سه شنبه 23 مرداد 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

دستورالعمل‌هایی برای بی‌حوصلگیِ روزهای بهاری

چینی‎ها شاید جنس‌هایشان بی‌کیفیت باشد، اما دستورالعمل‌های طبی‌شان ردخور ندارد.

چینی‎ها شاید جنس‌هایشان بی‌کیفیت باشد، اما دستورالعمل‌های طبی‌شان ردخور ندارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، همین 40، 50 سال پیش، بهار که می‌شد، رنگ سفره مردم هم عوض می‌شد. خبری از خوراکی‌های چرب و چیلی و گرم زمستونی نبود و درعوض سروکله سبزی‌های رنگ و وارنگ تازه کوهی و خوراکی‌های خنک و شربت‌هایی که جگر را حال می‌آورد، توی خانه‌های ایرانی پیدا می‌شد. امروز اما ما همان غذاهایی را در بهار می‌خوریم که در زمستان و پاییز هم خوردیم و از همان چای‌ها و نوشیدنی‌های همیشگی استفاده می‌کنیم که دم دست هستند و برای انتخابشان نیاز به فکر کردن نداریم.

شاید به همین خاطر هم هست که ما این روزها بیشتر مریض می‌شویم، خسته و بی‌حوصله‌ایم و حال نداریم، یا دائما خوابمان می‌آید و جوری خسته‌ایم که انگار شرکت‌کننده چالش جابه‌جایی کوه بیستون بودیم! پس شاید بد نباشد با هم توصیه‌های تغذیه‌ای فصل بهار را مرور کنیم و گریزی به دستورالعمل‌های طب سنتی ایرانی و چینی بزنیم که حالا شاید جنس‌هایشان بی‌کیفیت باشد، اما دستورالعمل‌های طبی‌شان ردخور ندارد.

مزاج بهاری

خوبی بهار به این است که در اعتدال کامل به سر می‌برد؛ یعنی نه گرم است نه سرد. نه تر است و نه خشک. البته بعضی از متخصصان طب سنتی می‌گویند که بهار با مزاج گرم و تر است. اما مهم‌تر از مشخص کردن مزاج فصل بهار، بحث پاک‌سازی بدن از سموم و مواد زائدی است که به دلیل مصرف غذاهای گرم در زمستان روی هم تلنبار شده‌اند و بدون این‌که خودمان بدانیم، دارند مسموممان می‌کنند. این مسئله اصل اول بخور و نخورهای بهاری در طب سنتی ایرانی، طب اسلامی و طب چینی است و هیچ بحث و اختلافی هم در آن وجود ندارد. چه اشکالی دارد که باقی‌مانده غذاهای زمستانی در بدن باقی بمانند؟ اشکالش این است که خون را غلیظ کرده و باعث یک جور سستی و رخوت در ما می‌شوند.

سبک بمانید

همان‌طور که توصیه می‌شود سبک سفر کنید، بهتر است در فصل بهار سبک هم بخورید. درواقع یکی از مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای در فصل بهار این است که غذاهای حجیم و سنگین نخورید و مواد اولیه‌ای را برای غذا پختن انتخاب کنید که نفاخ نباشند. درست به همین خاطر است که فصل بهار زمان بسیار خوبی برای شروع رژیم‌های کاهش وزن و خلاص شدن از شر چربی‌های اضافه است.

 نوشیدنی‌های بهاره

بهار بهترین زمان برای استقبال از نوشیدنی‌های رنگ و وارنگ است که سموم بدن را دفع می‌کنند و جلوی سردرد، تحریک‌پذیری، رخوت و... را می‌گیرند. بهترین نوشیدنی‌ها در این فصل شامل چای زنجبیل تازه و شربت‌های لیمو، نارنج، آلبالو، به، غوره، انار، سکنجبین، کاسنی و زرشک است.

ناهار چی بخوریم؟

بر اساس دستورالعمل‌های طب سنتی، بهتر است قبل از خوردن ناهار در فصل بهار چند تکه میوه نوش جان کرده و بعد از آن بیشتر حجم ناهار خود را به  جوانه‌های ماش، لوبیا، عدس و یونجه و سبزیجات برگ سبز تازه مثل ریحان، کرفس، کاهو، مارچوبه، اسفناج، بامیه، کدو، کلم، برگ سبز تربچه و چغندر اختصاص دهید. آش جو، آش آب‌غوره، آش تمبر هندی، خورش کدو، بورانی، آش دوغ، آش ماست و سوپ سبزیجات جزو بهترین خوراکی‌های بهاری هستند که برای اثربخشی بیشتر بهتر است با ادویه‌هایی هم‌چون ریحان، رازیانه، مرزنجوش، رزماری، زیره سیاه و شوید همراه شوند.

چرب و تند نخورید

ممکن است طرفدار پروپاقرص غذاهای تند و تیز یا چرب باشید، ولی بهتر است بساط این‌جور خوراکی‌ها را در فصل بهار جمع کنید و البته گوشت کمتری هم مصرف کنید تا خونتان بیش از حد غلیظ نشود. 

 

منبع: «ماهنامه سرآمد»

تاریخ انتشار : 1394/02/28
کد : 70494
تعداد بازدید: 23

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601