جمعه 7 اردیبهشت 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

جامعه دانشگاهی باید از انجام «پژوهش کور» بپرهیزد

خسروی‌زاده با بیان اینکه سیاستگذارن باید مسیر جامعه علمی را به سمت نیازهای کشور سوق دهند، به لزوم پرهیز از پژوهش‌های کور اشاره کرد و گفت: بسیاری از پروژه‌های تعریف شده در فیزیک هیچ رابطه‌ای با صنعت و نیازهای جامعه ندارند و به همین دلیل به بهره‌وری اقتصادی نمی‌رسند.

خسروی‌زاده با بیان اینکه سیاستگذارن باید مسیر جامعه علمی را به سمت نیازهای کشور سوق دهند، به لزوم پرهیز از  پژوهش‌های کور اشاره کرد و گفت: بسیاری از پروژه‌های تعریف شده در فیزیک هیچ رابطه‌ای با صنعت و نیازهای جامعه ندارند و به همین دلیل به بهره‌وری اقتصادی نمی‌رسند.

شکوفه خسروی‌زاده؛ محقق‌سرآمد رشته فیزیک و دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شرایط نامناسب فارغ‌التحصیلان این رشته، گفت: در گذشته بسیاری از دانشجویان مستعد که به لحاظ درسی از دیگر هم‌قطاران خود برتر بودند، فیزیک را به دلیل اثرگذاری زیاد آن در مسیر علمی جهان برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کردند اما امروزه بسیاری از آنان شرایط خوبی را بعد از فارغ‌التحصیلی سپری نمی‌کنند و کوچکترین استفاده‌ای از داشته‌های علمی و تحقیقاتی آنان نمی‌شود.

وی با اشاره به تنزل کمی و کیفی مقالات علمی کشور، افزود: اشتغال مهمترین نیاز امروز جامعه فیزیک کشور و ناامید بودن به داشتن شغل مناسب در آینده، آفت انگیزه و تمرکز دانشجویان و محققان این حوزه است. از سوی دیگر صرف انتشار مقاله در ژورنال‌های بین‌المللی نمی‌تواند دانش‌آموخته فیزیک را به لحاظ روحی راضی کند. همین که فرد بداند نتیجه تحقیق و پژوهش او در آینده، گره‌ای از مشکلات کشور باز می‌کند می‌تواند سبب ایجاد انگیزه شود.

دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: نمی‌توان برای اشتغال همه رشته‌ها نسخه یکسان ارائه کرد. در برخی رشته‌ها با توجه به شرایط موجود کارآفرینی امری نشدنی است چراکه ارتباط مستقیمی با نیازهای روزمره جامعه ندارند. از سوی دیگر نیز نه دانشگاه و نه دولت ظرفیت پذیرش این تعداد فارغ‌التحصیل را ندارند. به همین دلیل اغلب دانش‌آموختگان این رشته‌ها پس از تحصیل به سمت تدریس‌خصوصی می‌روند و این یعنی از بین رفتن داشته‌های آنان.

وی با اشاره به لزوم کاربرد‌ی‌کردن تحقیق و پژوهش، افزود: بسیاری از پروژه‌های تعریف شده در فیزیک هیچ رابطه‌ای با صنعت و نیازهای جامعه ندارند و به همین دلیل به بهره‌وری اقتصادی نمی‌رسند. امروزه به دلیل سیاست‌‎های اشتباه، دانشجو تا پایان تحصیل در آزمایشگاه حبس می‌شود و نمی‌تواند کوچکترین ارتباطی با واقعیت‌های دنیای بیرون داشته باشد. 

خسروی‌زاده ادامه داد: سیاستگذاران باید مسیر جامعه علمی را به سمت نیازهای کشور سوق دهند. ایجاد پژوهشکده‌‎های علوم و بکارگیری محققان و دانش‌آموختگان و تعریف پروژه‌های ملی برای این مراکز یکی از این راه‌ها است که می‌تواند علاوه بر کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خاصه در علوم بنیادین، با بکارگیری توان و دانش دانش‌آموختگان حوزه‌های مختلف علمی و ایجاد هم‌افزایی بین آنان بخش زیادی از مشکلات جامعه را برطرف کنند.

محقق‌سرآمد رشته فیزیک در پایان با بیان اینکه جامعه علمی به سمت پژوهش کور در حرکت است، تصریح کرد: پروژه تحقیقاتی تنها زمانی قابل تحلیل است که خروجی صنعتی داشته باشد و فرد بتواند نتیجه فعالیت‌های خود را به صورت عینی ببیند. اغلب پروژه‌های دانشگاهی در فیزیک از روی مقالات محققان کشورهای پیشرفته تعریف می‌شود؛ این در حالیست که تحقیقات دانشگاهی در این کشورها بر اساس نیازهای صنعتی صورت می‌گیرد و فرد پس از پایان کار می‌تواند بخوبی ثمره زحمات خود را ببیند اما در ایران کوچکترین ارتباطی بین صنعت و دانشگاه نیست و به همین دلیل دانشجو و یا محقق نسبت به «چرایی» انجام پژوهش گنگ است.

 

تاریخ انتشار : 1394/07/05
کد : 70573
تعداد بازدید: 8

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601