چهارشنبه 28 آذر 1397

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

توسعه حمل و نقل دریایی در سطح بین‌المللی در گرو اقتصاد مقاومتی است

با توجه به نقش راهبردی حمل و نقل دریایی و بنادر کشور در اقتصاد ملی و همچنین ماهیت بین‌المللی و رقابتی بودن این صنعت لزوم اجرا مبانی اقتصاد مقاومتی بیش از بیش مشهود است.

با توجه به نقش راهبردی حمل و نقل دریایی و بنادر کشور در اقتصاد ملی و همچنین ماهیت بین‌المللی و رقابتی بودن این صنعت لزوم اجرا مبانی اقتصاد مقاومتی بیش از بیش مشهود است.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی بنیاد ملی نخبگان، تنها در سایه به‌کارگیری مبانی اقتصاد مقاومتی است که بنادر و سیستم حمل و نقل دریایی کشور می‌تواند سهم و نقش تعیین کننده‌ای در حمل و نقل کالا و ترانزیت در منطقه و خلیج فارس داشته باشند.

اقتصاد مقاومتی در مفهومی کل

اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی بسته در مقابل تحریم‌ها نیست و چنین دیدی نسبت به اقتصاد مقاومتی رشد آفرین نیست. منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع تحریم و موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت است.

بر خلاف تصور افراد،  اقتصاد مقاومتی تنها محدود به زمان تحریم نیست.  قاعدتاً تا زمانی که دشمن داریم، اقتصاد مقاومتی هم لازم داریم؛ به این معنا، این راهبرد همیشگی است. اگر دشمن هم نداشته باشیم، رقیب در منافع داریم که در این صورت شکل آن تغییر می‌کند.

از گذشته‌های دور، حمل و نقل دریایی وجه قالب جابجایی کالا در جهان (بیش از 90 درصد معادل 6 میلیارد تن در سال)  را به خود اختصاص داده و مؤلفه‌هایی همچون اقتصاد مقیاس، اقتصاد تنوع و سهولت دسترسی و زنجیره‌های ارزش و اقتصاد جهانی، همواره بر رونق این وجه افزوده است. کشور ایران، از این مسیر بهره برده و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی و پس‌کرانه‌ها، در کنار توسعه ناوگان تجارت دریایی و تلاش‌های اخیر در جهت افزایش تنوع خدمات دریایی و بندری، خود دلایل محکمی بر این ادعا است.

حمل و نقل دریایی از ملزومات دستیابی به اقتصاد مقاومتی است

محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  اهمیت صنایع دریایی، بنادر و حمل و نقل دریایی از ملزومات رسیدن به اقتصاد مقاومتی است و  ناوگان دریایی جمهوری اسلامی در ایران رتبه بیستم را در جهان به خود تخصیص داده است.

سیف حجم تبادل کالا در جهان در سال ۲۰۱۳ میلادی را از طریق دریاها ۱۰ میلیارد تن ذکر کرد و گفت: این میزان به طور یقین در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به مثلث منطقه هرمز، باب المندب و مالاکا گفت: این منطقه موقعیت استراتژیکی برای ایران فراهم می‌کند. ۶۵ درصد از ذخایر نفت و گاز جهان در منطقه خاورمیانه است و ایران به لحاظ ذخایر گاز در رتبه دوم و نفت رتبه چهارم جهان قرار دارد و بیشتر این ذخایر نفت و گاز در دریای خزر، خلیج فارس و سواحل این مناطق قرار دارد بنابراین با توجه به این موضوع نقش دریاها در اقتصاد کشور اهمیت بسزایی می‌یابد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی تاکید کرد: استخراج ذخایر یاد شده نیازمند پشتیبانی جدی از صنایع دریایی است. کار در دریا به مراتب دشوارتر از کار بر روی زمین است و برای کار در دریاها نیازمند اشراف بر علوم دریایی هستیم. به طور مثال وقتی می‌خواهیم در حوزه دریا کار کنیم باید بر سرعت صوت در آب، چگالی و دمای آب که می‌تواند بر روی اندازه‌گیری تأثیر داشته باشد اشراف داشته باشیم.

تاریخ انتشار : 1395/02/22
کد : 70306
تعداد بازدید: 64

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601