌ها در مورد يک موضوع خاص تجاري باشد، کنار بگذاريد و اجازه دهيد نظرات و ديدگاه‌هاي اعضاي تيم بدون هر گونه پيش‌داوري مطرح شود. البته شايد بسياري از اين ايده‌ها به موضوع اصلي ارتباط نداشته باشند، اما در بينشان مي‌توانيد طرح‌هايي را پيدا کنيد که در بخش ديگري از کسب‌وکار شما موثر خواهد بود.

از ایده تا راه‌کار رفع نیاز

مرحله اول ايده‌پردازي يا همان فرايند خلق ايده‌هاي خلاقانه که به پايان برسد، نوبت ارزيابي اين ايده‌هاست تا ببينيد که اين طرح‌ها چگونه مي‌توانند نيازهاي شرکت را رفع کنند. متاسفانه اين مرحله نيز فرصتي ايده‌آل براي نابود کردن ايده‌هاي خلاقانه است! در حالت عادي براي اين‌که ببينيد کدام ايده بهتر است و بيشتر جواب مي‌دهد، طرح‌ها و ايده‌هاي مختلف را در کنار هم مي‌گذاريد و آن‌ها را با هم مقايسه مي‌کنيد. درنتيجه بسياري از ايده‌ها مورد انتقاد قرار مي‌گيرند و رد مي‌شوند، درحالي‌که خيلي از آن‌ها با کمي تغييرات قابل تبديل به يک طرح موفق تجاري است.

انتقاد نكنيد

جفري بائومگارتنر كه چند دهه از عمر خود را صرف اين كرده كه به مديران بياموزد چطور بايد به نوآوري برسند، در مصاحبه‌اي با موضوع «چگونه يك ايده شگفت‌انگيز پيدا كنيد؟» مي‌گويد: توفان ذهن به‌عنوان يك مفهوم كلي در سال 1990 توسط الكس آزبورن كه از بنيان‌گذاران آژانس تبليغاتي BBDO بود، مطرح شد. توفان مغزي به شما اين امكان را مي‌دهد تا در يك نشست گروهي به بيشترين تعداد ايده دست پيدا كنيد. توفان ذهن قواعد خاصي دارد كه بسياري از آن‌ها توسط پژوهش‌هاي دانشگاهي كه به مرور در اين زمينه انجام شود، به اثبات رسيده‌اند.

چهار اصل اصلي جلسات توفان ذهن شامل موارد زير است:

1. از ايده‌هاي غيرمعمول استقبال كنيد.

2. ايده‌ها را با هم تركيب و آن‌ها را بهتر كنيد.

3. انتقاد نكنيد.

4. روي تعداد تمركز كنيد.

کی چشم‌ نبندیم؟!

براي اين‌که ايده‌هاي عالي را با يک نگاه نقادانه و منفي روانه سطل زباله نکنيد، بهتر است آن‌ها را بر اساس چند معيار مختلف مورد ارزيابي قرار دهيد تا اگر فقط بر اساس يک معيار رأي نياورد، از زواياي ديگر نيز تجزيه و تحليل شود. در ضمن اگر مي‌خواهيد بيشترين نوآوري را در کارتان داشته باشيد، ريسک کنيد و سراغ عجيب و غريب‌ترين ايده‌ها برويد و آن‌ها را بيشتر از ديگر ايده‌ها بررسي کنيد.

 

تاریخ انتشار : 1395/02/29
کد : 70623
تعداد بازدید: 43

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601