چهارشنبه 21 آذر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی با تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان علوم انسانی محقق می‌شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی باید از راه تجاری سازی و فروش محصولات دانش بنیان حوزه علوم انسانی محقق شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: توسعه فرهنگ ایرانی-اسلامی باید از راه تجاری سازی و فروش محصولات دانش بنیان حوزه علوم انسانی محقق شود. 

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان، دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم تقدیر از اساتید و دانشجویان برتر آموزشی و پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) ضمن تجلیل از مرحوم آیت الله مهدوی کنی به عنوان پایه گذار نخستین نهاد علمی برآمده از انقلاب اسلامی یاد کرد و با تاکید بر تبیین نقش علوم انسانی در اقتصاد دانش بنیان گفت: پژوهشگاه های دولتی ما مملو از فناوری هایی هستند که هنوز وارد عرصه زندگی مردم نشده اند. همچنان نتوانسته ایم ثابت کنیم پژوهش خصوصا در حوزه علوم انسانی درآمدزا است. 

وی با اشاره به اینکه جایگاه علوم انسانی در تولید فناوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان می بایست بازتعریف شود، افزود: علوم انسانی حوزه ای است که می تواند با فناوری هایی چون حوزه IT، ترکیب شود و نتیجه آن به دستاوردهای فناوری تبدیل شود. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دانشگاه باید محل زایش فناوری از دل علوم انسانی باشند، ابراز کرد: ساختار فکری طی چند سال گذشته بدین گونه بوده است که تصور می کردیم اگر صرفا یک دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه شکل بگیرد مشکلات تولید فناوری از دل دانشگاه حل می شود. اما این تفکر باعث شده است که دامنه نفوذ دانشگاه فراتر از دیوارهای خود دانشگاه نرود اما با تغییر نگرش، می توان در مسیر تولید فناوری به موفقیت دست یافت. 

ستاری ادامه داد: مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در مسیر تبدیل ایده ها در حوزه هایی همچون علوم انسانی، به فناوری و تولید محصول اثرگذار باشند.

رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با اشاره به نقش علوم انسانی در توسعه فرهنگ و تبیین جایگاه اقتصاد دانش بنیان، گفت: پایه توانمندی در فناوری، علوم انسانی است. اگر به جایگاه علوم انسانی در تولید فناوری و تجاری سازی نگاه جدی نشود، پایه های اقتصاد دانش بنیان مستحکم نخواهد بود. 

وی با بیان اینکه دانشگاه امام صادق(ع) می تواند به صورت پایلوت در حرکت توسعه فرهنگ تجاری سازی بر پایه علوم انسانی قرار بگیرد، ابراز کرد: قطعا بودجه پژوهشی دانشگاه ها برای رسیدن به عرصه تجاری کافی نیست و برای جهت گیری صحیح باید حوزه های پژوهش مرز دانش و تجاری از هم تفکیک شوند. وجه بارز پژوهش های تجاری این است که دارای مشتری است و مردم برای آن هزینه پرداخت می کنند. محصول فرهنگی زمانی می تواند جریان ساز و فرهنگ ساز باشد که به خوبی جایگاه خود را پیدا خواهد کرد که دارای مشتری باشد و مردم برای آن هزینه کنند. می باید توسعه فرهنگ ایران- اسلامی و علوم انسانی از راه تجاری سازی و فروش محصولات دانش بنیان در این حوزه محقق شود. 

ستاری فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در حوزه علوم انسانی را نیازمند حمایت و توجه ویژه دانست و تاکید کرد: قطعا در گذشته نیز به این جهت گیری توجه شده اما تحت یک ساختار منسجم محقق نشده است. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین ابراز کرد: باید در حوزه علوم انسانی نگرانی های جدی داشته باشیم. چرا نباید محصولاتی فرهنگی داشته باشیم که در آن نشانی از ایرانی - اسلامی بودن داشته باشند؟ تولیدات حوزه علوم انسانی، صرفا تولید مقالات و کتاب نیست. 

ستاری در پایان ابراز امیدواری کرد: با همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه امام صادق(ع) در آینده می توانیم نمونه ای موفق از توسعه علوم انسانی بر مبنای تولید فناوری و محصولات دانش بنیان و ایجاد مدل پژوهشی جدید در حوزه علوم انسانی محقق کنیم. 

براساس این گزارش، در پایان این مراسم و با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و آیت الله محمدباقر باقری کنی رییس دانشگاه امام صادق(ع)، از اساتید و دانشجویان برتر دانشکده های دانشگاه امام صادق(ع) با اهدای نشان علمی دانشگاه تقدیر شد. بازدید از نمایشگاه دستاوردهای علوم انسانی این دانشگاه نیز از دیگر برنامه حضور ستاری در دانشگاه امام صادق(ع) بود. 
پایان پیام/24

تاریخ انتشار : 1393/11/28
کد : 70574
تعداد بازدید: 61

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601